Cyanea skrev 2015-09-20 15:19:56 följande:
Åh, då har du något spännande framför dig :D
Så här har det varit när vi fått tillbaka embryon:
När jag lagt mig i stolen (i samma rum som äggen plockades) letar de rätt på livmodern med vanligt ultraljud. När de ser den får jag ta över ultraljudet och hålla det på plats själv (vilket jag tycker är fantastiskt roligt). Det finns skärmar så man tydligt ser allt lite runtom i rummet.
Läkaren för in katetern i livmodern (vilket knappt känns alls) varpå han får röret med embryot i från labbpersonalen. När han för in röret genom katetern ser man det på ultraljudet. När det är på rätt plats ser man en vit bubbla komma ut ur röret för att sedan hamna i livmodern, en liten prick. Det är egentligen inte själva embryot man ser utan luften som kommer med det, men det är så symboliskt att verkligen se det lilla livet sättas in i livmodern och så himla häftigt!
Efteråt går man därifrån med en liten skatt i magen. Man vet att det finns ett litet levande liv därinne som har potentialen att bli ett litet barn. För oss var det mer än något vi någonsin lyckats åstadkomma tillsammans.
Sista FET vi gjorde fick vi faktiskt se blastocysten i mikroskop ^^ Vet inte om alla tillåter det, men vår labbtjej tyckte att det var så roligt att vi var så intresserade av proceduren :D Man såg det hur tydligt som helst. Sen var ju det en femdagars-odlad, det är nog inte lika lätt med en 2-dagars.
Det ska bli SÅ spännande att höra hur det går imorrn!!! Hur känns det idag?
Shit så häftigt! Nu blev det mer verkligt på något vis
Så coolt att höra hur det går till. Får se hur det känns för oss imorgon, men känner mig förväntansfull
Det har känts bra idag. Är ju förstås nervös över hur allt ska gå, rädd för att bli för ledsen och besviken om det inte blir något. Mycket sådana tankar. Samtidigt tänker jag att jag faktiskt efter imorgon måste försöka börja leva som vanligt ett tag. Annars lär man ju gå under av väntan. Men försöker hela tiden tänka - ett steg i taget! Ena delen av mig är klok och logisk.. Andra delen totalt livrädd typ
I övrigt mår jag bättre fysiskt idag också. Känner fortfarande av lite ont i magen, men inte som i fredags och igår. Och piggare idag också