• malle88

Majbebisar 2015

Jag har nu slutat amma på dagen, till lillans stora missnöje. Nu är det tre dagar sedan så jag hoppas hon fattar nu att det inte blir nåt ;)

Vi verkar ha hamnat i nån ny separationsfas :( nu vaknar hon kl 2 på natten och tjoar och bökar runt och är vaken ca 2 timmar. Jätteroligt :( Har läst lite och det verkar ju inte jätteovanligt, det har varit flera dagar i nu. Någon mer som har det så? Ska man bara stå ut eller ska man göra något? Hon kommer inte till ro med bröstet och bär jag henne till sömns vaknar hon om jag stannar. Tror jag blir tokig. Tänkte först jag kanske skulle sluta nattamma nu då, om det inte funkar ändå, men det känns inte snällt mot henne

• malle88
    Blicka skrev 2016-02-29 16:43:52 följande:

Malle hur går det med sömnen hos lillan?

Vi står fortfarande och stampar på samma ställe :( "tyvärr" är vi hos min mamma i helgen samtidigt som lillan verkar fått världens separationsångest. Om någon försöker hålla henne så gallskriker hon och hon hänger på mig som en liten apa hela tiden. Inte jättekul för mig eller mamma som vill umgås med henne, men så kan det vara.

Imorgon åker vi hem och denna veckan ska lillan få eget rum (dvs vi ska renovera vårt sovrum och flytta in). Vi hoppas att hon ska sova bättre om hon blir mindre störd. Dessutom kan ju nån vara vaken med henne utan att väcka den andra. Sover era i eget rum?

Lycka till imorgon med resan och allt. Hoppas det går bra för din lilla med mormor och morfar :)
  • malle88
    pco skrev 2016-02-29 22:16:22 följande:

Härligt att vi alla är någorlunda friska :)
    Vi har gjort i ordning rummet som lillan ska ha o inrett lite grann o tapetserat o sånt. Dock har vi insett nu när hon har så mkt grejer o mer lär det bli att vi får nog byta rum med hennes. O vi har nyligen tapetserat o tagit bort en vägg o lagt golv o tak o allt nytt, så nu är det bars o börja om, min man är inte jätte glad på mig o menar på att jag skulle väl ha tänkt på detta lite tidigare innan alla tapetseringar o målningar osv haha. O nedervåningen är ju inget alternativ lixom, vill ju ha sovrum nära henne. Dock sover hon fortfarande med oss,
    Undrar som du Malle, när ska era börja sova i eget?

Här har det gått fort oxå, igår lärde hon sig äntligen att klappa händerna, idag på Universeum sa hon 'wow' efter mig o sagt det hela dan efter åt också. Nu kan hon säga mamma,pappa,titta, dä(där),hej, wow :) så kul. Samt att hon idag också stod på knäna o drog sig upp på fötterna men hade händerna i golvet såklart.
    Hon vill knappt tyvärr ens gå ett steg när man håller i henne än :/ så det lär dröja på den fronten iaf.
    Hur tänker ni med potträning? Min BVC sa att vi kan redan nu börja sätta henne där då och då både med och utan kläder för o börja vänja henne. Satte henne idag första gången utan kläder o hon tyckte det va kul :)

Hade jag gjort så hade min man begärt skilsmässa, haha. Han hatar att renovera :P vi har ett litet badrum mellan sovrummen men vi kommer prova iallafall. Vi kommer även att ställa in bäddsoffa och fåtölj i hennes rum som kan användas vb. Tror att hon nog skulle sova i egen säng om inte jag var världens lataste och liggammade varje natt ;)

Min lilla har börjat säga he (hej) och dä (pekar på nåt). Även maamaa slinker ur ibland när hon tittar på mig *stolt* :) hon kan ställa sig upp men vill absolut inte att vi håller henne i händerna utan står mot soffan/stolar/vagnen m.m.

Jag sätter henne rätt ofta på pottan när jag går/vi ska byta blöja. Hon tycker oftast det är roligt, ibland kissar hon, ibland inte :) gör ingen stor grej av det direkt :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-02-29 23:03:37 följande:

Vår lilla sover i eget rum, har gjort det sen hon va 7 månader. Funkar bra tycker jag fastän jag får gå in till henne 2-3 gånger per natt och sitta där 5-45 min åt gången, oftast runt 15 min. Hon har rummet precis bredvid oss, nästa är badrum sen kommer storasysters rum.
    Vi drar till Jämtland på fredag, tjoho! Blandade känslor med hur allt ska gå men det löser sig väl.

Hör ni stora flickan eller kommer hon in till er? Funderar på om man behöver ha babywatch i rummet eller om det bara är en "orolig-mamma"-grej ;)
  • malle88
    Serah skrev 2016-03-03 10:49:51 följande:

Hur står det till med alla? Ni kansle har fullt upp med lov osv? Hoppas bara ni är friska :)

Har en liten fråga. Vi var på 10 mån kollen igår. Han kunde knappt hälften av det BVC tanten frågade om. Han kan inte slå klossar mot varandra, verkar inte förstå innebörden av det vi säger, går inte längs med möbler (ställer sig upp på knä, ibland ställer han sig), säger direkt inga ljud som påminner om riktiga ord (om inte baba, papapa osv räknas). Känner ibland att man får sån prestationsångest av att gå på BVC. Man börjar ju fundera om lillen är sen, och hur dåligt det är.

Klarar era småttingar allt det där?

