• summa21

Majbebisar 2015

Hej alla,

Nu börjar det äntligen hända något med pratet för vår lilla. Räknade precis till nio ord ????

Hon är så otroligt bestämd dock. Står och pekar på hjälmen och vrålar ygla ygla.

När det gäller vagn blicka så kör vi på vår gamla brio happy. Har ståplatta på den.

• summa21

Vår tjej är också superbestämd. Fullständigt vrålar när hon inte får som hon vill.

Så kul att höra vad det är era små säger. Så häftigt.

Vår säger: mamma, pappa, kiss, ygla (cykla), bada, äda (städa), tittut, titta, dä, dingdingding, bä.

Vi har fortfarande stora problem med maten. Hon vill egentligen bara amma så vi får kämpa med all mat.

• summa21
    malle88 skrev 2016-06-13 08:55:39 följande:

Det verkar som ettåringar är så men det är ju lite trist att man inte kan förklara.

Är det inte konstigt att mat kan vara så olika? Hur går det om din man är hemma? Äter hon inte alls?

Ja det är nog typiskt för ettåringar även om hennes bror inte var riktigt så bestämd.

Det där att ni upplever henne lite vinglig, det kan inte bara vara ett sätt hon går på?

Jag det med maten är så konstigt. Jon vägrar bli matad men plockar inte i sig så mycket sjärv heller. Tyvärr ingen skillnad vem som är med henne.
  • summa21
    Blicka skrev 2016-06-13 18:51:29 följande:

Summa21 - besvärligt med maten... Len går hon upp som hon ska?

Hon är en liten tjej, framförallt kort, men bvc har inte sagt något. Din tjej är inte heller så stor va?
  • summa21

Vår tjej sover en gång om dagen, mellan cirka 10.30 till 12.

Vi har henne i vårt rum och tänkte nog ha det tills hon är cirka två. Hon vaknar fortfarande så mycket så vi måste vyssja om henne.

• summa21

Hej alla! Så roligt att läsa om era små. Vår lilla tjej börjar dagis den 1 september. Det känns helt overkligt att lämna henne. Hon är ju så liten. Hon är dessutom liten för sin ålder. Hur stora är era?

Precis som du skriver så är det som att hon har glömt en massa ord. I början av juli räknade vi till 25 ord men nu är det inte så många hon använder. Mycket som hon säger förstår vi inte alls.

Vi har annars lite besvär med att hon är så klättring. Vi kan inte lämna henne några sekunder utan att hon klättrar upp på något. Igår kväll skulle min man bara stänga av mikron i köket och då hann jon upp och föll från fåtöljen. Så läskigt! Så nu har vi sagt att hon inte får lämnas en sekund. Men det är ju jättesvårt när storebror ju också kräver oss. Jag upplever henne som hyperaktiv och oroar mig lite då hennes bror ju har autism.

• summa21

Jag måste säga att det ändå är skönt att höra att era inte heller är så stora. Sen hoppas jag ju självklart att er lilla växer som hon ska, pco . Vår tjej ligger framförallt under på längden.

Vår tjej vill verkligen inte vara stilla och det är nog en anledning till att det har varit jobbigt med maten. Hennes storebror hade också svårt att vara stilla och komma till ro så sjäkvklart tänker jag på likheterna. Men lillasyster som är mer motorisk måste vi ha ännu mer koll på.

Tror du det blir bra med åttadagarsinskolning, blicka? Jag vet inte riktigt hur det blir, vi ska få info på måndag. Jag är väldigt tveksam till tredagars skolning så jag hoppas att de inte föreslår det.

• summa21

Vad jobbigt malle men superbra att de tar det på allvar och vill anpassa efter hennes behov!

• summa21
    malle88 skrev 2016-08-15 10:08:00 följande:

Tack! Det verkar som det går bättre idag, de ville att jag skulle stanna i deras personalrum och jag har inte hört henne skrika en enda gång :) hoppas att hon bara var väldigt trött i fredags!Hur blir det med er inskolning? Tre dagar låter väl kort :/

Vad skönt att det gick bättre!

