• malle88

Majbebisar 2015

[quote=75938346][quote-nick]malle88 skrev 2015-10-30 08:50:14 följande:[/quote-nick]

Vi är hemma igen (sitter på sista tåget hem). Resan har gått jättebra. Lillan sov under alla flygningar (trött av alla intryck). Bilbao var verkligen jättebra med barnvagn, breda gator och inga höga kanter. 20 grader och sol. Spanjorerna var väldigt hjälpsamma, så fort jag klev på buss/tunnelbana reste sig nån så att vi kunde sitta och många pratade och lekte med lillan på restauranger och bussen.

Under resan har hon verkligen börjat intressera sig för mat, stirrar på våra tallrikar och viftar med armarna. Gapar och sväljer när hon får något :) dessvärre har hon blivit ännu hårdare i magen, hade problem med det redan innan. Trots katrinplommonpure och rapsolja :( får ta upp det på BVC igen tror jag,

[/

Vagnen tappade de för övrigt bort på flyget så vi fick låna på hotellet en paraplysulky tills den kom. Men air shellen som jag hyrt var gigantiskt och skyddade bra.

• malle88

[quote=75938346][quote-nick]malle88 skrev 2015-10-30 08:50:14 följande:[/quote-nick]

Vi är hemma igen (sitter på sista tåget hem). Resan har gått jättebra. Lillan sov under alla flygningar (trött av alla intryck). Bilbao var verkligen jättebra med barnvagn, breda gator och inga höga kanter. 20 grader och sol. Spanjorerna var väldigt hjälpsamma, så fort jag klev på buss/tunnelbana reste sig nån så att vi kunde sitta och många pratade och lekte med lillan på restauranger och bussen.

Under resan har hon verkligen börjat intressera sig för mat, stirrar på våra tallrikar och viftar med armarna. Gapar och sväljer när hon får något :) dessvärre har hon blivit ännu hårdare i magen, hade problem med det redan innan. Trots katrinplommonpure och rapsolja :( får ta upp det på BVC igen tror jag,

[/

Vagnen tappade de för övrigt bort på flyget så vi fick låna på hotellet en paraplysulky tills den kom. Men air shellen som jag hyrt var gigantiskt och skyddade bra.

• malle88
    pco skrev 2015-11-01 08:40:14 följande:

Vad är det? Vart köper man det?

Termos med glas på insidan som håller värmen. Cleas Ohlson har t ex. Själv funderar jag frysa ner det i formar från barnmatsburkar och bara lägga över i barnmatsburkar. Borde vara ok om det inte är för varmt :) tinar ju på ett par timmar, lagom till matdags :)
  • malle88

Lillan har blivit jätteförkyld och har feber och har gnällbonanza :( igår lämnande jag henne till maken och flydde på jobbfest och det gick jättebra :D skönt att hon accepterar oss båda igen efter en mammig period.

• malle88
    Blicka skrev 2015-11-01 21:28:12 följande:

Åh vad jobbigt hoppas hon kryar sig snart! Roligt att resan blev lyckad. Vi kom hem från höstlovsledigt i kväll o imorgon börjar vardagen igen! Förskola o skola för de äldsta o mammaträning för egen del.

Ja det var tur att det inte kom under resan :) skönt att komma in i rutinerna igen, hur går det med träningen? Har slutit ett avtal med mig själv att iallafall promenera varje dag. Nu måste mammakilona bort
  • malle88

Vi har börjat köra tassmetoden om kvällarna på lillan. Tidigare vaknade hon helt 80 % av gångerna jag lade henne i sängen. Nu är det betydligt bättre :) bra så jag och maken kan umgås med varandra på kvällen. Under nästa tjänsteresa om några veckor tänker jag köra även på natten och förhoppningsvis minska antalet uppvak på natten

• malle88
    Blicka skrev 2015-11-02 09:11:39 följande:

Har hört bra om den metoden, vad roligt att det funkar. Vi borde börja ta tag i läggningsrutiner på kvällen men än så länge är lillan lite ombytlig när hon somnar för natten o jag vill inte ägna hela kvällar åt att lägga barn utan väntar lite till o ser om hon får någon bättre rytm.

Vi har inga riktig rutiner men jg kör det när hon somnat för natten. Brukar vara mellan 19-22 nån gång. Förstår att du inte vill det, gansk många att natt för er :)
  • malle88

[quote=75949401][quote-nick]Blicka skrev 2015-11-02 09:09:45 följande:[/quote-nick]Jo men träningen går ganska bra! Kör en gång i veckan uteträning med andra, promenad de andra dagarna minst 30 minuter o sen har jag mammamage-appen som gör stor nytta. Hade ganska stor delning av magmusklerna innan jag började o nu har det dragit ihop sig jättebra! Rekommenderar den! Men visst bättre skulle det ju gå om jag inte trycker i mig onyttigheter... Heja heja till dig som ska komma igång![/

Ska kolla den appen, tack! Och kanske sluta med chips på kvällen... ;)

• malle88
    pco skrev 2015-11-02 11:13:26 följande:

Vad innebär tassmetoden?

Kortfattat innebär det att du lägger ner barnet halvsovande i sängen (väcker det lite om det somnat). Sen lägger du handen stadigt på bröstet (eller nånstans) så barnet känner att du är där. Fortsätter det gnälla strycker du över kroppen långsamt och bestämt. Först om det börjar skrika och gråta plockar du upp det. Sen "backar" allt eftersom barnet somnar in tillbaka till att nr ha "tassen" på. Har fått bra recensioner och funkar bra (just nu)
  • malle88
    pco skrev 2015-11-02 22:12:47 följande:

Jag provade detta oxå nu ikväll då jag inte orkar längre stå o vagga för min rygg går snart av. Men man kan bara lägga ner henne utan hon blir ledsen så ligger hon o pratar o sen somnar för så gör jag på dagen om jag inte är hemma o lägger mig o myser brevid henne en stund.

Men känner att till natten vill jag inte bara lägga ned henne. Så provade din metod men det gick inte så bra för hon kasta runt sin kanin o låg o babblade. Men strök henne på kinden en stund o sen blunda hon och så fick jag hålla fast kaninen vid kinden (hon har den alltid där när hon sover) så tog hon örat o strök sig själv på kinden så somna hon. Men ska prova don metod i morgon igen.

Tack för tipset :)

Var hon tillräckligt trött? Du borde ju kunna lägga henne och gå ut så kanske hon somnar av sig själv? Om du hör henne kan du gå in om hon börjar gnälla. Här kan du läsa mer somnforbarn.wordpress.com/category/tassmetoden/ det tar ett par dagar :)
Svar på tråden Majbebisar 2015