• malle88

Majbebisar 2015

pco skrev 2015-09-15 07:58:24 följande:

Jo förresten måste tillägga att hon gjort såhär sen hon va drygt 2mån fast då på rygg, hon hasade sig nedför någon gång o då fasade jag för att hon skulle hamna under täcket o inte säga nåt, dock så får hon endast ha täcket till midjan o ha varmare pyjamas o hon är fruktansvärt varm av sig ändå o sparkar av sig ibland.

Jo hur som så nu när hon kommer åt sidan (alltid åt höger) o hasar sig ned så kommer ansiktet intill spjälskyddet o det är då hon säger till ( inte alltid för jag sover jätte lätt och hör om hon andas annorlunda o då har kommit så pt sidan med ansiktet åt sidan)

Elr att hon (åt samma håll) hamnar på sidan emellan av kuddens slut och spjälsängsskyddet. Asså jag blir orolig om hon inte kan andas o sover därför jätte dåligt och hon själv vaknar till ju så många gånger. Annars sover hon ca 11-12h i sträck, hjälp är orolig och trött!

Sovpåse kanske vore något så slipper du oroa dig för täcket? Finns på Ikea o PoP har tror jag med. Annars vet jag inte :/
  • malle88
    Kissemiss skrev 2015-09-14 21:11:01 följande:

Fyra månader, typ 70 cm lång & väger 9kg!

Så go :)

Tänk vad det kan skilja åt på längd o vikt trots samma ålder :)
  • malle88
    Kissemiss skrev 2015-09-14 21:11:01 följande:

Fyra månader, typ 70 cm lång & väger 9kg!

Så go :)

Tänk vad det kan skilja åt på längd o vikt trots samma ålder :)
  • malle88
    malle88 skrev 2015-09-15 08:23:50 följande:

Sovpåse kanske vore något så slipper du oroa dig för täcket? Finns på Ikea o PoP har tror jag med. Annars vet jag inte :/

Efter lite funderande tänker jag att du kan sticka något (typ rullad handuk rller nåt) under madrassens långsidor så det blir en lätt uppförsbacke på sidorna, så blir det svårare för henne att hasa ut mot spjälskyddet. Så gör jag när lillan somnar i vår säng.
  • malle88
    S1528 skrev 2015-09-15 10:04:39 följande:

Fyramånaders besök på bvc idag, ska bli spännande med mätning och vägning! Imorse när jag tog upp lilla R ur sängen slog det mig hur stor hon blivit, hon är liksom ingen pytteliten bebis längre.. Känns nästan lite vemodigt ;)

Lilla R fick sina två första tänder på fyramånadersdagen, stora tjejen nu!

Kul med tänder :) misstänker att de är på väg här med. Händerna sitter klistrade i munnen och det bara rinner dregel överallt.

Nej de växer allt med en rasande fart. I förrgår rullade lilla I runt och det är bara att inse att det var good bye till vaggan. Igår införskaffade jag en spjälsäng och idag ska jag sy spjälskydd sen är det dags att byta, måste bara ta en bild när hon sover i vaggan först (vilket hon typ aldrig gör ;))
  • malle88

Pco: Hur går det med sömnen?

Ni som flaskmatar, hur får ni dem att sova sen? Lillan är ju van att ammas. Napp tar hon inte, har provat var enda sort känns det som.

Mat verkar inte vara någon hit hittills, antar att hon måste få öva på att svälja. Gröt och ostsås är det enda som inte framkallat kväljningar.

• malle88
    pco skrev 2015-09-16 17:48:35 följande:

Jag är 29år mitt första barn, bor i Floda strax utanför Göteborg. Vår lilla loppa är nu 4mån och 9 dagar :) :)

Va kul o höra om er andra :)

Haha, jag kommer från Lerum :) men nu bor jag på landet utanför Kil. Vi har en dotter på fyra månader och tre dagar, och två hundar :)
  • malle88
    malle88 skrev 2015-09-16 22:06:35 följande:

Haha, jag kommer från Lerum :) men nu bor jag på landet utanför Kil. Vi har en dotter på fyra månader och tre dagar, och två hundar :)

Och jag är 27 år ;)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-09-16 15:29:13 följande:

Jag flaskmatar min dotter, har gjort det från dag 1 men första 4 veckorna amma jag också. Från vecka 5 har hon fått flaska på natten så hon är ju ganska van men vi har inga problem med att somna om. Somnar i famnen, spottar ut flaskan när hon inte vill ha mer och somnar. Sen när jag reser mig från soffan (står precis utanför vårt sovrum) och går tillbaka in i sovrummet kan hon ibland slå upp ögonen men då lägger jag snuttefilten över ögonen när jag lagt henne i spjälsängen och då somnar hon. Jag har en sån där nattlampa i eluttaget, det är det ända ljus som krävs. Blanda flaskan gör jag snabbt då jag har flaska, varmt vatten på termos och doserar med pulver bredvid sängen.

S1528 skrev 2015-09-16 22:10:04 följande:

Jag flaskmatar våran lilla.. I början lät jag henne somna till flaskan men sedan en månad tillbaka får hon mat på en bestämd tid innan läggning just för att hon inte ska somna till flaskan.. Efter det byter vi om till pyjamas och nu borstar vi även tänderna. Kl 20 lägger jag henne i sängen och säger god natt lilla R, och sen sitter jag kvar tills hon somnat. Verkar hon orolig så sjunger jag en vaggsång.. I början ville hon absolut inte somna, sparkade viftade och gnällde, men de senaste dagarna nu har hon somnat på under 1 minut.. Man kan ju hoppas att det håller i sig ;)

På natten äter våran lilla två gånger och då tar jag inte upp henne utan hon somnar om av sig själv när hon ätit upp.. Tänder inga ljus osv heller utan byter kissblöja i mörkret kl 5 på morgonen :D

R tar bara Nuk genious silikon napparna, alla andra ratar hon.. Har du provat dem? Apoteksbolaget och lekia säljer dem..

Tack, vill gärna ge henne flaska på kvällen så hon kanske sover bättre men då somnade hon inte istället, blev bara piggare :( igår lyckades jag dock genom att vänta tills hon blev jättetrött, ge henne ersättning och sedan sitta och skumpa på pilatesbollen en stund. Får se om det fortsätter funka. Ikväll får maken pröva när han kommer hem.

Imorgon ska jag på möhippa och kan inte ta henne med, det år dessutom över en timmes restid så det är inte bara att svänga hem. Jag vill verkligen åka men är samtidigt jätteorolig för hur det ska gå. Det har funkat 1-2 timmar tidigare så jag kanske bara är löjlig :/
  • malle88
    Bebben84 skrev 2015-09-17 03:40:52 följande:

Bor i norra Sthlm, 31 år gammal. Har en dotter på 9, en på 4 mån och en liten vovve. I maj gifter jag och min sambo oss :)

Å vad roligt, det var en fantastisk dag förra sommaren :) blir det kyrkbröllop eller annat? Blir nästan avundsjuk på att du har det framför dig ;)
Svar på tråden Majbebisar 2015