Hur många äggblåsor hade ni? Finns det hopp?
Cyanea skrev 2016-01-17 13:11:33 följande:
Min största skräck under utredningen var att bli oförklarligt barnlös. Att inte förstå är något av det värsta jag vet ;) Det låter väl kanon med fem celler!! Äggen ska dela sig inom ett visst intervall, inte för snabbt och inte för långsamt, så fem celler låter som att det delat sig två gånger och varit på väg mot den tredje delningen. Det är jättebra! Jag läste en studie där de såg att de flesta befruktade ägg som inte blir till barn dör inom de tre första delningarna (det är därför det är så bra prognos på en blastocyst som alltså kommit över det antalet), uppenbarligen har ditt lilla guldägg inte stannat vid två delningar i alla fall :D Jag har läst ganska mycket genetik och fosterutveckling på universitetet och nyligen fräschat upp minnet (har undervisat i genetik på grundnivå). Saken är att vi människor är så extremt känsliga för minsta lilla fel i generna. Man måste inte ens ha något direkt ärftligt fel, utan det kan uppstå små fel när DNA ska dela sig. Därför blir det väldigt mycket oftare än vi tror och vill fel under befruktningen. Små fel gör att det inte blir några barn. Det är därför jag tror mycket på när de säger inom vården att det är ren och skär otur. Det råkade vara ett litet fel i ägget eller i spermien, och det sabbade hela grejen. Vet inte om det är tröstande eller ännu mer frustrerande, men det behöver i alla fall inte vara några fel alls på dina ägg.
Jag tror att din kropp är fantastisk på att ruva. Skulle något gå fel beror det inte alls på dig eller din kropp, utan skulle i så fall bero på att det är ett embryo som inte kan bli ett barn. Klart din kropp är GRYM på att ruva!
Hahaha - eller hur!!! Du är FRI!!! Ibland har jag känt mig lite för fri, nästan ensam. "Ska jag inte ringa in den här veckan?", "Bara en medicin att ta?", "Är det ingen som ska kolla något med min kropp?" XD Man blir lite förstörd av processen ;)
Jag mår bra, tack, men nu har förvärkarna börjat bli besvärliga. Igår på kvällen trodde jag att det var på gång för att det gjorde så ont, men det gav sig förstås till natten ;) Vaknar flera gånger på nätterna av att det gör ont. Men men, snart är det väl över ;)
Jag hoppas du har rätt i att det verkar bra med delningen av mitt lilla hjälteägg. Jag vill så gärna tro att jag är gravid om några veckor. Samtidigt så har jag en märklig känsla som kommer över mig ibland. Jag får för mig att jag rent psykiskt, som någon form av mamma-instinkt borde känt på mig om jag var gravid. Det är en dum tanke, jag vet. Men den kommer över mig ibland och då inser jag ju att jag inte känner någonting. Men samtidigt vet jag ju hur knäpp den tanken är. Innerst inne. Det är ju knäppt oavsett, men särskilt ruvardag 2 när det ändå inte är något som hänt direkt.
Konstigt nog känner jag mig väldigt lugn i ruvandet. Har läst så mycket om folk som beskriver det här som den värsta perioden. Visst, jag hinner kanske ändra mig. Men tanken på det får mig att tänka att nej, jag kommer nog inte känna så. Jag kan inte påverka någonting och inte göra något förrän jag ska ta det där graviditetstestet. Symptom kommer jag få av Crinonen, så ingen mening att spekulera i dem heller. Jag har svårt att tro att något (förutom då ett negativt besked på testet) kommer vara jobbigare än det hopp och förtvivlan man kastas mellan under tidens gång. Äggblåsor som inte blir fler. Som inte växer. Sprutor som gör ont och krånglar. Äggplock som innebär få ägg. Väntan på befruktning. Väntan på delning. Ruvningen känns liksom som rena semestern i jämförelse. Fram till TD kan jag ändå inte göra något.
Oh med shit!! Du ska verkligen föda snart! Det är ju hur coolt som helst! Ni måste längta något sjukt? Några dagar kvar till beräknat väl? Men hon kan verkligen titta ut när som! Oavsett när så önskar jag dig all lycka! Det vet du! Du kommer vara grym!