Vi har precis kommit hem och vilar upp oss. Har ni haft ett bra lov?

Dottern gör allt det där. Barn utvecklas ju i olika takt så du behöver nog inte oroa dig så mycket (lättare sagt än gjort). Tyvärr så är ju bvc frågeformulär ganska fyrkantiga :(
  • malle88
    Blicka skrev 2016-03-04 10:30:18 följande:

Fler som får bryta ryggen hemma? Lillan ska gå o gå hela tiden medan jag ska hålla. Vi har aldrig haft gåstol till våra - har ni?

Inte än :) hon vill inte att man håller henne i händerna, då sätter hon sig direkt. Däremot ställer hon sig mot allt, precis hela tiden :)

Vi har aldrig haft gåstol och de gånger vi provat andras har hon inte varit intresserad, och nu tar hon sig runt iallafall ;) då är kanske inte din lilla långt från att gå nu då? :)
  • malle88

Vi har också problem med nattningen. Amma funkar inte längre. Ligger jag ner rullar hon runtruntrunt. Sitter jag så spänner hon sig, rullar och släpper taget och pratar och skrattar. Just nu bär vi henne till sömns och det brukar gå hyfsat fort men funkar nog inte så länge till. Börjar bli ganska tungt.

Men största problemet är när hon vaknar på natten tar det 30-60 min att söva om, och hon vaknar tre gånger per natt. Jag är ett vrak just nu ^^. Igår drog vi in förmiddagsluren och hon sov två timmar efter lunch istället. Jättegnälligt på kvällen men hon sov bättre så ska prova idag med.

Min plan att sluta amma gick i stöpet. Vi har fått flera decimeter snö och helt omöjligt att dra vagnen i :( så nu ammar jag strikt när hon ska sova och är iproppad mat innan.

Hon har börjar släppa taget när hon står upp och står ganska bra nu :) men går inte alls så ingen ryggbrytning än :) hon är väldigt inne på att peka på saker och inspekterar våra tänder flera gånger per dag :) vill gärna äta själv så i slutet av varje måltid får hon prova, går inte så bra.

Är äntligen mindre mammig och har återupptäckt sin pappa. Även mormor som var här i helgen och farmor o farfar är poppis. Men alla andra är fortfarande otäcka :)

• malle88
    pco skrev 2016-03-08 22:57:36 följande:

Jag provade det ikväll, jag sa godnatt o gick ut o ställde mig precis utanför bara. Hörde hyr hon for runt o så blev hon ledsen så jag gick in o la ner henne igen, då blev hon oxå ledsen. :( mamma hjärtat känns. Känns som om kvällsläggningen inte plötsligt blev så positivt efter myset med bokläsning. Känns tråkigt att hon ska behöva bli ledsen innan hon ska sova. O så vill jag inte ta upp henne hela tiden men då känner man sig taskig o aa som en dålig mamma :( ursch! Detta har verkligen blivit jobbigt för oss båda känns det som. Vi har alltid kunnat lägga henne så lätt (förutom för en liten period för ett tag sen) så jag är inte så van vid detta.

Jag försöker att hon ska somna i sin egen säng för då är det också tryggare att vakna där. Jag tar alltid upp henne om hon gråter/ledsen men om hon bara kinkar stryker jag över ryggen och så. Bär henne tills hon slutar gråta och lägger ner henne. Har hon somnat så väcker jag henne lite så hon ser var hon är. Tycker det verkar som det funkar allt oftare hon bara noterar var hon är och somnar om :)

Dock har hon allt oftare börjat lägga sig på mage, men det borde väl vara ok nu när hon kan vända sig själv? :/
  • malle88
    Blicka skrev 2016-03-07 18:58:25 följande:

Äntligen hemma! Även om vi haft ett toppenlov med mormor o morfar. Lillan har som sagt börjat gå med stöd o så ska det vara hela hela tiden... Mellan har hoppat över dagsömnen hela veckan o stått superbra på ståbräda när vi varit ute med vagnen. Äldsta har busat i snön o tränat längskidor. En annan har faktiskt hunnit med lite egentid också. Det enda som fattades var sambon som var kvar hemma. Känns kul att vara samlade igen!

Hur har ni andra det?

Välkomna hem :) nu hade väl sambon saknat er? :) låter som ni har haft jättehärligt och mysigt!
  • malle88

quote=76421631][quote-nick]summa21 skrev 2016-03-09 10:06:23 följande:[/quote-nick]Hej! Undrar om jag får vara med i tråden. Vi har en liten tjej som precis blivit tio månader. Jag kan känna mig lite smått orolig för henne och undrar om någon känner igen sig. Hon ät otroligt aktiv och klarar I stort sett inte av att vara stilla. Sömnen har alltid varit svår och hon har alltid varit spänd i famnen. Svårt att komma till ro. Hon härmas inte och det är svårt att få hennes uppmärksamhet en längre stund. När jag läser om era barn tycker jag att hon låter annorlunda men kanske någon kan relatera lite? Motoriskt är hon tidig, gått sen hon var åtta månader och även finmotoriskt duktig. Hon blir glad av att se oss och är blyg inför främmande.[/quote]

Välkommen :)

Inget jag känner igen hos dottern men jag var också väldigt motoriskt tidig men pratade knappt inte förrän jag var över två år. Alla barn är olika men jag förstår att du tänker på storebror.

Min lilla blir så glad när hon ser oss att hon sprätter i hela kroppen. Jättegulligt

Svar på tråden Majbebisar 2015