Kvinnor på en pedistalen
Jag brukar ställa frågor till personen som har problem i sexlivet här på forumet . Det är faktiskt adekvata frågor som man bör ställa till sig själv och sin partner . Dock svarar personen i fråga väldigt sällan på frågorna.
Varje relation har sin historia och situation. Det är så oerhört många olika orsaker som kan ligga bakom ett dåligt sexliv.
Undersökningar har visat att män och kvinnor är missnöjda med sina sexliv av helt olika anledningar. Män uttrycker oftast att det är frekvensen som är problemet, medan kvinnor upplever att det är kvaliteten som de är missnöjda med och framför allt att de missnöjda med orgasmer, och möjligheten att få orgasm. Något att tänka på!
Jag tror att män och kvinnor i relationer med dåligt sexliv känner varandra för dåligt sexuellt, eller så är dåligt sexliv ett symtom på att något annat inte är bra i relationen.
Jag upplever att alltför många råd handlar om att mannen, mer eller mindre, ska ställa krav på sex. Att klaga på för lite sex till sin fru lyckas nog väldigt sällan, mer än att hon under en tid kanske pliktmässigt "ställer upp"
Jag tror att det enda sättet att få igång sexlivet är arbeta på att ta reda på hur kvinnan känner, hur hon njuter. Vad hon skulle vilja se för förändring och hur hon känner kring sex. Alltså öppna upp för riktiga samtal om njutning och sex. Det kan även vara så att mannen ska vara tydlig med hur han känner och hur mycket han saknar sex. Inte genom krav. Inte genom tjat. Utan på ett lugnt och kärleksfullt sätt. Fast han bör börja samtalen med att ta reda på hur kvinnan känner.
Ibland kan man inte lösa situationen och då måste man fundera på om man vill ge upp relationen eller inte... Väljer man att stanna i relationen måste man minnas att det är ett aktivt val.