• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-03-20 10:13:30 följande:

5.30 var det morgon även här så har inga bra tips... Mörkläggningsgardiner känns lockande... Men iaf öka på matmängden på dagen istället för att tänka nattmål. Lite större portioner, lägg till mellanmål mm. Då kanske hon klarar sig? Tråkigt att hon inte mår helt bra :(

Mellan är jätteduktig o har sovit super i natt med!

Strax ska jag o äldsta på bio. Vi har pratat om det länge o nu ska det äntligen bli av med egen tid!

Tack för tipset. Mörkläggningsgardiner ska jag åka och införskaffa omgående. Kanske hjälper :)

Nu äter hon

6-7 1 1/2 portion gröt

10 1 st banan/rivet äpple

11.30 lunch motsvarande 2/3 burkmat

15 1 smörgås

17 middag motsvarande 2/3 burkmat

19 1 portion gröt.

Hur äter era? Tycker hon äter som en häst, men hon rör sig mkt också. Ska prova att kvällsgröten :)

Vad mysigt med bio. Längtar tills vi kan göra sånt. Var det mysigt? :)
  • malle88

Hur är era nu i humöret? Lillan har börjat få riktiga raseriutbrott när hon inte får som hon vill eller är frustrerad. Inte roligt att se henne så men det kanske hör till utvecklingen?

• malle88
    summa21 skrev 2016-03-23 14:38:55 följande:

Besvärligt med astman. Är det svårt att få det rätt med mediciner och så?

Jag har me och har tyvärr blivit väldigt begränsad av den. Min man är därför föräldraledig.

Hur mycket upplever ni att era små förstår? Är svårt att veta tycker jag men hon reagerar på en del ord.

Vad tråkigt med din sjukdom men härligt att ni båda kan vara hemma med barnen.

En del förstår hon märker jag. Sitt namn, hundarnas namn, mamma, pappa, titta, nej, hej och säkert nåt mer. Men hon är mer intresserad av att röra sig runt :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 14:40:50 följande:

Vi var för ett par dagar sen på BVC lilla va 72cm och 9230 tung :)

Lillan ändrar lite mat tider beroende på när hon vaknar men oftast

07.30 gröt

9.30 ibland något litet då hon vill ha

11.30 lunch

14-14.30 mellis

16.30 middag

19.00 gröt

Vad ska ni göra i påsk? :) o hur o vad isf hör ni med påskägg till de små? Påskpresent kanske? Jag tycker det är så svårt då vi ska till min mamma i Sthlm o kusinerna får ju påskägg o såklart vill hon oxå ha när hon ser de äta.

Har köpt en bok till henne. Vi ska fira hos svärisarna och kusinerna kommer få godis men hon kommer få mariekex och majskrokar i sitt. Det gillar hon :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 14:53:01 följande:

Samma här, det tas föregivet hela tiden o så jobbar han o tränar 2ggr i v osv

Nu när vi åker till min mamma i påsk så vill han spela golf o sånt med min mammas man o aa tar föregivet att jag ska ta med henne på stan elr så. Jag kan inte ens minnas när jag vart i från henne, ev en sväng när jag vart på Ica en kväll. Självklart vill jag vara med henne men jag har aldrig gjort något för min skull sen hon kom, inte ens vart o tränat.

Hur gör ni med sånt?

Vi har det tyvärr likadant :( ibland verkar som han mer ser henne som ett bihang till mig än en liten person. Skulle önska att han nån gång självmant ge mat eller så men icke.

Min man jobbar mkt, reser mkt i jobbet och jagar mkt så jag kräver att han är hemma en minst dag på helgen. När vi är hos mina föräldrar får han ta henne en dag medans jag och syrran shoppar. Inger kul att ha lillan med då. Nu när vi äntligen(!) fått en fungerande läggningsrutin ska jag nog begära en ledig kväll i veckan också :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 15:41:45 följande:

Åh bra tips med mariekex :)

Är bara lite orolig då lillan stoppar lixom i. Hela i munnen så små suga o gnaga går inte. Men ni kanske delar de i småbitar?

Jag är så feg men sånna saker :p

Haha nej hon får dem som de är men hon suger bara på dem. Gillar hon inte de smaksatta majskrokarna från Ellas kitchen heller? Eller fruktstänger? :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 16:23:46 följande:

Exakt! Varför det vara så? Känner oxå att han ser inte henne som en liten människa ibland utan bara att aa svårt att sätta fingret på vad jag menar.