Vi var och hälsade på idag. De sa inget om ett visst antal dagar utan betonade individuella behov så det kändes bra. Däremot är det nästan ett utedagis vilket vi egentligen inte har önskat. Efter att ha frågat en massa om möjligheten att få vara inne sa pedagogen "men jag måste fråga, har ni sökt det här!?" Så vi fick förklara att vi inte hade det och är lite ovana vid konceptet.men vem vet, det kanske passar vår tjej jättebra. Jag hoppas det i alla fall.

Vår son har precis haft magsjuka och nu är mannen i badrummet och mår inte bra. Måtte vår lilla klara sig.

Lycka till imorgon, blycka!
  • summa21

Tack för er peppar ???? och härligt att höra att det går bra för er lilla på inskolningen blicka! Sen förstår jag att det ändå känns vemodigt.

Pco: jag tänker att det också kan vara positivt att hon är den minsta. Jag tror hon kommer få mycket positiv uppmärksamhet just för att hon är minst. Så har det varit när det kommit en liten på min sons avdelning och så var det även på den tiden jag gick på dagis.

Vi har varit rejält magsjuka allihopa. Det har varit fruktansvärt eftersom maken jag och lillan blev sjuka ungefär samtidigt. Men nu har vi börjat återhämta oss

• summa21

Hoppas det går bra idag malle!

Oj kan man få återfall i magsjuka? Det visste jag inte. Det här var faktiskt första gången jag drabbades av magsjuka så jag har inte så mycket erfarenhet av det.

• summa21

Hej! Vad tråkigt att höra att hon skadade ögat blicka! Hoppas hon mår bättre! Funkar det annars bra för henne på förskolan?

Låter tufft malle! Hur har det gått nu i veckan? Är så hemskt att se när de blir så ledsna.

Vi håller på med inskolningen nu men jag är rädd för att det blir tufft. Min man fick prova att lämna en stund igår men de fick ringa tillbaka honom eftersom de inte kunde trösta henne. Idag ska de försöka igen.

• summa21
    Blicka skrev 2016-09-27 21:38:34 följande:

Alltså vilket temperament lillan har! Två rejäla utbrott idag, blir alldeles matt av bara tanken... Hur är era små vid motgångar?

Nu har vår lilla precis varit sjuk men hon har ett sånt otroligt temperament. Hon kastar sig på golvet och fullständigt vrålar när något går emot henne. Och då kan det verkligen vara det lilla som går emot.

Hur har ni det annars?
  • summa21

Roligt att höra från er!

För vår tjej funkar det till slut på förskolan med. Det var en väldigt tuff inskolning men nu går det fint. Dock är hon fortfarande väldigt försiktig med nya människor och även med mor- och farföräldrarna.

Språket har också kommit igång ordentligt och senaste veckan har det kommit en del treorfsmeningar så som "mamma hämta bok" och "min sitta där" Hon tycker mycket om att läsa böcker och att låna brorsans leksaker förstås.

Hennes ögonkontakt är fortfarande väldigt begränsad så vi har faktiskt haft kontakt med dem som utredde storebror. Hon läser inye alls av i ansiktet. Men eftersom hennes kommunikation ändå är så bra är min man och jag inte så oroliga även om vi såklart har lite funderingar.

Med maten kämpar vi fortfarande och det är fortfarande en hel del nattamning.

Ett riktigt gott nytt år till er alla!

• summa21
    Blicka skrev 2017-01-01 21:59:21 följande:

Hej kul att hörs hur det är för er med! Skönt med förskolan för er tjej. Så viktigt att det fungerar. Tänker ni gå vidare med någon utredning?

Detsamma ???? jo, vi tänker faktiskt göra det. När vi var på möte tyckte de att det ändå fanns tillräckligt för att påbörja en utredning. Vi kommer nog att få en kallelse i januari eller februari.
  • summa21
    Blicka skrev 2017-01-01 22:38:47 följande:

Hoppas då att utredningen går smidigt! Hur lång tid tar en sådan?

Tack! Med sonen tog allt cirka en månad men det beror nog på hur lätt det har att få in tiderna. Jag ska uppdatera när jag vet mer. I nuläget är de inte heller jätteroliga men se häll med om att det fanns saker som man kan reagera på.
Svar på tråden Majbebisar 2015