• Blicka

Majbebisar 2015

Skön semestervecka med familjen. Nu hemma igen. Lillan har blivit så himla bestämd! Kan knappt få ner henne i vagnen utan hon ska gå själv. Fler med det beteendet? Hoppas ni andra mår bra!

• Blicka
    malle88 skrev 2016-07-26 20:53:10 följande:
    Jodå det känner man ju igen ;) Lillan böjer sig som en ostbåge så fort man försöker sätta henne i vagnen eller bilen. Tror jag blir galen ;)

Lillan har haft en jättemammig period igen :( tror vi är på väg ut ur en utvecklingsperiod igen *suck*. Hon är en stjärna på att härmas iallafall. Häromdan borstade hon noga alla sina ärtor efter att ha sett mig rensa svamp :P

Imorgon drar vi iväg på tältsemester. Får se vad lillan tycker om det!
    Haha skönt att jag inte är själv! Lillan är fortsatt bestämd o kan bli så himla arg. Snart dags för fsk också. Hjälp!!! Lite nervös för att vi ska vara ifrån varandra. Har tänkt jobba 80 procent så dagarna blir ungefär 8.15-16.00. Hur blir lillans dagar för er?

Härligt med semester - hoppas hon gillar tält! Jag o sambon har sovit på hotell i natt o var ute o käkade middag igår. Barnen lämnade vi hos mormor o morfar. Lyx!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-04 18:09:45 följande:

Vad lillan blivit stor helt plötsligt, pratar och förstår mycket, hämtar saker om man ber henne, hjälper till hemma och plockar bär själv :o älskar att bli jagad runt hemma (helst av pappa). Vad fort det gick över sommaren!

Håller helt med. Tycker lillan vuxit en massa i sommar också! Men ändå känns det så knasigt att hon börjar inskolning på fsk om ca två veckor! Tänk att våra små har blivit så stora... Har bockat av regnställ i stl 80, måste hitta stövlar i liten storlek bara o kolla klädförrådet för henne o alla de andra barnen. Har du handlat allt som behövs?
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-05 08:18:45 följande:
    Regnställ och stövlar har vi (måste köpa att ha hemma), fleeceoverall att sova i (de sover ju ute), fleecejacka och skaljacka ropade jag in på tradera häromdagen. Gympaskor har hon ju, så jag tror vi är ganska på banan. Men måste köpa en regnmössa och vantar, för de tror jag hon behöver, och fler strumpor. Det är ju inte billigt att gå på fsk iaf ;) svårt också och veta vad de behöver!

Känns så konstigt att vi inte ska hänga hela dagarna längre, och kul och sorgligt. Hon är både så stor och så liten, samtidigt!
    Verkligen inte billigt med utrustning som behövs... Men men bara att lösa det. Dubletter har vi aldrig kört med, i år blir nog första gången i o med att äldsta ska åka skolskjuts till skolan o han ska inte behöva dra saker. Vad bra att de ska sova ute! Bra för hälsan tror jag.
  • Blicka
    pco skrev 2016-08-07 01:15:31 följande:

Hej tjejer!
    Av någon anledning har jag inte lyckats komma in här på familjeliv på jätte länge. Plötsligt gick det.
    Hur går set med era små? Ska läsa igen lite så jag hänger med :)

Här har jag precis börjat jobba o lillan har vart extremt mammig men verkar ha släppt lite nu. Herregud jag har sån separationsångest från henne. Har gråtit i två dagar på jobbet :( ursch! Mår verkligen skit. Men vet att hon har det bra hemma med pappa o sen börjar hon snart på fsk oxå.
    Tips på vad som behövs? Bra att ha?
    Vi funderar på att hon oxå ska få börja sova i eget rum men vaknar o vill till oss typ 90% på natten fortfarande så vet inte om jag ändå vill ha henne nära. + att jag skulle sakna ihjäl mig o sen att inte ha samma koll på henne för varje gång jag vaknar på natten så kollar jag henne ilägger på täcke o allt.
    Nattningen tar drygt 1h så funderar på att provs jojo-metoden? Någon mer?
    Liljan går fortfarande inte :/ börjar bli lite stressad. Mest för hennes skull då hon gärna vill haka på de andra barnen som springer i väg.

Kul att du är tillbaka igen :) hoppas ni haft en fin sommar.

Bara fint med oss o lillan. Hon utvecklas så mkt o känns stor. Förstår så himla mycket :) och vill hänga på brorsorna hela tiden.

Tufft med jobbstart, snart min tur... Nervös är jag! Hoppas det snart lättar för dig iaf. Blir det heltid när lillan är på fsk eller hur lägger ni upp det?

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi störs inte av det o hon inte av oss så det går bra än så länge.

Ang att gå - det kommer nog snart ska du se. Alla är olika! Vill hon gå med stöd?

