• Brumma

"det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!

Nej. Jag skulle allra helst vilja vara hemma med man barn på heltid. I andra hand på halvtid.

Min man har dock för tillfället inget arbete pga en arbetsolycka och är hemma på heltid med barnen.

Jag måste arbeta för att vi skall överleva ekonomiskt och det finns liksom ingen "anledning" mer än att jag vill. Barnen har det superbra med pappa. Tvååringen har inte börjat förskolan o femåringen går bara 15 h i veckan. De har fått tre månaders sommarlov.

Men inte med mig.. för jag jobbar..

Missförstå inte - jag unnar min man att vara hemma med dem. Jag är glad för att mina barn har möjligheten att vara hemma mkt. Men jag skulle gärna varit med dem jag med :)

• Brumma
    Anonym (Fenris) skrev 2015-08-24 10:39:30 följande:

Så skönt att komma tillbaka till jobbet och få prata med VUXNA människor igen!

sextiotalist skrev 2015-08-24 11:15:45 följande:

Jag tycker det är tragiskt när man läser här hur (då kvinnor) har sådan separationsångest från sina barn.

Lever ni genom era barn eller?

Har ni lika stor separationsångest när det gäller andra personer i ert liv?

Jag arbetar för att jag måste. Mina kollegor är i huvudsak trevliga människor man de är kollegor, inte vänner.

Bara för att jag hellre skulle varit hemma med mina barn är arbetat innebär det ju inte att jag per se är fast i hemmet.

Jag har ett rikt socialt liv där jag träffar många vuxna -"både med och utan barnen.

Jag lever inte genom mina barn men min FAMILJ är det viktigaste för mig. Jag har inga behov av att hänga på krogen heller - var sig innan eller efter barnen.

Känns tragiskt och beklämmande att bli dömd för att man uttrycker en önskan att få tillbringa mer tid med sin familj o sina barn än vad samhället förväntar sig.

Speciellt att bli dömd av en person som sextiotalist som jag upplever vara en person som är noga med att inte döma andra..
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-08-24 15:25:14 följande:

Nu skrev jag separationsångest, en del skrev att de hade sådan ångest att de låg och grät.

Något annat skrev jag inte eller hur?

Men om man har sådan separationsångest (inte att man saknar barnet, eller inte trivs på sitt arbete) att man inte fungerar om barnet är på ett annat ställe, så måste du nog hålla med om att det inte är vettigt.

Ja du skrev separationsångest. Att jag tolkade in mer ligger nog på mig..

Jag har inye separationsångest men vill hellre vara med dem än med vuxna människor som inte tillhör min familj större delen av tiden.. och att vara ifrån del fem dagar i veckan större delen av dagen ger mig viss ångest. Jag hade hellre velat vara med dem mkt mkt mer..
  • Brumma
    Anonym (*)) skrev 2015-08-24 22:17:10 följande:

Du överreagerar, tycker jag.  Det är något folk säger, du behöver inte hålla med.

De flesta jag känner gillar både att vara med sitt barn, och att jobba. Det är ingen konflikt. Jag känner ingen som jobbar för att komma ifrån sitt barn. Låter som att du lägger en negativ värdering i att andra inte känner som du.

Jag förstår TS fullt ut.

Jag arbetar tex i en bransch där det är MYCKET after work, aktiviteter efter arbetstid, weekendresor med "konferens" (vilket innebär att man diskuterar i några timmar sedan umgås o dricker..).

Jag väljer bort nästan alla tillfällen eftersom jag vill lägga min lediga tid på mina barn, min familj o mina vänner - inte mina kollegor..

Jag får en hel del pikar o frågor. Tydligen skall det vara skönt att "komma bort". Roligare att sitta en torsdag efter jobbet o ta några öl än att hämta barnen på förskolan..

Jag har inga problem med dem som väljer att delta i alla dessa aktiviteter. Det skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta dem om varför de väljer detta istället för att vara hemma med familjen. Varför är det då ok att göra tvärtom? Ifrågasätta mina val angående vad jag vill lägga min fritid på?
  • Brumma
    skåningentösen skrev 2015-08-25 06:58:23 följande:

Helt normalt att reagera och känna som du gör...! Men. Skaffa två barn. Då kommer du att förstå vad folk menar. Och troligtvis kommer även du att känna så då. :)

Jag har två barn ;)
  • Brumma
    Sallysally skrev 2015-08-26 10:27:28 följande:

Och tycker eg det är konstigt att samhället "tvingar "en att lämna på förskola , så andra tar hand om mitt barn, när jag vill de själv eg men måste jobba:(

Samhället möjliggör så att man kan arbeta även efter att man fått barn. Så bra har inte alla det - kolla på USA tex - där finns inye alls samma möjligheter vilket resulterar i att vädret många blir hemmafruar när barnen kommer. Oavsett om de vill eller inte..

Vi har en möjlighet att göra ett val, även om de flesta sitter i en sådan ekonomisk situation INNAN barnen föds att det inte finns möjlighet att vara hemma.

Vi ökar på omkostnader när vi höjer vår inkomst.

Levde utan problem på studietid ragga o lånet när jag var student. Idag skulle de pengarna inte räcka till mat ;)
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-08-26 11:59:07 följande:

Samhället möjliggör så att man kan arbeta även efter att man fått barn. Så bra har inte alla det - kolla på USA tex - där finns inye alls samma möjligheter vilket resulterar i att vädret många blir hemmafruar när barnen kommer. Oavsett om de vill eller inte..

Vi har en möjlighet att göra ett val, även om de flesta sitter i en sådan ekonomisk situation INNAN barnen föds att det inte finns möjlighet att vara hemma.

Vi ökar på omkostnader när vi höjer vår inkomst.

Levde utan problem på studietid ragga o lånet när jag var student. Idag skulle de pengarna inte räcka till mat ;)

Studiebidrag skulle det vara.. knasig autocorrect...
  • Brumma
    Sallysally skrev 2015-08-26 16:10:30 följande:

Nä! Jag tycker de e fel att man ej kan vara föräldraledig mer än 18mån i sträck

Det kan du men dels så är det inte säkert att du får tillbaka arbetet och dels så minskas dig SGI eftersom du faktiskt inte arbetar. Men har du möjlighet o vill så får du naturligtvis vara hemma hur länge du vill.
Svar på tråden "det är väl skönt att få komma hemifrån". Nej!