• Blicka

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2016-07-01 05:15:43 följande:
    Försenad glad midsommar :) nu har mina föräldrar åkt hem och vi är tillbaka i normala hjulspår igen. Denna gången kände lillan igen mormor och blev glad när hon kom :)

Tagen och kurragömma är poppis här med men mest poppis är ta och ge lekar.

Heja mellan, detta klarar han!

Idag är min sista föräldralediga dag. Imorgon börjar jag jobba tre veckor, sen två veckas semester och sen två veckors inskolning. Känns mest roligt just nu för lillan är inne i en period med vansinnigt humör och riktigt dålig sömn som jag med varm hand lämnar till maken ;) med hans tur är hon nog en solstråle imorgon :)
    Lycka till med jobb idag malle! Spännande!

Humöret o nattsömnen känns igen. Lillan blir så arg o frustrerad när det inte går som hon vill! Oj oj. Sömnen ja hon vaknar varje natt o är vaken en halvtimme-timme så helt utvilad är man inte.

Känns det bra att det snart är inskolning? Vi börjar med det 16/8. Tror de planerat för en vecka men ska nog tänka två hela veckor o starta jobb efter det. Märkligt att man snart ska börja jobba. Känns sorgligt att denna period snart är över :( tänker att det är min sista gång dessutom!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-01 11:08:33 följande:
    Tack! Det ska nog gå bra :)

Det där humöret är inte att leka med, utbrott för allt och inget (ibland för båda :/ ). Vi har mest problem med läggningen, igår tog 1,5 h. Tack och lov sover hon för det mesta hela natten (ändå till 5).

Det känns bra med inskolningen. Jag var lite orolig för lillan blir väldigt otrygg i nya miljöer men igår var vi på ÖF i stan och det märktes att hon saknat det. Hon tyckte det var jättekul med de andra barnen och satte igång och leka direkt.

Vi har fått ett tydligt inskolningsschema hemskickat. Första veckan är nån timme om dagen, de sista dagarna sitter jag i ett annat rum. Andra veckan är hon där på fm, sista dagen äter, sover och vaknar hon där utan mig. Tredje veckan lämnar vi henne de tider som hon ska vara där. Det känns som det kommer passa henne som tar tid att komma in i nya miljöer.

Det enda jobbiga är att jag tackat ja till ett jobb som innebär att jag "måste" jobba heltid. Vilket innebär att hon kommer vara på dagis mellan 8-16. Känns länge men tröstar mig med att hon kommer vara ledig minst en dag veckan och att jag tror vi vinner på det i längden.

Ja visst känns det konstigt? Från att knappt ha varit ifrån varandra till att separeras varje dag. Måste vara konstigt för dig och veta att detta är sista gången också. Lite sorgligt känns det
    Jobbigt med lång nattning... Hoppas kvällen går bättre.

Jag vet inte omfattning ännu - dvs har inte bestämt än hur mkt jag ska jobba. Måste prata med sambon. Blir allt mellan 75-90 procent.
  • Blicka

Hur ofta sover era små på dagarna? Lillan brukar sova två ggr, en halvtimme på fm o en timme på em men jag klurar på om jag måste försöka styra om till en lur. Om era sover en gång om dagen när äter de lunch? Rädd att lillan orkar till 10.30 o inte hinner äta lunch innan hon somnar.

