• Blicka

Majbebisar 2015

pco skrev 2016-03-15 20:17:03 följande:

Va duktiga era är som börjat ta några steg. Här står vi fortfarande stilla på den fronten. Hon vill knappt ta ett steg när jag håller i henne. Hon tycker dock det är kul att stå ibland, annars drar hon upp benen o inte ens vill stå heller.
    Men det kommer väl antar jag.
    Nu har vi fått svar om förskola och hon kom in där vi ville oxå :) hur ska ni göra?
    Har ni bra tips på en billig slit o släng vagn till förskolan? Hon kommer sova ute nämligen. Vill såklart att den ska vara ombordnad, fullt liggläge och gärna för en billig slant :)

Lillan håller på att få sina två tänder där uppe nu oxå :) sylvassa som tusan hehe.

Vad tycker ni om chicco liteway förresten som resevagn? Tänker annars att man kan köpa en akta graco plus solo?
    Båda är fullt liggläge vilket är viktigt och sen får man ändå köpa till förlängd sufflett men gracon har matbricka oxå. Vad tycker ni?

Vi har en chicco som resevagn o är nöjda. Ang ombonad vagn - emmaljunga/brio eller kronan kanske?
  • Blicka
    pco skrev 2016-03-15 20:55:25 följande:
    Okej va bra :) då får det nog bli den.

Ja jag funderar oxå på dessa som dagisvagn men känner att jag då vill hitta någon som säljer för en billig peng. Elr om jag ska lämna vår Emmaljunga på förskolan, vill bara inte att hon ska ha suttit i typ lera o sånt för att sen lägga sig i denna vagnen då jag funderar på o sälja denna framöver. Tänker att hittar man en Emmaljunga som kanske har några år på nacken som någon säljer för en billig peng så vore det bäst.
    Har ni förskolevagn? Vilken isf? Det är en Emmaljunga edge som vi köpte ny när lillan kom som vi har som vardagsvagn.
    Du borde ju kunna hitta en billig vagn på blocket. Kolla där!
  • Blicka
    pco skrev 2016-03-15 22:27:28 följande:
    Jo jag har gjort det, de går åt som smör, men det löser väl sig.
    Ska er lilla börja förskola?
    Lägg in bevakning med notiser så kanske du hinner vara först nästa gång.

Jo lillan ska börja fsk i augusti. Fått plats men inte avdelning. Blir nog bra men trivs väldigt bra hemma med henne så det är konstigt också. Tur att det är ett par månader kvar!

Nyss vaknade äldsta o grät pga ont i örat stackarn. Efter en alvedon sussar han gott här bredvid mig. Sambon somnade snabbt om o här ligger jag vaken... Suck! Hoppas kunna somna snart igen.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-03-16 07:00:53 följande:

Det verkar gå ok att sluta amma för lillan. På dagarna försöker hon få till det men på natten nöjer hon sig med vatten. Gnäller och somnar om. Igårkväll tog det bara 20 minuter allt lägga henne. Imorse låg hon ett tag och kvittrade i sängen. Har aldrig hänt förut. Jag tycker hon verkar mer utvilad de två senaste dagarna, kanske för att hon inte ligger och halvsover med tutten I munnen.

Jag har däremot jätteont i brösten. Försöker handmjölka men det går inte så bra. Hoppas det försvinner snart

Heja heja! Vad bra det går! Pumpa så du inte får mjölkstockning - eller som jag värsta knölen i bröstet av mjölk som klumpat sig i gångarna. Provat att handmjölka medan du duschar? Tycker det varit lättare själv.

Haha våra män låter lika - min kan prata o sen sekunden senare snarkar han! Hör inte heller gråt från barnen om jag inte knuffar på honom att det är hans tur att gå upp.

Har nu tagit promenad till skola o fsk. Kändes i såret så hoppas svärföä kan stanna några dagar till.
  • Blicka
    summa21 skrev 2016-03-16 10:30:22 följande:

Hej. Ser att det är fler som vill sluta med amningen. Jag har en kronisk sjukdom och vill gärna tests ny medicin efter att ha slutat amma men oj vad svårt det är. Ammade storebror så länge han ville. Vår lilla ammar fortfarande mycket och vi får kämpa med att få henne mätt på vanlig mat. Har ni något tips?

