• Cyanea

Hur många äggblåsor hade ni? Finns det hopp?

Regnbågsdröm skrev 2015-09-21 15:13:15 följande:

Läkaren ringde upp nu. Sambon tog det. Ingen vidare förklaring. De vet inte vad som gick fel. Men enligt dem inte helt ovanligt.
    Vi ska få byta donator. Sen ska vi börja om. Men först vid näst-nästa mens.. Fan..

Usch, tråkigt när man inte ens kan förstå vad som hände :( Men å andra sidan kan det tyda på att det inte var något onormalt med äggen. Usch vad tråkigt att behöva vänta så länge :( Sa de något om du ska göra samma behandling igen eller om något ska ändras? 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-26 12:45:00 följande:

Det här har känts som världens längsta vecka. Börjar kännas bättre rent fysiskt i kroppen nu. Det psykiska tar nog längre tid. Ena stunden känns det så jobbigt att vi gick miste om allt den här gången och väntan tills vi får börja om igen känns som en evighet. Andra stunden inser jag att det ju ändå kunde ha blivit ännu värre. Svårt.

Åh vännen :'( <3 Det psykiska är det svåraste, och det kan verkligen ta sin tid. Första tiden är alltid svårast. Den dag man äntligen råkar glömma för en stund börjar det gå mot bättre dagar. Hoppas att du förstår att det du genomgår just nu är långt värre än det mesta andra människor behöver genomlida. Det är en sån enorm sorg. Tänk att du ändå orkat dig igenom den första veckan. Tänk allt du tagit dig igenom hittills. 

Finns det någon hjälp du kan få? Jag gick flera gånger till Sahlgrenskas egen IVF-psykolog, och hon hjälpte mig något enormt. Har ni något liknande? 

Tänker ofta på dig. Stor kram!! 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-27 09:50:00 följande:
    Tack för att du svarade <3

Nej, jag vet inte om vi har något liknande. Inget jag hört talas om och inget vi blivit tillfrågade om eller erbjudna. Men jag tänker att det kanske bara behöver få gå en tid. Jag behöver få gå förbi alla de där dagarna då jag sett framför mig att jag ska ruva. Sen när vi kommit förbi det som skulle vara testdag så kanske det släpper lite? Jag vet inte. Det märker vi. Just nu är väl det jobbigaste att tiden går så förbannat långsamt. Och så är jag rädd för att mensen inte kommer igång som den ska heller. När jag fått mens ska vi ringa kliniken där omkring och så ska de lägga upp en ny plan. Förhoppningsvis blir det då så att vi får börja mensen efter. Nu när jag skriver om det så känns det som att det kommer börja kännas bättre då. När man liksom får ett datum och en vetskap om att man får börja om. Just nu känns det liksom som att vi bara är lämnade till ingenting.

Mår ditt lilla pyre bra där inne? Kärlek till er!
    Absolut - tiden är av största vikt just nu. Att dagar passerar, att saker händer, att tiden bara går vidare. Jag tror att du har rätt i ditt resonemang, men jag tror också att det kommer komma "slängar" av sorg lite då och då efter det också. Trots allt gör varje misslyckande fruktansvärt ont, och varje gång blir man mer cynisk om det kommer fungera tillslut eller inte. 

Min mens kom inte igång efter första försöket/ÄP (jag vill poängtera att detta var på grund av att jag gick in i väggen - inte behandlingen i sig). Det jag fick göra då var att ta tabletter för att få igång det (Provera). Kanske kan du ha det som en backup-plan så du inte känner dig pressad att mensen ska komma igång, att du kan få hjälp att sätta igång det om det inte kommer igång? Själv hatar jag att gå och vänta på att kroppen ska göra vad den ska och bara hoppas på det bästa, jag gillar att vara säker på att det löser sig ;) 

Jag tror att du har rätt i att det kommer kännas bättre när nästa försök börjar närma sig. Precis så har jag känt varje gång. Mitt i soppan när man inget vet är det tufft, men när man börjar med nästa del händer något igen. Då påverkar man igen. Så den period du är i just nu är den tuffaste. Det blir bättre <3 Jag önskar att de kunde tänka lite mer på det själsliga och sätta sig ner med dig och bara prata igenom planen och det som passerat. Det skulle kunna hjälpa. 

