• summa21

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-04-01 08:05:39 följande:

Ja det kan bli så på fsk också i perioder. Det har varit en sämre period nu tyvärr...

Igår kväll var jag ute med mellan så han fick cykla lite med sin springcykel. Total uppmärksamhet - det gillades av oss båda. Skulle tro att det blir knattebio imorgon.

Får han något stöd på förskolan i sådana situationer? Han är ju fortfarande så liten så det kommer ju förstås bli bättre men jättetufft för honom. Vår kille reagerar med att bli mer passiv när det blir för mycket.
  • summa21

Vår lilla härmar ännu inte så mycket men har lärt sig att vinka. Hon pekar med hela handen på det hon vill ha. Nätterna och maten är fortfarande tuffa. Ammar fortfarande. Storebror har varit riktigt sjuk sen i påskas så vi har inte riktigt haft kraft att jobba med. Men nu börjar han bli sitt vanliga jag igen så jag hoppas verkligen att vi ska få till det.

I övrigt vågar vi aldrig lämna henne ensam i ett rum. Häromdan klättrade hon upp och ställde sig på tripp-trapp-stolen. Förstår inte hur ni med fler barn orkar. Eller har ni några praktiska tips?

• summa21

Malle88: jag förstår vad du menar med hundarna. Man kan ju inte lita på små barn med ensamma med djur även om djuren brukar vara hur snälla som helst. De små förstår ju inte alls. Vår son har egentligen varit försiktig men mammas katt har ändå känt sig trängd och rivit honom.

Ja visst är det läskigt att de är så bra på att klättra men inte alls har förstånd för riskerna. När jag var klättrade jag upp och satte mig högst upp i en bokhylla. Fy tusan.

Så häftigt att era små börjar prata. Min man tror att vår lilla säger mamma och pappa men jagr mer osäker på det.

Funderar också på ettårspresent. Vi har verkligen inte mycket plats för saker men hon måste ju också få ha lite eget. Vet dock inte riktigt vad.

• summa21
    Blicka skrev 2016-04-05 22:14:24 följande:

Vad jobbigt för storebror att inte få vara frisk :( hoppas det vänder nu!

Min lilla är också en klättrare... Matstolen är en höjdare att busa i så numera är hon "fastkilad" med kudde o filt. Lämna själv i eget rum funkar inte här heller. Ibland kan äldsta brorsan se efter om jag snabbt ska hämta ngt o det är ju bra!

Ja detta med tre barn funkar mestadels utmärkt. Tycker familjen känns helt komplett sen lillan kom. Mest utmanande är att få mellan tillfreds. Han är som en orädd virvelvind! Rutiner är viktigt för mig iaf o sen har vi börjat veckohandla på nätet vilket är guld värt! Sparar massor med tid. Ikväll så låg äldsta o mellan o myste i äldstas säng - det går framåt vad gäller att visa lite syskonkärlek, inte bara bråk hela tiden!

Vad härligt att få se lite syskonkärlej. Hur funkar det med de stora och den lilla? Vi har jättesvårt att få det att finka. Storebror har stort kontrollbehov och den lilla är intensiv och ska ta allt han har. Så det blir väldigt mycket skrik och gråt. Rätt tufft för alla.
  • summa21
    pco skrev 2016-04-06 00:01:02 följande:

Har varit på barnmedicin idag, de tror inte att det är något farligt med hennes skakningar. De tror att det är en grej när hon koncentrerar sig och att det kommer växa bort. Jag tycker att vissa gånger ser det läskigt ut. Jobbar själv inom vården o mkt med EP men inte med sånna här små barn. O sen blir det ju annat när det är ens barn också. Vi får väl se bara så det inte eskalerar.

Ja snart fyller de ett år. Herregud! Jag får nästan ångest haha. Funderar också på vad man ska köpa. Tror ni hon är för liten för en docksäng? Hon gillar att pilla med docker, mata osv. Min bästa kompis ska köpa en docksulky o vi funderar på en vanlig stabilare dockvagn, elr är det onödigt då tror ni? Elr 'ska man ha' båda?

Här har har lillan vaknat upp två nätter o en gång på dagen o bara skrikit, lägger jag henne i min famn går det bra men inte annars. Igår kväll vakna hon o gallskrek, tog upp o hon lugna sig, sen tog min man henne då jag skulle bara ta av mig linserna o göra mig i ordning för natten. Hon gallskrek tills jag kom tillbaka :/ vad händer? Någon mer som har det så?

Åh vad skönt att höra! De har ju mycket erfarenhet så de borde ju ha rätt bra koll på det. Sen förstår jag att oron ändå inte försvinner helt. Jag har också arbete med personer med funktionsnedsättning och det ät inte bara en fördel när jag funderar kring autism. Man blir lite yrkesskadad med.
  • summa21
    malle88 skrev 2016-04-06 07:01:36 följande:

Nej verkligen inte. Katter är ju ännu svårare än hundar tycker jag :)

Jisses du måste varit en riktig klätterapan :O jag klättrade ju upp på köksbänken och drack en halv flaska vuxenalvedon (med barnspärr) men då var jag 2,5. Nu förstår jag hur rädd mamma måste blivit när hon hittade den tomma flaskan...

Min dotter säger mamma och pappa men det är uppenbart att hon inte förstår vad de betyder så vi räknar inte dem :)

Hu vad hemskt! Hur fick det? Alvedon är ju inte att leka med. Nä, mina föräldrar blev också förfärade. Jag satt visst högt uppe vid taket och dinglade med benen.

Nä precis. Hon säger mamma och pappa men jag upplever inte att det är riktat mot oss. Mest säger hon nåt som låter som titta men jag tror inte det betyder titta.
  • summa21
    malle88 skrev 2016-04-12 19:56:15 följande:

Måste fråga hur mycket era äter nu? Lillan äter väl en burk mat, en hel smörgås eller en frukt beroende på om det är måltid eller mellanmål men det är så många som påpekar att hon äter så mycket och blir tjock, att vi borde inte ge henne så mycket. Tycker inte hon är tjock alls, hon rör sig hela tiden. Men det är tråkigt att det påpekas nu när hon verkligen äter :(

Men oj, vilja är det som säger så? Det låter väl positivt att hon äter. Vi kämpar fortfarande väldigt med att få i henne mat då hon helst vill amma så jag hade med glädje sett henne äta så mycket.

Nu har hon verkligen börjat klättra på allt, upp på ikea-pallen, upp på fåtöljen , upp i storebrors säng. Hon älskar det men vi kan ju inte lämna henne tre sekunder. Någon som har något tips. Hon blir ju förstås väldigt arg med när vi tar bort henne men det är väl inte så mycket att göra åt det.

Hoppas ni mår bättre, blicka! Även jag och den lilla är rejält förkylda. Blir skönt nu när våren kommer och vi förhoppningsvis inte ska få hem så mycket sånt.
  • summa21
    Blicka skrev 2016-04-13 21:38:27 följande:

Trist med förkylningar :( trodde min var under kontroll o tränade idag men efter lunch blev jag helt sänkt! Ont i ett öra o jättetrött. Fick ta alvedon efter hämtning av barnen för att orka.

Usch vad trist. Hoppas det går över snabbt för dig. Den lilla är piggare men nu har mannen också blivit krasslig. Känns som att det bara går runt runt.
  • summa21

Det här med klättradet börjar bli riktigt jobbigt. Det räcker att vi tittar bort några sekunder för att hon ska vara på något. Storebror var inte alls så här. Känns så farligt. Vi säkrar så mycket vi kan man allt går ju inte.

Svar på tråden Majbebisar 2015