• Tjej78

Majbebisar 2015

Förstod era barn att vi skruva tillbaka klockan i natt?? Vår lilla slog upp ögonen 04.30, acceptera att ligga kvar till 05 men sen ville hon upp. Vi som ska ha dop idag.....

• Tjej78
    Blicka skrev 2015-10-26 06:47:26 följande:

Tjej78 - hur gick det igår med dopet?

Dopet gick jättebra, lillan sköte sig exemplariskt. Alla var nöjda med tillställningen och vi blev mycket rörda över alla fina gåvor. Däremot har klockan ställt till det för oss, hon vakna nämligen kl 04.20 i morse....
  • Tjej78
    pco skrev 2015-10-28 23:50:13 följande:

Hur har ni det tjejer? Här har lillan börjat prutta med munnen o tungan ut o massa bubbel o mkt mamamam o babbabamamam o även börjat dra av sig sockan :p
    Så kul o bara sitta o kolla på hennes o hennes nya påhitt :p

Här har vi haft besök av min bror och hans familj så full rulle med kusinerna. Stora tjejen är så förtjust i sina kusiner och ser upp till dom och lilla loppan har tyckt om att bara ligga på filten och titta på när de andra leker. Vi har alla varit förkylda men är nu återställda och min näsa har fått tillbaka sin naturliga färg :) Imorgon är vi tillbaka i verkligheten med dagis, jobb och mammaaktiviteter sen på lördag är det kalas för då morfar fyller år. Lilltjejen har varit lite strulig både med maten och sömnen ett tag men nu verkar det till att vända och allt detta strul har nu resulterat i att hon sover längre pass på nätterna, JIPPY! Snart dags att introducera välling och lite mer mat, får se om det blir till det bättre eller sämre.
  • Tjej78

Det senaste här hemma är att lillan går upp i brygga när hon ligger på rygg, sätter i fötterna och sen trycker hon upp hela kroppen. Klappa med fötterna är också nytt och sen ser det ut som om hon försöker krypa när hon ligger på magen. Trevlig helg till alla!!

• Tjej78
    malle88 skrev 2015-11-01 20:59:20 följande:
    Termos med glas på insidan som håller värmen. Cleas Ohlson har t ex. Själv funderar jag frysa ner det i formar från barnmatsburkar och bara lägga över i barnmatsburkar. Borde vara ok om det inte är för varmt :) tinar ju på ett par timmar, lagom till matdags :)
    Precis så gjorde jag med mitt första barn, frös ner i lagom stora portioner och sen la jag det direkt från frysen i skötväskan och iväg. Var lagom tinat till att värma i micron när det var dags att äta.
  • Tjej78

Just nu har vi stora problem med att få vår dotter att äta :( Idag börja dagen kl 05.30 och eftersom sista målet var 23.20 tänkte jag att hon skulle vara vrålhungrig (hon brukar nämligen äta vid 3.30) men hon ville inte ta flaskan!! Tror hon ätit typ hälften av vad hon brukar men verkar ändå som vanligt dvs glad och nöjd. Lillan är nu 5 1/2 månad och eftersom hon ligger över kurvan är jag inte orolig men man undrar ju varför.... Någon annan som känner igen sig?

• Tjej78
    pco skrev 2015-11-02 22:06:25 följande:
    Målet är att de ska sluta äta på natten så hon kanske känner sig nöjd. Här äter lillan sista målet 19.30 och äter sen 08.30.
    Er lilla kanske känner sig nöjd o inte behöver dessa extra mål längre.
    För längesen innan lillan började äta dessa tider så åt hon oxå en flaska runt den tiden som ni, ca 05 o sen börja hon äta typ halva o sen i princip ingenting för att sedan sluta med den flaskan.
    Prova bara med nappen o försök dra ut lite på det (hon kanske bara är snuttsugen)o funkar inte det så ge henne bara det hon vill ha helt enkelt :)
    Att ge nappen och dra ut på det funkar inte, hon tycker det är morgon kl 05.30 och vill upp. Min förhoppning har dock varit att dra ut på det, att om hon hade velat ha lite mat vid 05.30 och sen somnat om men jag får nig ge upp det. Däremot behöver hon ju inte äta direkt när hon slår upp ögonen utan vi kan göra vid oss och gå ner och börja i lugnt tempo, hon säger nog till när hon vill ha mat. Vi testar det imorgon :)
  • Tjej78

Hur bra förstår ni era barns skrik? Kan ni höra på deras skrik om de är hungriga, trötta, närhet osv?
    Idag när lilla gick upp 05.20 och vi börja dagen i lugnt tempo funkade det fram till 06.25 då haverera hon i babygymet. Eftersom hon inte ätit sen 23.30 tänkte jag, nu vill hon ha mat men ack. Nu i efterhand tror jag bara att hon var less på gymet och ville vara i famnen. Jag tycker alla skrik låter lika.....

• Tjej78
    Blicka skrev 2015-11-04 11:38:06 följande:

Börjar knorras i vagnen nu när vi är ute så sittdel får det snart bli!

Hur pass bra sitter ditt barn? Min lilla har aldrig gillat att ligga i vagnen när vi är ute och går om hon inte är trött och ska sova. Jag vill jättegärna byta till sittdelen men hon kan ju inte sitta.....
  • Tjej78
    malle88 skrev 2015-11-04 21:42:20 följande:
    Tjej78 skrev 2015-11-04 12:54:17 följande:

Hur pass bra sitter ditt barn? Min lilla har aldrig gillat att ligga i vagnen när vi är ute och går om hon inte är trött och ska sova. Jag vill jättegärna byta till sittdelen men hon kan ju inte sitta.....

Jag hör tydligt om hon är trött eller ledsen men inte om hon är hungrig. Då får jag gissa. BVC sa att inte alla barn säger till vid hunger, vet inte om det stämmer...

Lillan sitter stadigt utan stöd och har gjort sedan två veckor så nu använder vi sulkyn (som vi båda gillar). Du kan inte palla upp henne i liggdelen en stund när ni promenerar?
    Idag har jag gett mat var 4 timme och det har funkat jättebra! Det kanske är så att hon inte säger till när hon är hungrig och när hon då haverera (för att jag inte fattat signalerna) är hon för arg/trött för att sluka hela flaskan. Hon äter mindre på morgonen, det är ju inte alla som gillar frukost, uppenbarligen är hon sån :) Purén funka lite bättre idag och det tror jag för att jag gav den när vi hämtat storasyster på dagis. Då hade hon precis vilat sin långa vila och var pigg, glad över att se storasyster och sen åt hon ju också, vill ju göra allt som hon gör :)
    Jo, jag har en filt med mig så jag kan få henne i lite mer sittande läge.
Svar på tråden Majbebisar 2015