Jag tror att hon mår bra, tack :) Såg henne på UL i torsdags, då var allt bra, men just nu sparkar hon inte så mycket så då kommer paranoian som ett brev på posten ;) Stor kram!!! 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-27 12:26:35 följande:
    Jag ska lägga det där på minnet. Att det finns hjälp att få om mensen inte kommer igång. Man går ju liksom och oroar sig, så risken känns ju inte direkt superliten att den skulle påverkas negativt. Vi får se. Längtar i alla fall enormt tills vi får börja igen, även om det på ett sätt också känns skönt att kroppen börjar kännas mer och mer "normal" igen. Men har fortfarande ont/öm i brösten sen de där två dagarna jag hann ta Crinone inför insättningen. Det oroar mig lite. Men tänker att det kanske är normalt?

De borde definitivt tänka lite mer mänskligt ibland. Sambon tog ju samtalet när de meddelade att det inte blev något. Hon stortjöt i telefonen och sköterskan hade typ bara sagt "jo men det här är ju ert första försök bara". Som om det skulle spela någon roll. Ibland känns det inte som att de förstår alls. Så mycket hopp som man byggt upp som sen bara rasar på en sekund. Då spelar liksom statistiken för att de flesta inte lyckas på första försöket ingen som helst roll.

Hon mår nog bra där inne ska du se. Så glad för din skull. Fastän jag inte känner dig egentligen så är jag säker på att du kommer bli en så fantastiskt bra mamma. Vart i landet bor ni?
    Man har så många saker att oroa sig för när man behöver genomgå IVF :( Allt man kan hoppas på är att det i slutänden är värt det. Ta all hjälp du kan få, och var tydlig med din klinik om dina tankar och rädslor. Jag känner inte till din klinik personligen, men det har fungerat för mig på Sahlgrenska. 

Usch, jag vågar inte ens tänka på att behöva genomgå det som hände dig. Jag var upprörd nog över att eventuellt inte få tillbaka något embryo direkt efter ÄP då jag höll på att bli överstimulerad, så att inte ens få något tillbaka alls... Nej, jag förstår att det inte finns en enda sak som känns tröstande. Som besvärlig medmänniska vill man så gärna ge hopp, men jag vet att jag i många stunder inte ville höra något sådant. Det hjälper inte, utan bara irriterar en. 

Tack, vad gullig du är <3 Jag bor i Göteborg :) Jag antar att du är från nedåt Skåne eftersom det är RMC du går till? Eller har jag blandat ihop det? 
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-30 06:53:42 följande:

Cyanea. Hoppas du och bebisen i magen mår bra. <3

Jag tänkte bara skriva att jag fick min mens här om dagen. Typ 10 dagar efter äggplock, så aningen "för tidigt", men de sa på kliniken att det inte var någon fara. Nu ska de planera för fortsättning som förhoppningsvis blir efter nästa mens. Vi ska ringa in då. Sen beror det på köer och så.

Ska dock byta spruta tydligen, från gonal till något som hette typ menopur. Läst att den ger bättre kvalité på äggen, men samtidigt färre ägg? Känns lite oroväckande med tanke på att vi gör ivf av just anledningen att jag producerar "för få ägg". Det är därför vi inte för insemination som många andra samkönade. Känns läskigt. Men sambon ska skriva ner några frågor och sen ta upp det med kliniken. Vore ju illa om de ger mig ett läkemedel utan att tänka liksom..

Kram till dig!

TACK för att du meddelar, för jag har verkligen tänkt på dig!! Härligt att något ÄNTLIGEN går din väg :D Heja mensen!!! Håller tummarna för att nästa också är i tid då, så det inte blir ännu mer väntan. 

Det låter ju väldigt vettigt att byta spruta. Har hört om andra som också fått dåliga resultat, då bytt spruta och plötsligt funkade det bättre. Jag tänker så här att det säkert varierar från person till person. Vi är inte helt lika. För mig som gonal funkade fantastiskt på (läs: alldeles för bra, blev ju riktigt, riktigt överstimulerad) så kanske det blir färre ägg med högre kvalitet, men för dig som det inte funkat så bra på så kan det säkert bli annorlunda. Ingen människa är den andra lik. Jag hade i den mån det går försökt lita på att kliniken har koll. De vill ha bra siffror, och det innebär så många lyckade graviditeter som möjligt ;) 

Bra att ni ska prata med dem! Kräv att få göra det - det är ER behandling. Det är NI som ska känna er trygga. 

