• pco

Majbebisar 2015

Hej tjejer, har inte varit inne på ett tag.
    Såg att någon hade räknat till 9 ord, wow :)
    Hur går det med era små?
    Här går inte lillan än. När jag håller i ena handen så går lillan med bredsida framåt o Liiiite att den dras med (inte lyfter ordentligt) på höger fot. Funderar på o kolla upp, vad tror ni?
    Hon babblar dock på mkt o säger mamma,pappa, titta dä, kanka (ankan), apa, åppa (hoppa) o sen mest babbel.
    Asså, hon får vredes utbrott när vi säger nej, kastar allt hon kommer åt och vill hon ha någon hon ser så verkligen iiiil skrik 'däääää' oj oj säger jag bara (tom BVC sa att detta är en bestämd dam)
    Hon har oxå börjat vakna på natten och vara ledsen :( ... Ja det är tusen saker som är just nu. Kommer pappa hem blir hon jätte glad o lyfter upp armarna, kommer jag hem, ser hon bara sur ut. Men är jag hemma så är det mest jag som duger.

• pco

Vår sover 1gång efter då lunchen som äts vid 11.30 m. Ca 12.30-13.00 men har på senare tiden knappt velat så mkt. Idag tog det låååång tid o somna inte förrens 13.30 o sov i 35min o somnade då relativt fort på kvällen.
    De senaste har hon somnat strax innan 22 o då sovit drygt 1h på dagen. Idag ca 20-20.30.
    Tänker nu oxå när hon börjat krångla på dagen så tar det då mkt energi från oss båda när vi båda blir frustrerad. -hon för att hon inte vill sova o inte är tillräckligt trött
    Jag- för att jag vet att set blir bättre för henne om hon somnar tidare.
    Så tänker att jag fortfarande erbjuder efter lunch en stund o i annat fall så får hon somna när hon vill i vagnen för är hon tillräckligt trött så somnar hon varsom o närsom.

• pco
    Blicka skrev 2016-07-06 20:29:14 följande:

Hur ofta sover era små på dagarna? Lillan brukar sova två ggr, en halvtimme på fm o en timme på em men jag klurar på om jag måste försöka styra om till en lur. Om era sover en gång om dagen när äter de lunch? Rädd att lillan orkar till 10.30 o inte hinner äta lunch innan hon somnar.

Sålänge hon inte bara ligger o inte orkar nåt alls så dra ut på henne, så har jag tänkt innan.
    Men självklart inte för länge utan typ ca 30min-1h någonting?
  • pco

Har era börjat sova i eget rum? Tänkte börja nu efter allt på sommaren. Hur gör ni? Små lampa tänd? Vilken? Typ lavalampa?
    Känner att hon blir lite störd av att vi är där på något sätt. Tänkte iaf prova, i annat fall är det ju bara att ge upp :)

• pco

Det är ju perfekt Blicka, elr? :) vi ger kvällsmat vid 19 o sen sova :)

• pco
    malle88 skrev 2016-07-08 07:47:49 följande:
    Lillan har sovit i eget rum i fyra månader nu. Vi läser saga, lägger henne i sängen så får hon bläddra lite själv i böcker medans vi sitter brevid. Sen brukar hon lägga sig och sova. Det brukar funka bra och nästa steg var att vi ska kunna lämna rummet när vi nattat henne.

Men den senaste veckan har hon krånglat jättemycket. Vet inte om det beror på att pappa är hemma, tänder eller nåt utvecklingssteg. Vi har iallafall fått backa och några gånger har hon somnat i mitt/makens knä istället.

Vi har iallafall en lampa från Ikea som tänder/släcker sig själv när det är mörkt/ljust. Den är jättebra. Ska prova ta fram den där sköldpaddan som lyser ljus igen och se om gillar den nu
    det kan ju vara någon utvecklingsfas. Ja, ibland kanske man får backa lite. Hoppas att det går över fort bara :)
    Vad tror du om jojo-metoden? Känns logiskt faktiskt. Hört många som det funkat bra för :)

Tack för tips på lampa, perfekt.
  • pco

Hej tjejer!
    Av någon anledning har jag inte lyckats komma in här på familjeliv på jätte länge. Plötsligt gick det.
    Hur går set med era små? Ska läsa igen lite så jag hänger med :)

Här har jag precis börjat jobba o lillan har vart extremt mammig men verkar ha släppt lite nu. Herregud jag har sån separationsångest från henne. Har gråtit i två dagar på jobbet :( ursch! Mår verkligen skit. Men vet att hon har det bra hemma med pappa o sen börjar hon snart på fsk oxå.
    Tips på vad som behövs? Bra att ha?
    Vi funderar på att hon oxå ska få börja sova i eget rum men vaknar o vill till oss typ 90% på natten fortfarande så vet inte om jag ändå vill ha henne nära. + att jag skulle sakna ihjäl mig o sen att inte ha samma koll på henne för varje gång jag vaknar på natten så kollar jag henne ilägger på täcke o allt.
    Nattningen tar drygt 1h så funderar på att provs jojo-metoden? Någon mer?
    Liljan går fortfarande inte :/ börjar bli lite stressad. Mest för hennes skull då hon gärna vill haka på de andra barnen som springer i väg.

