Sverige illa ute? IS står utanför porten.
Jag tror att många funderar på vad som kommer att hända framöver, det är du inte ensam om. Jag är också helt säker på att många håller sina tankar och funderingar för sig själva i rädsla att bli stämplad som rasist. Det ordet tycker jag är helt överspelat idag. Ett ganska uselt sätt att angripa folk som inte tycker som en själv. Läser man den artikel du länkar till som faktiskt är underskriven av en person som jobbat som asylhandläggare och det han beskriver blir man ju minst sagt frågande.
Bara för att man är flykting från Syrien betyder inte det per automatik att man inte deltagit i krigsförbrytelser. Det innebär ju heller inte per automatik att man har det. Fast det begås ofta vidrigheter av båda sidor i en konflikt. Så även av de som förlorat slaget och tvingas fly. Alla har asylrätt men vi har också vår skyldighet gentemot alla brottsoffer även om de tillhör Assads trupper.
Jag blir oerhört illa berörd av det som nu visas på TV. Hade det varit någon ordning på EU skulle det för länge sedan varit Europeiska styrkor på andra sidan Medelhavet och om nödvändigt stoppat människosmugglarna med våld. Därefter skulle man ta över människor säkert till Europa i de båtar som nu drar upp döda kroppar istället. Om alla Eu stater tog sitt ansvar skulle nog Migrationsverket ha lättare att hantera asylärenden.
Men nu verkar ju EU vara precis så meningslöst som det alltid varit så vi ska nog räkna med att det kommer mycket folk till Sverige som behöver hjälp. Dags för regeringen att ta situtionen på allvar och så snabbt det bara går, typ igår, se till att få fram resurser som kan hantera tex. trauma och krigsskador. Det behövs bostäder, lärare, tolkar och dagisplatser.
Som sagt jag är helt säker på att du inte är ensam i din oro eller att vara tveksam att ställa frågan.
Du ska aldrig accaptera att bli jämställd med tvättäkta rasister från andra värlskriget bara för att du ser etfer din familjs intressen. Det är din rättighet och skyldighet.