• Blicka

Majbebisar 2015

Kokade egen gröt till lillan ikväll efter recept från BVC-dietist. Lillan gillade den så nu kan vi variera lite mellan köpegröt o hemgjord gröt. Om ngn vill ha recept säg till!

• Blicka

Här kommer receptet:

Järnrikegröt 1 barnportion
    2 tsk kross från tunnpaltbröd
    1/2 dl havregryn ev mixade
    1 dl vatten

Koka, späd ev med mer vatten så att gröten inte blir för tjock. Servera med fruktmos/puré/mosad banan.

Enligt receptet innehåller gröten lika mkt järn som köpegröt. Jag hittade ett tunnbröd som heter järnrike från mjällom på affären. Gröten smakade helt ok tyckte även jag men såg väl inte superaptitlig ut... Men inte det som räknas!

• Blicka

Min lilla vaknar runt kl 7. På dagen sover hon oftast två längre stunder på dryga timmen vardera, ibland blir det en lur på 15 minuter under em för att orka till läggdags. Den luren kan ibland vara så sen som vid kl 16-16.30. Idag har lillan varit vaken från 14.45 till läggdags 19.00, vissa dagarna hon vaken från kl 14. Men då är hon väldigt grinig vid kl 16-17. Idag har lillan sovit tre lurar ca 8.45-9.30, 11.15-11.45, 13.45-14.45, men då vaknade hon även kl 6.

• Blicka
    malle88 skrev 2016-01-20 20:58:38 följande:

Det märks att det är en jobbig period för lillan nu. Hon har inte tålamod att äta, att sova är rena karusellen, leker själv typ en sekund innan hon tröttnar, hon kryper iväg och upptäcker att jag är för långt borta och blir rädd. Hoppas det går över, så hon mår bättre snart.

Hur har ni de? :)

Vad jobbigt för er - men snart blir det bättre igen! Lillan var lite orolig ikväll vid läggning o hon har börjat krypa efter mig o gnälla då hon vill upp. Fart har hon fått upp de sista dagarna så ögon i nacken gäller!
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-20 22:43:02 följande:

Tack ni som svarat ang mina sömnfrågor. Tror jag låter lillan sova för länge på dagarna så jag ska minska lite och se om vi får bättre nätter.

Det där med sömn är svårt, för mig tar det verkligen emot att väcka barn som sover... Min är ju också i mellanlandet att sova två eller tre gånger så lätt är det inte.

Vad skönt att lillan börjar vara sitt vanliga jag!
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-21 09:40:31 följande:
    Nätterna är jobbiga just nu, lillan är vaken mellan 2-4 och vad man än gör somnar hon inte om. Däremot verkar det som om hon vill somna men kommer inte till ro, hon ligger i princip och blundar hela tiden samtidigt som hon skiftar att gnälla och gråta. Vet att hon somnat om på 5 min om hon fått mat men det är ju det vi försöker få bort. Vakna i natt 1.40 och somna inte om ordentligt så jag kunde somna om förrän 3.40 sen vakna hon igen 4.30 men då gick hon en flaska och somna om direkt.....
    Lillan är också vaken ngn timme ungefär mellan 3-4 vanligtvis. Också svårt att komma till ro men trött. Vid amning hade hon somnat direkt men det har även vi plockat bort så bara att vänta ut tills hon somnar!
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-21 12:46:55 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam med att sitta uppe mitt i natten.... :)
    Haha nej tyvärr! Men hon får gärna börja sova bättre så man orkar ngt på dagarna.
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-21 13:05:03 följande:
    Håller med! Vad gör du mitt i natten då? Vår lilla sover i eget rum så jag går in till henne, sätter mig på stolen bredvid sängen och klappar på ryggen ner mot korsryggen om och om igen.... Tar jag upp henne blir det ännu värre, likadant om jag tar in henne till vår säng. Några tips? :)
    Lillan sover ännu i vårt sovrum i spjälsäng bredvid vår säng så ofta kan jag ligga kvar men sticka in en hand o lägga handen på ryggen. Brukar också styrka på ryggen som du om det inte räcker med att lägga handen på. Annars är jag så tråkig som möjligt o låtsas sova även om jag hänger över spjälsängen! Haha :)
  • Blicka

Tjej78 - lillan vaknade kl tre som vanligt men somnade om på en kvart i natt! Tjoho! Höll däremot låda mellan 5.40-6.10 istället innan hon somnade igen. Erbjöd bröstet imorse men det ville hon inte ha så nu är vi nere på amning innan läggdags verkar det som! Hur har er natt varit?

• Blicka
    malle88 skrev 2016-01-22 08:53:26 följande:
    Vad skönt för er! Och för dig som kan ta dina mediciner och bli frisk igen :)

Jag vet inte vad vi ska göra med våra nätter, men nåt måste vi göra. Hon vaknar hela tiden, precis hela tiden. Jag hinner inte somna innan hon vaknar. Tänkte dra ner på nattamningen efter denna närhetsfasen men kanske får prova ändå. Om vi orkar ^^
    Ja nu vill jag bli frisk! Finns en risk att jag måste öka medicinen ytterligare för jag är inte helt ok än!

Jobbigt för er med nätterna :( att sluta nattamma måste man känna sig redo för. Kan ju bli jobbigt, men behöver ju inte bli det. Tycker inte lillan varit så besvärlig men det är klart hon hade ju somnat om fortare med bröstet men nu vill hon ju inte ha det så då är det bara att gilla läget!
Svar på tråden Majbebisar 2015