• pco
    Blicka skrev 2016-08-07 09:03:07 följande:
    Kul att du är tillbaka igen :) hoppas ni haft en fin sommar.

Bara fint med oss o lillan. Hon utvecklas så mkt o känns stor. Förstår så himla mycket :) och vill hänga på brorsorna hela tiden.

Tufft med jobbstart, snart min tur... Nervös är jag! Hoppas det snart lättar för dig iaf. Blir det heltid när lillan är på fsk eller hur lägger ni upp det?

Lillan sover i vårt rum ännu. Vi störs inte av det o hon inte av oss så det går bra än så länge.

Ang att gå - det kommer nog snart ska du se. Alla är olika! Vill hon gå med stöd?

Ang fsk så har vi till våra haft ett par stövlar, ett par goretex joggingskor, regnställ, skalkläder, vantar galon o vanliga, keps/mössa, snutte/napp o extra ombyte i två -fyra uppsättningar. På vår fsk sover barnen inne så vi har inte behövt ngn fskvagn. När börjar lillan?

Idag bilar vi ner från norr, dagens aktivitet planerad! Vi hoppas lillan köper att sitta i bilen typ tio timmar inkl stopp. Imorgon börjar sambon jobba o jag blir själv med barnen tills skolstart den 17e.
    Ja att de gör, de förstår otroligt mkt :) ja hehe de härmar så mkt alla andra.

Nu är min man hemma o sen skolar han in henne o då blir det tyvärr heltid för oss båda men ibland jobbar jag långa dagar o är därför ledig några dagar ist i veckan. Det blir tufft men vi måste jobba. Hur tänker ni där?

Ja hon går med leksaker o en hand när man håller o går mellan alla saker om det inte står för långt bort men så fort vi går o jag släpper taget så sätter hon sig ned. Hon går 6-8 steg mellan oss men inte mer än så. Känner mig så orolig inför fsk att hon inte ska hänga på alla andra :/
    Vad är goretex för joggingskor? Var köper man det? Tänker oxå typ joggingskor, stövlar, samt allväders? Vad tror du?
    Hon börjar nu 29 augusti. Tänker om kängor oxå är bra? Elr är det bättre o ha sånna skor hemma?
    Gick bilresan bra? Ja det blir såklart tufft att plötsligt vara själv igen med allt :/ men du börjar jobba då runt 17? Är det då lillan skolas in? Har ni de på samma elr?
    Just ja, har ni inneskor? Tips på bra inneskor på fsk?
  • pco
    malle88 skrev 2016-08-07 12:09:17 följande:
    Vi fick en lista från dagis,

- galonkläder

- ytterkläder efter väder

- sovkläder efter väder

- inneskor/halksockor

- (gympakläder)

Men tycker det är jättesvårt, vad är "efter väder"? Jag har iaf kört på skalkläder, galonkläder och så får jag se efter hand.

Visst är de jobbigt när de är mammiga? Lillan gråter också när jag går och man blir så ledsen :( men som du säger så vet man ju har att hon har de bra iaf.

Om jag vore dig skulle jag vänta tills hon är inskolad och van på dagis så det inte ni har för många förändringar samtidigt. Sen kan ni ju passa på för barnen brukar bli ganska trötta i början av fsk av jag hört ;)

Hon lär sig snart gå, kanske förskolan gör att hon försöker mer :)
    Ja det är så svårt med kläder efter väder.
    Lillan kommer sova ute oxå.
    Tänker typ
    Springskor, allväders, gummistövlar o ev. Kängor?
    Regnkläder, vantar, mössa, fleeceställ, skalkläder samt inneskor.
    Vad tror du om det? Något jag glömt? Förutom nappar o blöjor o ombytes då.
    Har du bra tips på inneskor?

Ja jag tycker det är sååå jobbigt att vara borta från henne men jag har inte så mkt till val direkt. Bär börjar lillan?

