• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-03-14 18:49:25 följande:

Ja det hoppas jag med! Har rejält ont nu så att få hjälp är guld värt! Snart ska lillan läggas så farfar får nog bära upp o lägga i sängen för det har jag inte lust till idag.

Stackars dig :( hemskt att ha ont.

Nej passa på och njut av hjälpen :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-03-15 19:16:43 följande:

Hur går det med alla små som vill ut o gå? Lillan har ganska hög fart med gåvagnen! Kul!

Känner mig öm o lite svullen efter op igår. Trött på det så ska lägga mig o vila när barnen gått i säng. Men tog bort förbandet i em o kunde se att jag numera har en navel som går inåt :) tänk vad lite dom kan göra en glad! Svärföä sköter det mesta med barnen vilket jag är så glad över. Har dock ritat i nästan en timme med mellan - så kul!

Hon vill fortfarande inte gå men ställer sig och släpper :)

Bra att du inte har längre :) nu kan du spendera tid med barnen och slippa det tråkiga :) måste ju kännas jättebra :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-15 20:17:03 följande:

Va duktiga era är som börjat ta några steg. Här står vi fortfarande stilla på den fronten. Hon vill knappt ta ett steg när jag håller i henne. Hon tycker dock det är kul att stå ibland, annars drar hon upp benen o inte ens vill stå heller.

Men det kommer väl antar jag.

Nu har vi fått svar om förskola och hon kom in där vi ville oxå :) hur ska ni göra?

Har ni bra tips på en billig slit o släng vagn till förskolan? Hon kommer sova ute nämligen. Vill såklart att den ska vara ombordnad, fullt liggläge och gärna för en billig slant :)

Lillan håller på att få sina två tänder där uppe nu oxå :) sylvassa som tusan hehe.

Vad tycker ni om chicco liteway förresten som resevagn? Tänker annars att man kan köpa en akta graco plus solo?

Båda är fullt liggläge vilket är viktigt och sen får man ändå köpa till förlängd sufflett men gracon har matbricka oxå. Vad tycker ni?

Vad bra att ni fick plats där ni ville. Fick vi med :) håll utsikt på blocket, jag skulle inte vilja ställa en ny vagn där. Tror inte de är så försiktiga med dem. Kronan, Emmaljunga eller cresent borde ju funka. Både sulky och duovagn :)vi kommer ha vår kronanvagn, köpte den för en tusenlapp på blocket. Jag funderar på vad hon ska ha i. Vi kan ju få jättekallt. Dunåkpåse kanske...

Vi är fortfarande tandlösa, fast känner dem innanför tandköttet. Där verkar de stanna ;)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-03-16 00:00:52 följande:

Lägg in bevakning med notiser så kanske du hinner vara först nästa gång.

Jo lillan ska börja fsk i augusti. Fått plats men inte avdelning. Blir nog bra men trivs väldigt bra hemma med henne så det är konstigt också. Tur att det är ett par månader kvar!

Nyss vaknade äldsta o grät pga ont i örat stackarn. Efter en alvedon sussar han gott här bredvid mig. Sambon somnade snabbt om o här ligger jag vaken... Suck! Hoppas kunna somna snart igen.

Vi börjar med i augusti :)

Haha typiskt män. Lillan gallskrek i flera minuter igår natt i sovrummet och han vaknade och påstod att hon sovit hela natten :)
  • malle88

Det verkar gå ok att sluta amma för lillan. På dagarna försöker hon få till det men på natten nöjer hon sig med vatten. Gnäller och somnar om. Igårkväll tog det bara 20 minuter allt lägga henne. Imorse låg hon ett tag och kvittrade i sängen. Har aldrig hänt förut. Jag tycker hon verkar mer utvilad de två senaste dagarna, kanske för att hon inte ligger och halvsover med tutten I munnen.

Jag har däremot jätteont i brösten. Försöker handmjölka men det går inte så bra. Hoppas det försvinner snart

• malle88

Vilken hemsk natt vi haft! Från kl ett sov hon max 20 min i sträck fram till fem, då sov hon hela 30 min och vaknade som en sol. Fattar inte att jag inte gav upp. Fast ännu mer konstigt att maken bara vaknade en gång :O

Kommer inte ihåg vem som efterfrågade fiskrecept men häromdagen gjorde jag kokt torsk och potatis och det var jättenkelt. 1 st fiskblock (torsk) och några potatisar. Släng i en kastrull med vatten och låt koka. När torsken blivit vit och faller isär av sig själv är den klar. Några minuter innan dess kastade jag i en näve ärtor. Mixa/mosa och servera :) man kan ju koka torsk och potatis var för sig och äta hela familjen också :) var väldigt gott

Idag ska jag laga kotlett och rotsaker. Men först ska jag vila ;)

Hur mår du Blicka? Känns det bättre?

• malle88
    Serah skrev 2016-03-17 17:23:11 följande:
    Usch. Det lät jobbigt :( hoppas ändå att dagen varit lugn så ni kunnat vila upp er.

Vår natt var liknande, fast han skrek konstant i en timme. Sen somnade han en stund för att sen vakna och skrika igen. Får se hur denna natt blir.

Min gissning är att han sov tokigt för han inte sov på eftermiddagen igår. Men om det är så vet jag inte. Nu idag så sov han en kort stund på förmiddagen och vi skyndade oss iväg till öppna förskolan, som var stängd just idag... Så det var bara att ta en promenad hem. Väl hemma åt vi lunch och lillen sov i två timmar. Skönt det. Jag kunde ta det lugnt för jag vart helt slut efter promenaden. Får sammandragningar om jag rör mig alldeles för mycket har kag märkt. Iaf så sorterade jag lite papper och saker under tiden.