Stor kram, och vad glad jag är att något litet positivt hänt i alla fall, för det förtjänar du minst sagt <3 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-30 19:02:18 följande:
    Det stämmer att vi går på RMC i Malmö, men bor i Kronobergs län så har över 2,5 timmar till kliniken. Så har gjort vissa ultraljud på hemmaplan och så.

Tack för lugnande ord om byte av spruta. Du har nog säkert rätt. Sen är det ju faktiskt så att får vi bara ett ägg som är perfekt och leder till barn, så är ju det fantastiskt. Då spelar ju inte antalet ägg från början någon roll. Men är ändå rädd att jag inte ska få några alls. Så ska i alla fall ta upp det och fråga dem innan det är dags.

Grejen var ju att gonal funkade bra tillslut när de höjde dosen. Fick ju både fler och mogna blåsor tillslut. Men visst; uppenbarligen var det ju något som gjorde att de befruktade inte ville dela sig som de skulle. Får nog försöka börja lita på att kliniken vet vad se gör, men det är svårt.

Kram <3
    Oj... Det måste vara riktigt tufft att behöva lägga så mycket tid på resor :( Lyxigt för oss att ha så nära, det ser jag ju... Men vad gör man inte för att få sitt lilla barn? Bra att ni inte behöver åka dit för allt i alla fall, men det är nog samtidigt lättare med dialogen om man bor närmre. 

Exakt så. Ett bra ägg räcker. En vän till mig som gjort IVF för några år sedan fick totalt två ägg. Det första blev deras dotter, det andra var inte bra. För dem räckte det med ett. För oss som fick många ägg funkade inte 6 av 7. Ett funkade. Kvaliteten är mycket viktigare än antalet, även om det förstås alltid känns bra att ha några "i reserv". 

I allra värsta, pissigaste fallet antar jag att man kan avbryta försöket innan plocket så man slipper förbruka ett försök om man inte får några bra ägg. Jag tänker att då är det ju inte på något sätt helt bortkastat med att prova ny spruta, i allra värsta fall kan man gå tillbaka till Gonal igen. Sen fattar jag att det är en klen tröst, men det kanske inte är helt åt helvete i alla fall. 

Jag förstår att tilliten är sådär till dem. När man pratar mycket bakom stängda dörrar är det svårt som "utomstående" att känna sig trygg när man inte vet vad som pågår. Men rent statistiskt sett verkar RMC ha bra siffror, så de gör mycket rätt även om bemötandet i ert fall inte varit allt man kunnat önska. Hoppas verkligen att du snart kommer få bekräftelse på att det ni gör fungerar. 

Kram!! 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-10-04 18:11:05 följande:
    Ja, det är långt att åka. Men till nästa försök så känner jag ändå att jag vill åka dit varje ultraljud också. Känns mer tryggt där än att vara i Växjö som ska skicka svaren till RMC, som sen ska höra av sig till oss. Blir så många steg.

Du är så klok! Jag ska försöka tänka på allt bra du säger. För du har ju helt rätt. Så länge vi får ett litet bra ägg så är det ju fantastiskt.

Nu är det bara väntan. Mensen är slut och jag väntar på nästa.. Långt kvar tills dess. Så nu får man försöka att bara "må bra" ett tag. Och hoppas på att vi verkligen får börja efter nästa mens också. Vore så jävla segt annars. Men vi får se.

Tack för att du finns och alltid svarar här. Det betyder mycket!
    Det låter väl jättebra, så får ni förhoppningsvis bättre svar och fler möjligheter att prata med dem. Jag stället nog nya frågor varje gång jag är på besök ;) Det hjälper mycket att kunna bolla med dem lite då och då eftersom det oftast dyker upp nya frågor när man minst anar det. 

Väntan suger... Suck... När man försöker naturligt försöker man ju mer eller mindre hela tiden, så fort man misslyckats en gång är nästa försök på gång. IVF är tufft. Jag hoppas att ni får börja så snart som möjligt och att du under tiden kan fokusera på något annat och vila både huvud och kropp från allt vad IVF heter. 

Hur mår du nu? 

Inga problem, skriv om det är något så finns jag här :) (Förutom som den här veckan när datorn befunnit sig ungefär 40 mil härifrån... tack och lov för posten! ;) )
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-10-16 06:30:10 följande:
    Hej. Förlåt för sent svar. Vill liksom inte svara bara i all hast.