Ang fsk så har vi till våra haft ett par stövlar, ett par goretex joggingskor, regnställ, skalkläder, vantar galon o vanliga, keps/mössa, snutte/napp o extra ombyte i två -fyra uppsättningar. På vår fsk sover barnen inne så vi har inte behövt ngn fskvagn. När börjar lillan?

Idag bilar vi ner från norr, dagens aktivitet planerad! Vi hoppas lillan köper att sitta i bilen typ tio timmar inkl stopp. Imorgon börjar sambon jobba o jag blir själv med barnen tills skolstart den 17e.
  • Blicka

Kläder efter väder är lite svårt... Ett fleeceunderställ kan ju vara ngt att köpa. Perfekt under skalkläderna!

• Blicka
    pco skrev 2016-08-08 22:53:18 följande:
    Ja att de gör, de förstår otroligt mkt :) ja hehe de härmar så mkt alla andra.

Nu är min man hemma o sen skolar han in henne o då blir det tyvärr heltid för oss båda men ibland jobbar jag långa dagar o är därför ledig några dagar ist i veckan. Det blir tufft men vi måste jobba. Hur tänker ni där?

Ja hon går med leksaker o en hand när man håller o går mellan alla saker om det inte står för långt bort men så fort vi går o jag släpper taget så sätter hon sig ned. Hon går 6-8 steg mellan oss men inte mer än så. Känner mig så orolig inför fsk att hon inte ska hänga på alla andra :/
    Vad är goretex för joggingskor? Var köper man det? Tänker oxå typ joggingskor, stövlar, samt allväders? Vad tror du?
    Hon börjar nu 29 augusti. Tänker om kängor oxå är bra? Elr är det bättre o ha sånna skor hemma?
    Gick bilresan bra? Ja det blir såklart tufft att plötsligt vara själv igen med allt :/ men du börjar jobba då runt 17? Är det då lillan skolas in? Har ni de på samma elr?
    Just ja, har ni inneskor? Tips på bra inneskor på fsk?
    Bilresan gick rätt bra! Hem kom vi!

Goretex är ett ytskikt som står emot fukt o väta. Perfekt på höst o vår då det ofta är blött på marken även om det inte regnat. Tycker jag iaf! Finns fler tex-material men goretex är iaf det jag är mest van vid.

Inneskor har inte mina barn haft. Men en mjuk skinntoffel kanske kan vara ett alternativ?

Vi börjar skola in den 16e o schemat för inskolningen är åtta dagar. Jag börjar den 29e o kommer prova att jobba 80 %. Har förut jobbat mellan 90-100 % men sambon reser mer än vanligt i jobbet nu så vi måste få tillvaron att gå ihop. Tror vi kommer ha lillan o mellan från 8.15-16 på fsk o ja de går på samma. Bara äldsta som går på annan plats.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-09 07:43:12 följande:
    Jag har kört på gympaskor, höstskor i gore-tex och stövlar. Tänkte hon kan ha sina sandaler som inneskor tills hon vuxit ur dem. Egentligen kan de lika gärna ha halksockor men lillan har ofta strumpbyxor och de saknar ofta halkskydd.

Vi har kört samma + keps, en fuskpolo och två fleeceställ (så hon slipper sova i ett fuktigt). Kolla på tradera (om ni inte redan köpt). Fick hem en nästan oanvänd skaljacka för en 100ing :)

Vi började igår, lillan tyckte det var jättespännande. Får se vad hon tycker idag :)

Lillan har sovit länge i eget rum för hon blev så störd av oss, det har funkat jättebra :) inatt hamnade hon i vår säng med resultatet att vi gick upp fyra istället för halv sex :(
    Vad kul med positiv inskolningsstart! Hur lång inskolning har ni? Första dagen ska vi bara vara på plats i 45 minuter. Lillan är ju van miljön sedan alla lämningar o hämtningar av storebror så jag hoppas det går bra!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-08-10 05:58:02 följande:
    12 dagar inskolning, denna vecka är det bara en timme om dagen. Igår gick inte lika bra, vi får se idag. Dag tre är värst sa dem, då börjar de fatta att det är nåt på gång.

Det ska nog gå bra! Hur går det för mellan, han hade det väl lite jobbigt ett tag?
    Hoppas det gick bättre idag!

Mellan hade en period då han var ledsen vid lämning o nu verkar han inte alls sakna fsk eller kompisarna så jag är lite orolig för hur det kommer gå. Han är väldigt mammig just nu. Dessutom kommer jag ju vara där med lillan på samma avdelning... Han vill säkert ha mitt fokus o även lillan. Vi får se.

Har betat av lite mer på min lista över utrusning för hösten. Får hoppas jag nu har hittat ett par stövlar som inte är för stora... Lillan har stl 20-21.
  • Blicka

Bara på några dagar nu har lillan lärt sig tre nya ord, lalle = nalle, gocka = docka, kanka/ganka = anka. Vi har läst samma bok om o om igen o när hon ser dessa saker säger hon stolt vad det är! Kul :)

Svar på tråden Majbebisar 2015