Sen när lillen vaknade åt vi mellis för att sen gå it och leka lite. Sen hem igen. För att förbereda mat. Men precis när jag håller på så kräks lillen ner sig så bara gå och byta.

Men jag blev så less och besviken när maken kom hem med barnen och det första han gör är att gnälla på att maten inte är klar! Kände mig så ledsen då. Förklarade att det är lite svårt med en bebis som kryper iväg till alla angränsande rum och tar allt han kommer åt. Eller som kräker ner sig eller gör illa sig eller bara gnäller! Allt! Men då tyckte han jag kunde planera bättre. Känner mig så arg, ledsen och oförstådd!!! Är jag så dålig? Nu är han arg för att jag skyller i från mig och är "sur"...

Han tycker dessutom att kag ska göra middagen vid lunch så att den är klar. Men kag känner att jag inte kan stå och göra allt med lillen som gör allt ovanstående. Så när maten är klar ska jag gå och hämta äldre barnen. Det tar ca 2 1/2 timme att gå henifrån- skolan- hem igen...

Förlåt att jag gnäller av mig. Mår inget bra just nu. Hur löser ni middagen hemma? När äter ni middag? Vi brukar äta vid 17-17.30 men det är tydligen försent
    Jag ber om ursäkt men vilket stolpskott till man du har :O kl 17 r väl inte sent för middag? Vi äter 17.30 och vi turas om att laga mat. Eller mer, den som känner för det lagar. Men vi har bara ett barn och hon äter ofta innan oss, så det är ju annorlunda.

Mina föräldrar lagade/förberede alltid mat kvällen innan. Det kanske kan funka, så kan ni turas om? Det är ju jättesvårt att laga mat med ett rörligt barn som klänger och klättrar och petar på allt. Du som dessutom är gravid!

Hoppas du mår bättre snart iallafall. Och får sova inatt. Det är helt ok att gnälla, man måste få göra det med :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-03-17 20:08:01 följande:
    Man får lov att gnälla av sig :) Jag förstår det där med en man som inte förstår därför ska det bli så himla skönt att min sambo fr.o.m. 1 april aka vara hemma i 6 månader. Hoppas verkligen att det kommer bli en aha-upplevelse för honom. Han är väldigt duktig och snäll på att ställa upp och hjälpa till så jag kan få lite egentid med mina vänner men det är skillnad på att vara själv nån timme i månaden och varje dag.
    Middag, den som är föräldraledig och när vi båda jobbar, den dom hämtar på dagis gör middagen. Enkel svensk husmanskost varannan vecka och matkasse från City Gross varannan vecka. Maten serveras kl 17.30 oavsett vilken dag i veckan det är, sallad och nån kokt grönsak ska serveras varje dag :)
    För övrigt känns det ganska lugnt för oss just nu. Nattningen funkar bra, mat och dagssömnen kan jag inte klaga på, nätterna kunde varit bättre men känns i alla fall bättre än innan och att det vänder på rätt håll. Att träffa andra barn och umgås med dom är roligt och underhållande tycker lillan så jag är iväg på så mycket jag orkar med. Har egentligen bara en sak att klaga på, hon slås. Varför?! Gör era små det också? Tar man upp henne i famnen lappar hon till en rejält i ansiktet, gärna med båda händerna på varsin kind :( Hur mycket jag än försöker visa hur man klappar fint och säger: klappa fint! så slår hon. Kan inte komma ihåg att storasyster gjorde så här......
    BVC och 10 månaders kontroll på tisdag eftermiddag :)
    Min slåss inte men drar i håret så fort hon kommer åt. På alla och överallt så jag förstår känslan. Ännu värre är att hon tittar på mig och skrattar samtidigt :( har fått be om ursäkt flera gånger på ÖF och så men de flesta verkar förstående så det kanske inte så ovanligt.

Fråga på BVC? :) de borde ju veta vad som ska göras :)
  • malle88

Äntligen är denna dagen påväg att ta slut! Gnäll, inte sova eller äta, gnäll och feber på em, vill amma och gråter :( Ont i munnen och gnager på allt. Gav alvedon innan läggdags och hon somnade på två röda. Hoppas verkligen hon får sova bort allt så hon är pigg imorgon när vi har födelsedagskalas.

Nu ska jag slänga ihop en tårta (gav mig inte på det med lillan). Maken skulle handla bär och kom hem med nån havtorn-gojibärmix(?), går det ens att göra tårta på det?

• malle88

Hoppas det går bra för mellan Blicka :)

Bra att ni pratade ut Serah :)

Vi kämpar vidare med lillan, har tyvärr inte mycket roligt att berätta. Tänkte gå på barnmässan men ställde in för ville inte dra med henne när hon inte mår bra.

Vi börjar få ordning på dagsömnen. Hon sover 9-10 och 14-15 och somnar 19.30. Hur hon sover på natten behöver vi inte berätta just nu ^^

Någon som har förslag på vad man kan ge på natten som inte är välling (provat flera sorter men nej)? Hon verkar hungrig på natten och kl 5.30 får vi gå upp och ge gröt. Vore trevligt att sova lite lägre :)

Svar på tråden Majbebisar 2015