Annars ska vi på tiomånaderskontroll idag. Funderar på att ta upp mina funderingar kring autism.

Jag slutade amma i samband med att jag skulle lägga till ny astmamedicin o det gick smärtfritt. Lillan har visserligen alltid varit glad i mat o då ammade vi fm, em o läggning. På två veckor hade jag fasat ut.

Hur mkt ammar ni nu? Har ni ersatt några mål så att de bara består av mat? När jag trappade ner amningen med mina barn hade jag full frukost, lunch, middag o kvällsmål innan läggdags o ammade fm o em. Sen var de amningsmålen lätta att byta ut mot frukt eller annat mellanmål. Byt ut ett mål i taget är mitt tips.

Lycka till på kontrollen idag! Uppdatera gärna.
  • Blicka
    summa21 skrev 2016-03-17 11:43:09 följande:
    Tack!

Jag skäms nästan för att säga det men vi är glada om vi får henne mätt på vanlig mat en gång om dagen. Hon vägrar puré så hon plockar själv medan vi försöker mata under tiden. Vi har havreringar med frystorkade bär i som hon har fått smaka. När vi ger henne mat tittar hon åt det stället vi brukar ha dem och skriker. Hon smakar det mesta men slutar så snabbt. Vi måste nog bli lite tuffare med att inte erbjuda amning sen men tycker det är svårt när hon blir så ledsen och försöker klättra upp på mig.

Jag tog inte upp mina tankar på BVC eftersom det inte var vår vanliga sköterska. Kändes knepigt att göra det då. Och de var så positiva och tyckte allt var så bra. Och det kändes ju också skönt att höra även om våra misstankar ändå finns där. Vi har tid till bvc-psykolog i april så vi tar det då.

Har ni varit på tiomånaderskontroll?
    Plocka är inte fel! Vad gillar hon i plockform? Gillar hon gröt/välling? Turkisk yoghurt med bär? Ägg? Min lilla plockar grönsaker, mjukare frukt o bär, potatis, ost, fisk, mackor mm. Jag brukar mata samtidigt som hon plockar. Förstår att det är svårt att inte amma om hon visar att det är det hon vill...

Vad skönt att BVC var positiva :)
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-03-17 12:25:06 följande:

Vilken hemsk natt vi haft! Från kl ett sov hon max 20 min i sträck fram till fem, då sov hon hela 30 min och vaknade som en sol. Fattar inte att jag inte gav upp. Fast ännu mer konstigt att maken bara vaknade en gång :O

Kommer inte ihåg vem som efterfrågade fiskrecept men häromdagen gjorde jag kokt torsk och potatis och det var jättenkelt. 1 st fiskblock (torsk) och några potatisar. Släng i en kastrull med vatten och låt koka. När torsken blivit vit och faller isär av sig själv är den klar. Några minuter innan dess kastade jag i en näve ärtor. Mixa/mosa och servera :) man kan ju koka torsk och potatis var för sig och äta hela familjen också :) var väldigt gott

Idag ska jag laga kotlett och rotsaker. Men först ska jag vila ;)

Hur mår du Blicka? Känns det bättre?

Det var jag som frågade om fiskrecept! Tack :) lillan har visat att hon gillar lax iaf så det har jag kunnat göra.

Låter som en tuff natt. Hoppas du kan/har kunnat vila idag.

Mår lite bättre men tycker det gör lite ont att vara ute o gå. Är alldeles gulgrön o öm där de gjort ingreppet... Men såret ser jättefint ut o jag har en inåtgående navel som jag inte haft på flera år o det är kul!
  • Blicka

Serah - vad jobbigt :( klart du får gnälla! Det är trist när man krockar så där... Hoppas ni kan prata om det!

Jag fixar middag o vi äter runt 17.30-18 så sambon hinner från jobbet. Försöker göra mat som sköter sig mkt själv tex lax i ugn eller enkel mat som lagas på under halvtimmen. Lillan brukar krypa runt på golvet eller sitta i stolen o titta på, de större hjälper ofta till (vi började med det efter nyår).

Svar på tråden Majbebisar 2015