-
Tack!! Gula funkar bra som test :)malle88 skrev 2015-10-06 17:32:40 följande:Tips är att de är på rea nu, gula, men det gör inget om man ska prova :)
-
När min första dotter blev 6 månader och det var dax för välling börja vi med att blanda 50/50 med ersättningen. Detta för att magen skulle få en mjuk start och inte bli hård/lös. Efter några dagar (tror det var 5) blanda vi bara välling, funka perfekt! Men som tidigare talare, det är 6 månader för välling så jag hade väntat lite eller prata med din bvc.S1528 skrev 2015-10-07 19:46:13 följande:
Någon här som har erfarenhet av att blanda välling och ersättning till natten?
Vi testar första gången idag med förhoppningen att lillan ska stå sig lite bättre under natten..
Vi provar hemlagade smakisar varje dag och morgonmålet är nu på lillans initiativ utbytt emot en dubbel smakportion mild havregröt. Inget krångel med magen eller så hittills, hon är en väldigt matglad liten tjej än så länge :)
-
Nu har min lilla börjat så smått att rulla från rygg till mage men får inte till det till 100%. Hennes arm hamnar under kroppen och sen blir hon bara liggandes där som en handikappad säl och till slut rullar hon tillbaka till ryggen :)
-
Om du har en amningskudde så sätt den runt henne, så gjorde jag med min första dotter. De gånger hon tappa balansen eller kasta sig dämpa den fallet lite.malle88 skrev 2015-10-08 19:09:22 följande:Haha tack för den målande beskrivningen :D I har rullat rygg till mage ett tag men fortfarande inte knäckt åt andra hållet. Det är ett evigt vändande ;)
Däremot satte jag ner henne häromdagen och kvar satt hon själv :O man måste visslingen vakta henne för hon kastar sig åt ena eller andra håller plötsligt men det känns som utvecklingen går lite väl fort nu... -
Hur gammal är din lilla nu? Vad och hur mycket äter hon?Blicka skrev 2015-10-10 06:54:06 följande:
Lillan har nu sovit två hela nätter utan uppvak! Otroligt dock inte jag då mellanbarnet vaknat båda nätterna istället. Vad är oddsen?! Varför inte låta mamma sova?
-
Oj!! Grattis :)Kissemiss skrev 2015-10-14 08:01:26 följande:
Herre Gud.. Tror precis jag plussade, fem å en halv månad efter förlossningen!! :S
-
Jag har fått ett gossedjur, ett stickat (eller virkat) i form av en mus och om man drar i svansen spelar den en liten lugn visa. Har prövat den på lillan men hon verkar mest bli arg på den och kommer inte alls till ro. Ska testa den på henne om en månad igen :)Blicka skrev 2015-10-14 17:15:53 följande:
Har fått hem en jättefin speldosa/nattlampa till lillan idag. En som har ljusprojektion o lugn musik/vågskvalp. Blir bra när vi ska bli mer strikta gällande kvällsläggningarna (nu somnar hon o soffan med oss). De äldre har också haft en liknande speldosa/nattlampa o det har varit toppen. Tyvärr inget lillan kan ha då mittenbarnet fortfarande använder den.
-
Kl 19 går vi upp på ovanvåningen, byter om och gör oss klara för natten. Någon tar hand om 3-åringen, borsta tänder, väljer bok osv medan den andra tar hand om lillan och drar ner alla rullgardiner. Är man själv får man naturligtvis fixa allt själv, jag brukar så börja alla nattningsritualer 10 min tidigare. Sen äter vi välling och ersättning i soffan medan vi läser boken som storasyster valt, ibland läser vi en liten saga för lillasyster också. Vi har läst för vår äldsta sen hon var 3 månader, vi tycker det funkar som en bra nedvarvning så vi fortsätter med det. Sen lägger vi dom i varsin säng i varsitt rum och 10-15 minuter senare sover dom. Vår stora har ett gossedjur som snutte och lillan har än så länge en snuttefilt, hon får välja sen när hon blir lite äldre vad hon vill ha, har ett antal gossedjur att välja mellan. Lillan sover fortfarande inne hos oss för hon äter 2 gånger per natt, när hon slutar med det ska hon flytta in till sitt rum. Vår stora kan vakna ibland, då kallar hon på oss men oftast somnar hon om i sin säng på 2 sekunder, nån gång ibland får min sambo lägga sig på en madrass bredvid henne.malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:
Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)
-
Vi läste barnböcker. Vi börja med sådana kartongböcker som mest innehåller bilder, de kunde hon själv bläddra i sen. Sen fortsatte vi i takt med att hon blev äldre. Jag fick jättemycket hjälp och tips på biblioteket. I början gjorde vi det mest för att få in en rutin, för att det skulle bli likadant varje kväll. Sen har de gjorts en undersökning och barn som börjar skolan som inte blivit läst för har ett ordförråd på ca 7000 ord medan de barn som blivit lästa för har ett ordförråd på ca 17000 ord :)malle88 skrev 2015-10-18 08:17:31 följande:Vad läste ni när hon var så liten? :) barnböcker eller en egen bok?
-
Är din dotter 5 månader idag?Blicka skrev 2015-10-19 13:36:42 följande:
BVC idag. Lillan fem månader, så vaccination o väga o mäta. 6565 gram o 64 lång. Planat lite på vikten - troligen då hon aldrig ligger stilla utan rullar jämt. Har köpt hem lite barngröt så ska börja introducera det lite långsamt tänkte jag. BVC är lite på att jag ska börja introducera mat... Lillan börjar bli stor!
Hur mår era små?