Ja, jag funderar på att vänta med eget rum, elr att testa o sen går det inte får vi backa helt enkelt.
    Har ni börjat med eget rum?
  • pco

Kul Blicka med nya ord :) det går framåt med de små :)

Hoppas det gått bra nu då för er på fsk malle. Skönt att liten kunde vara med pedagogen en stund :)
    Visst sov din ute på fsk?

Undrar vad man ska ha i vagnen. Vill alltid vara i godtid o har köpt en åkpåse idag till fsk-vagnen. Men, kommer den vara för liten tro? Vad ska man annars ha? Sovsäck?

• pco
    malle88 skrev 2016-08-11 08:54:17 följande:
    Ja du den som det visste, här sover de under infravärme när de är kallt så jag hoppas hon ska klara sig med sin gamla åkpåse, filt + en ulltröja som mamma ska sticka till henne (ev. fleecebyxor). Annars köper jag nog en varm sovsäck, för dem kan man ju ha nytta av senare också :) om den är för liten kan man ju korta den med spännband :)
    Ja jag tycker detta är så himla svårt.
    Ja jag tänker samma som dig. Får väl kolla på en sovsäck oxå.
  • pco
    malle88 skrev 2016-08-11 07:34:15 följande:
    Ett tag kunde hon många ord, nu verkar det som hon glömt dem. Tittut och Bu har dock kommit istället. Pratat gör hon hela tiden men helt obegripligt :) märks att hon förstår mycket iallafall. :)
    Samma här, hon sa mer innan än nu. Antar att motoriken har tagit över. Dock kommer lite nya ord här o där. :)
  • pco
    summa21 skrev 2016-08-11 08:03:59 följande:

Hej alla! Så roligt att läsa om era små. Vår lilla tjej börjar dagis den 1 september. Det känns helt overkligt att lämna henne. Hon är ju så liten. Hon är dessutom liten för sin ålder. Hur stora är era?

Precis som du skriver så är det som att hon har glömt en massa ord. I början av juli räknade vi till 25 ord men nu är det inte så många hon använder. Mycket som hon säger förstår vi inte alls.

Vi har annars lite besvär med att hon är så klättring. Vi kan inte lämna henne några sekunder utan att hon klättrar upp på något. Igår kväll skulle min man bara stänga av mikron i köket och då hann jon upp och föll från fåtöljen. Så läskigt! Så nu har vi sagt att hon inte får lämnas en sekund. Men det är ju jättesvårt när storebror ju också kräver oss. Jag upplever henne som hyperaktiv och oroar mig lite då hennes bror ju har autism.

Samma här, lillan klättrar över allt, på ett sätt är det väl bra ändå. Bättre än o bara sitta still o inte vilja ta sig någonstans som lillan var tidigare. Hon har alltid varit nöjd där hon är så säkert därav att min lilla inte riktigt kan gå än :) motivationen fanns väl i te riktigt innan.

Känner sim dig, de har blivit så stora, herregud. Hur ska detta gå?! Lillan börjar 29 augusti o har 2v inskolning.
    Lillan va 74lång o vägde drygt 9kg på 1års kontrollen.
    Nästa v ska vi på en extra kontroll då hon inte riktigt växt det sista. :/
  • pco
    summa21 skrev 2016-08-15 23:27:46 följande:
    Vad skönt att det gick bättre!

Vi var och hälsade på idag. De sa inget om ett visst antal dagar utan betonade individuella behov så det kändes bra. Däremot är det nästan ett utedagis vilket vi egentligen inte har önskat. Efter att ha frågat en massa om möjligheten att få vara inne sa pedagogen "men jag måste fråga, har ni sökt det här!?" Så vi fick förklara att vi inte hade det och är lite ovana vid konceptet.men vem vet, det kanske passar vår tjej jättebra. Jag hoppas det i alla fall.

Vår son har precis haft magsjuka och nu är mannen i badrummet och mår inte bra. Måtte vår lilla klara sig.

Lycka till imorgon, blycka!
    Åh va tråkigt om känner så. Men som du säger, det kanske passar lillan ändå :) hoppas det.

Snart är det vår tur. Om lite mindre än 2v börjar hon fsk. Är lite nervös då alla avd. Är 1-5 och lillan är den enda som är född 15 :( hur ska detta gå? Tänk om hon sitter i ett hörn och sen går hon inte helt än heller så hon kanske inte hinner med de andra o sen vill man ju att hon ska ha någon jämnårig som man kan följas med upp till skolan sen. Suck! Är jätte nöjd att vi fick plats där, hade inte velat ha någon annanstans men när vi fick veta detta så känns det inte så bra i mammahjärtat längre :/
Svar på tråden Majbebisar 2015