Ja, en ledig kväll i v vore ju skönt! O i o med detta så är hon väldigt mammig oxå så han funkar inte när hon är ledsen elr vid läggning o det är ju pga att han bemöter inte hennes behov o är lika närvarande.

Samma här med maten, han har aldrig självmant gett henne gröt att han tex tänker 'nu är kl kring 19 o tar henne för kvällsmat' utan alltid jag. Hab har gett henne kvällsmat 1 gång o då bad jag om det för jag hade huvudvärk. Visserligen kan han några gånger gå upp o ge frukost men that's IT! Aldrig lunch elr middag heller.

Och han tror på fullaste allvar att han gör mkt med henne. Pratat med flera omkring som känner samma. Varför lixom?!

Åh va skönt att jag fick det skrivet :p

Lillan är också mammig. Min kille använde det länge som argument. Men så blev han tvungen och första gången gnällde hon efter mig men efter det har det gått hur bra som helt. Förutsatt att jag inte är hemma ;)

Det är nog bara det att de inte har vanan inne. Jag hör på ett gnäll vad det gäller medans han får försöka sig fram. Det faller sig inte naturligt att tänka på mat eller annat. Men det grymt irriterande! Jag vet när min kille stod och sa att vi (!) höll på att lära henne sova egen säng, ja men eller hur? Vilka vi?

Du får med begära att får gå och shoppa eller nåt. I helgen är ni ju hos dina föräldrar så han kommer kunna får hjälp. Det är nyttigt för honom :)
  • malle88
    malle88 skrev 2016-03-23 16:38:29 följande:

Lillan är också mammig. Min kille använde det länge som argument. Men så blev han tvungen och första gången gnällde hon efter mig men efter det har det gått hur bra som helt. Förutsatt att jag inte är hemma ;)

Det är nog bara det att de inte har vanan inne. Jag hör på ett gnäll vad det gäller medans han får försöka sig fram. Det faller sig inte naturligt att tänka på mat eller annat. Men det grymt irriterande! Jag vet när min kille stod och sa att vi (!) höll på att lära henne sova egen säng, ja men eller hur? Vilka vi?

Du får med begära att får gå och shoppa eller nåt. I helgen är ni ju hos dina föräldrar så han kommer kunna får hjälp. Det är nyttigt för honom :)

Skönt att fler känner likadant btw :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-03-23 16:41:48 följande:

Ang egentid vill sambon att jag ska ta för mig mer o göra saker på egen hand. Jag är Dick ett hemmadjur...Han är bra på egentid - springer, cyklar mm o sen reser han i jobbet också. Jag vet också att han uppskattar egen tid med barnen utan mig nära o mina rutiner följs då inte utan han kör sitt race då. Lite frustrerande tycker jag men lillan verkar köpa det så då får det vara så. Jag får bita mig i tungan! Jag brukar träffa kompisar ibland på helg/kväll men träning gör jag med lillan dagtid.

Så säger min kille med (som har typ hundra bollar i luften samtidigt) och jag har samma problem som dig. Jag är en hemmamänniska, gillar att handarbeta, läsa, sy och sånt. Jag får skärpa mig för att ta mig ut :)

Ibland tar killen med henne till svärisarna själv och det är jätteskönt. Och han följer inte en enda av mina rutiner men jag försöker att inte lägga mig i ;) lillan verkar inte ha problem med det och då får det vara :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 23:24:52 följande:

Tjejer. Jag upptäckte något här om dagen.

Lillan satt o lekte med en sked o mata dockan osv o när hon själv skulle stoppa in i munnen så börja armen att skaka/rycka i några sek. Men a jag tänkte inte mer på det och igår samma sak då vid lunch o hon kollade då på sin arm som om undra vad som hände. O gjorde så 4-5gånger under dagen.

Idag när jag skulle ge henne vatten så drog hon fram huvet för att dricka så börja huvet skaka i ca 3sek 3gånger om innan hon börja dricka. Blev jätte rädd. Jag titta på henne o fråga vad som hände men hon verkade oberörd. Ser ut som ofrivilliga skakningar.

När hon dock blir exalterad för något så spärrar hon upp ögonen o armarna ut o spänner sig så hon skakar lite.. Men detta verkar hon inre göra själv :/ någon som känner igen? Har ringt BVC så hoppas de ringer upp imon. Borde jag vara orolig?

Min kompis som gjorde också då och bvcläkaren sa att det var normalt. Det växte bort och han har inga besvär längre. Nu är han två :) men du borde absolut få det kollat på!
Svar på tråden Majbebisar 2015