Ni som är/har varit gifta/sambo, hur funkar det?
Jag tror du måste jobba lite på ditt behov av närhet på just det här viset, annars är risken att din partner börjar känna sig instängd.
Du behöver inte känna att du måste umgås med dina vänner på samma sätt, du kanske lägger den tiden (då han är borta) på hemmet, träning en hobby eller något. Men tänk på hur du uttrycker dig. Killar gillar oftast inte klängiga tjejer...
För mig och min man är det inte så stor skillnad i behov av egentid. Däremot jobbar han udda tider (både kvällar, helger och hela dygn ibland) vilket gör att jag och barnen blir ensamma den här tiden. Och då är det klart att när han sen väl vill umgås med sina vänner så blir det på tid som måste tas från vår "gemensamma" som då redan är begränsad pga hans jobb. Om du förstår hur jag menar?
Så vår modell är att ta vara på den tid vi har istället. Varje vardagkväll efter middag, nattning av barn och eventuell träning är ju tid tillsammans. Varje helg han inte jobbar är tid tillsammans. Så att man vänder fokus och värdesätter det man har istället för att tänka att "nu gör han det eller det igen och här sitter jag".
Jag brukar tänka att vi kan jobba omlott, vara ifrån varandra på jobbgrejer eller med vänner och vara ifrån varandra men vi bor ihop, vi har familj och hemmet är liksom basen. Det är där vi har vår trygghet. Inte att vi måste sitta ihop som piff och puff hela tiden för att jag ska känna mig älskad.