Daniel12 skrev 2015-08-26 17:41:26 följande:
Ja fast om man vill hjälpa någon på riktigt så försöker man ju få vederbörande att må bättre, och då mår man på kuppen själv bättre, då man påverkar varandras mående. Själv är jag ganska kunnig i psykologi men jag har aldrig haft för avsikt att låta mig påverkas i negativ riktning, utan försöker alltid hjälpa andra att må bättre, så att de känner sig gladare och mer tillfreds med sig själva. Om fler hjälpte varandra på det sättet skulle vi alla snart börja må lite bättre. Tyvärr är det "trendigt" att vara deprimerad och må dåligt idag, så folk tror att de hjälper andra när de låter sig dras ner till den andras måendenivå, men det gör man ju inte, utan då hjälper man ju till att sänka personen. Jag har börjat genomskåda det där. Vill man någon väl, så vill man att personen ska må bättre, inte fortsätta må dåligt.
Själviska människor finns det väl tillräckligt av. Själv har jag aldrig mått bra av att vara en egoist. Jag mår bra när jag får vara till hjälp för andra..
Felet är att det i en bekantskapskrets ofta finns väldigt mycket problem (ofta små skitsaker) och väldigt få hobbypsykologer. Det är alltid någon som ställer upp på många. Att man själv automagiskt skulle må bättre av att hjälpa andra är önsketänkande. Det håller ett tag, i en viss utsträckning, men det där som att dra i polkagrissmet. Tillslut går det av, och har man tur så mår de man lekt hobbypsykolog åt bättre när en själv brakar baklänges in i den berömda väggen.
Det du tror dig ha "genomskådat" är förmodligen bara ditt egna vanliga ego. Du tror att folk fejkar, du tror att folk inte vill hjälpa andra "på riktigt" (bara att du använder det uttrycket säger en del) om de inte klarar av det (det är inte jag som säger det här, du skrev det själv). Egentligen är det oftast precis tvärt om, den som hjälper VILL hjälpa och ofta KAN de hjälpa också. Andra. Men de glömmer i processen bort sig själva.
Det finns gott om själviska människor, det har du rätt i. Det betyder inte att andra behöver bli lite mer ego. De som har för mycket kanske kunde dela med sig lite av egot.