Jag mår okej. Känner att jag längtar så mycket tills vi får börja köra igång igen. Men när jag tänker på det så blir jag rädd. Tänk om samma sak händer igen? Osv. Sedan börjar jag tänka på om de kanske har stängt över julen. Har de det så finns risken att vi kanske hamnar precis i det.. Och då kanske de säger redan nu att vi inte får börja på nästa mens i alla fall? Mycket tankar. Vill ju verkligen börja på nästa.

Hur har du det? Många kramar!
    Ingen fara, det är liksom inget tvång att skriva ;) Det gör man när man har tid eller när andan faller på, inga problem. 

Skönt att höra att det är ok. Tråkigt att det inte är bra, men bra är å andra sidan mycket begärt där du är just nu. Och ännu tråkigare att du behöver känna dig rädd :( Men jag förstår dig, man investerar så fruktansvärt mycket hopp och energi i varje liten del av behandlingarna, och nu har du fått känna på den hårda vägen att det inte alltid är enkelt. Önskar att du hade sluppit det. Har tyvärr ingen erfarenhet av det du råkat ut för, men hoppas på att det ska vara väldigt låg risk för det. 

Vet inte hur det är med RMC, men på Sahlgrenska har de bara mindre personal kring storhelger, så de utför ändå behandlingar :) Hoppas att det är så hos er också så du kan släppa den oron. Jag förstår verkligen att du vill börja så snart som möjligt, fy sjutton vad mycket dötid det är när man håller på med IVF :( 

Jag har det bra, tack! Är inne i en orolig period av någon anledning, men allt verkar bra med min lilla parasit ;) Kram!! 
  • Cyanea

Skönt med svar, även om jag förstår att det måste kännas oroande. Även om äggkvaliteten är det viktiga vill man samtidigt ha flera försök. Man vill ha kakan och äta den liksom ;) Det som är riktigt bra med IVF är att de alltid är väldigt måna om att få så bra "statistik" som möjligt, de vill liksom lyckas av fler anledningar än att patienten ska bli nöjd, så jag tänker mig att de verkligen tror på behandlingen om de föreslår den. 

Tråkigt att ni inte fått en tydlig plan med ungefärliga datum på starten så du behöver oroa dig för när ni kör igång. Förhoppningsvis behöver de inte skjuta på behandlingen mer än några dagar för julledigheterna (om de nu har stängt då) så ni kommer igång inom kort. 

Håller verkligen tummarna för att det äntligen ska gå bra för er nu. Hoppas du efter omständigheterna mår bra. Tänker på dig ofta. Stor kram!! 

• Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-10-25 20:34:27 följande:
    Du är fin som tänker på mig. Det gör mig glad.

Fick mens idag Så ringt in till kliniken och meddelat. Nu är det bara att vänta och se vad det blir för besked i brevet som kommer hem om några dagar. Men sambon ska ringa imorgon också, för telefonsvararen som man pratar in på var inte samma som förra gången, så jag blev lite nervös. Så hon ska ringa och kolla så det kom fram. Så får väl se om de kanske säger något redan då.. Håll tummarna! Vill så gärna köra igång efter denna mensen och slippa vänta på ytterligare en. Tycker att väntan har varit så himla lång redan.

Kram!
    Vad härligt att den kom i tid!! Det är ju alltid något :D Men vad besvärligt att behöva vänta på ett brev, man kan ju tycka att de borde kunna meddela detta per telefon... Det är så fint att det känns som att ni båda är så involverade i detta, du och din sambo. Min man var väldigt involverad, men han ringde aldrig in och frågade saker. Skönt att ni är två om detta. 

Hoppas hoppas hoppas att ni kan få svar när ni ringer igen och att det svaret är att du snart får köra igång! Det här är en riktig nagelbitare! Det här är verkligen den stora nackdelen med att behöva hjälp för att bli med barn - all jävla väntan. Alltid ska man behöva vänta... 

Hur känns det nu då? Är du fortfarande nere eller har du gått vidare till nästa försök? Kram på dig!! 
  • Cyanea
    Regnbågsdröm skrev 2015-10-27 15:57:12 följande:

Fan också. Blev inget för oss vid denna blödning. Får vänta ytterligare en innan vi eventuellt får köra igång igen. Alltså den här väntan..

Men vad i sjutton?! GAAH!! Fy vilket tråkigt besked :( Det var inte alls vad jag ville läsa... Att det ska ta sån tid och att det ska vara sån väntan! 

Hur tar du det? Stor kram. 
Svar på tråden Hur många äggblåsor hade ni? Finns det hopp?