• malle88

Majbebisar 2015

Smög mig in på babyproffsen igår och provkörde lite vagnar. De hade ingen Chicco däremot tycke jag mycket om deras Babytravel Bombay XL. De har en som är vändbar också (Brighton) men den var nästan tusen kronor dyrare (jag är snål, vill ha pengarna till resan istället :D) så nu funderar jag på om den verkligen behöver vara vändbar. Hon satt bra i den i övrigt. Ska kolla in Köp barnvagn idag när jag är i stan

• malle88

Vi var på gospelfestival igår, hon älskar verkligen musik och såg för söt ut i sina hörselskydd i knät. Det till och med ropade ut henne i högtalaren ;) var bra för sömnen med. Sovmorgon till halv sex :D

• malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-05 17:46:16 följande:

Förresten, någon som har bra tips på strumpor som sitter bra på dom små??

Polarn och pyrets ribbstickade är de enda som sitter på henne, och de sitter bra :) men de är ganska dyra
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-05 16:35:51 följande:

Hej!

Ett tag sedan jag skrev men jag har läst vad ni andra pratar om nästan varje dag :)

Hur har de fått för er som börjat ge era små smakportioner? Min vill inte ha nått annat än ersättning och är idag 4 1/2 månad. Försökte med lite gröt innan idag, nått som storasyster slukade men nä, vägra öppna munnen bara hon såg skeden :( Får väl avvakta nån vecka till....

Resa låter underbart, för vår del blir det till Jämtland i vår där min bror och hans familj bor sen blir det Teneriffa ihop med vänner som har barn i samma ålder som vi i december nästa år.

En fråga, hur mycket gör ni ihop hela familjen på eftermiddagar och helger? Jag tycker att vi gör för lite tillsammans medan min sambo tycker vi gör tillräckligt tillsammans...

Nu blir det 10 minuter vila innan middagen skall påbörjas :)

Hon får smaka på vår mat men är i övrigt ointresserad så vi avvaktar.

Tja, nu är det ju jaktsäsong så det blir inte mycket familjetid men annars promenerar vi, går på stan, ser på film, grejar i trädgårn eller tar en weekend nånstans :) så småningom blir det väl mer barnvänligt men än så behövs det inte :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-06 10:14:50 följande:

Tack! Får köpa ett par, sitter de bra kan det ju va värt att handla fler fastän de är lite dyra :)

Tips är att de är på rea nu, gula, men det gör inget om man ska prova :)
  • malle88

Hur gör ni med vatten? Ska de börja dricka det snart? Jag tycker det är lite onödigt när hon behöver näringen av ersättningen men min mamma och svärmor håller på att tjata öronen av mig. (Svärmor tror även hon kommer bli tjock, kan en bebis ens bli det?). Jag ska höra på bvc nästa veckan men hur har ni andra gjort?

• malle88
    Blicka skrev 2015-10-07 09:50:36 följande:

Började med vatten först när maten var introducerad. Vatten mättar ju men är ju ingen näring... Ang vikt - inget jag skulle oroa mig för, men kolla med BVC. När de börjar röra sig smalnar de av!

Tack! Då är jag inte helt ute cyklar :) hon är inte tjock, tvärt om har BVC tyckt hon är för smal. Men svärmor tycker det.var.sött att hon är så liten och smal, konstigt för hon brukar vara vettig...
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-08 17:00:36 följande:

Nu har min lilla börjat så smått att rulla från rygg till mage men får inte till det till 100%. Hennes arm hamnar under kroppen och sen blir hon bara liggandes där som en handikappad säl och till slut rullar hon tillbaka till ryggen :)

Haha tack för den målande beskrivningen :D I har rullat rygg till mage ett tag men fortfarande inte knäckt åt andra hållet. Det är ett evigt vändande ;)

Däremot satte jag ner henne häromdagen och kvar satt hon själv :O man måste visslingen vakta henne för hon kastar sig åt ena eller andra håller plötsligt men det känns som utvecklingen går lite väl fort nu...
  • malle88
    S1528 skrev 2015-10-08 20:03:49 följande:

Enligt mitt bvc är det ingen större skillnad på gröt och välling rent innehållsmässigt, vilket verkar stämma om man kollar runt på nätet. Så på vilket sätt menar du att det skulle vara bättre att ge gröt än välling? Jag fick uppfattningen att majsvälling är "snällare" mot magen än havregröt som innehåller gluten? :S

Gröt fungerar tyvärr inte för oss på kvällen eftersom hon är alldeles för trött och inte får i sig någonting ifrån en sked. Flaska funkar som kvällsmål.

Problemet är att min lilla tjej inte vill äta på morgonen. Hon äter klockan 19, somnar klockan 20 och sover sedan ca 11 timmar. Efter att hon vaknat kan det gå ytterligare tre timmar innan hon tar flaskan eller vill ha sin gröt som frukostmål. I bästa fall kan jag lyckas pilla i henne någon sked puré innan dess. När hon väl äter senare på dagen så gör hon det med god aptit, men det kändes länge för en bebis att vara utan mat i upp till 14 timmar med bara 150ml ersättning (den mängden hon normalt äter) i magen..

Mitt bvc tyckte inte att det var några konstigheter att ge en skvätt majsvälling eftersom den inte innehåller något gluten, men jag hade ingen aning om att det var så här kontroversiellt :/

Jag läste nånstans om bebisar som fått välling från två-tre månader när de inte tålt "vaddetnuvar" i ersättningen. Det jag har hört om välling är att det mest är bukfylla och det är bättre att lära barnen äta "riktig" mat som t ex gröt och inte vänja dem med flaska. För att många föräldrar är bekväma och tycker flaska är enklare, skulle jag tro, och då äter barnen det för ofta och för länge. Men gör det som passar er bäst, om det är enklare med välling så kör det. Hon behöver mat också, och är inte så gammal än :)
  • malle88

Blicka: vad skönt, synd att inte mellanbarnet också sov.

Pco: Vi ska vaccinera imorgon. Jag tyckte inte det var så jobbigt sist (kanske för att jag jobbar med det själv ;) ) men nu är hon större. Vi får se hur det går. Det enda som oroar mig är att hon ska bli sjuk. Vill inte missa babyrytmiken på tisdagen ;)

Svar på tråden Majbebisar 2015