• Blicka
    pco skrev 2016-07-07 22:14:13 följande:
    Sålänge hon inte bara ligger o inte orkar nåt alls så dra ut på henne, så har jag tänkt innan.
    Men självklart inte för länge utan typ ca 30min-1h någonting?
    Idag var hon vaken mellan 8-11.30, sov sen en halvtimme o var vaken till 19. Får se hur det går imorgon!
  • Blicka
    pco skrev 2016-07-07 22:16:28 följande:

Har era börjat sova i eget rum? Tänkte börja nu efter allt på sommaren. Hur gör ni? Små lampa tänd? Vilken? Typ lavalampa?
    Känner att hon blir lite störd av att vi är där på något sätt. Tänkte iaf prova, i annat fall är det ju bara att ge upp :)

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi saknar ett rum uppe för att alla tre barn ska ha var sitt sovrum. Om hon o mellan börjar synka sovtider får de dela rum, annars måste nog äldsta flytta ner o så får vi skrota vårt nuvarande lekrum. Men än så länge funkar det bra med lillan hos oss. Vi har mörkt, ibland en orange nattlampa i vägguttaget.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-08 07:47:49 följande:
    Lillan har sovit i eget rum i fyra månader nu. Vi läser saga, lägger henne i sängen så får hon bläddra lite själv i böcker medans vi sitter brevid. Sen brukar hon lägga sig och sova. Det brukar funka bra och nästa steg var att vi ska kunna lämna rummet när vi nattat henne.

Men den senaste veckan har hon krånglat jättemycket. Vet inte om det beror på att pappa är hemma, tänder eller nåt utvecklingssteg. Vi har iallafall fått backa och några gånger har hon somnat i mitt/makens knä istället.

Vi har iallafall en lampa från Ikea som tänder/släcker sig själv när det är mörkt/ljust. Den är jättebra. Ska prova ta fram den där sköldpaddan som lyser ljus igen och se om gillar den nu
    Vi ligger i vår säng när hon somnar i sin spjälsäng. Ska framöver träna på att somna själv. Just nu behöver vi nog vuxna en liten paus innan läggning av de äldre! Och lillan somnar vanligtvis på fem minuter.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-08 07:28:06 följande:
    Oftast sover hon en gång och brukar sova 11.30-13. Vanligtvis äter hon innan men om hon är för trött äter hon lunch efter. Det var bra att ha något att göra på fm när vi började med det, för annars ville hon gärna sova en stund vid 9 och då blev nästa sovstund först vid tre och nattsömnen förstörd (för oss)
    Får se hur dagen blir, om hon orkar hålla sig vaken. Hon sov till 7.30 så hon borde orka till runt lunchtid. Värt ett försök iaf!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-08 09:27:32 följande:
    Oj sover hon så länge?! Lillan vaknar halv sex oavsett när vi lägger henne :( Hoppas hon ska ändra det när vi kommer till dagis.
    Blicka skrev 2016-07-08 08:02:17 följande:

Vi ligger i vår säng när hon somnar i sin spjälsäng. Ska framöver träna på att somna själv. Just nu behöver vi nog vuxna en liten paus innan läggning av de äldre! Och lillan somnar vanligtvis på fem minuter.

Det tar allt mellan 15 min och 1,5 h timme att lägga lillan. Oftast ligger hon och bara och tittar i böcker/på gosedjur men det kan ta så lång tid, även om hon är trött. Därför vill vi bara kunna titta till henne ofta istället. Det måste vara stor skillnad på att ha flera barn? :)
    Gäller att ha återkommande rutiner vid läggdags så det går så smidigt som möjligt med tre barn.

Idag har det blivit en lur, 11.50-13.40. Gick ganska bra på fm!
  • Blicka
    pco skrev 2016-07-08 21:25:19 följande:

Det är ju perfekt Blicka, elr? :) vi ger kvällsmat vid 19 o sen sova :)

Ikväll blir det lite knas. Bilresa så hon somnade först 20.30 o nu vaknade hon till vid tankstopp!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-07-09 04:33:42 följande:

Vad bra att det funkade Blicka! Hur går det fär mellan?

Mellan är jätteduktig utan blöja! Även nattblöjorna börjar bli torra på morgonen o han ropar när han måste kissa! Äldsta har problem med sängvätning men mellan ser ut att bli torr innan. Är lite orolig faktiskt hur äldsta kommer att ta det...
Svar på tråden Majbebisar 2015