• malle88

Majbebisar 2015

Vilka utvecklingssteg vi tog igår. Hon både lärde sig räcka ut tungan, krypa framlänges och började prata med konsonanter (dadada, mamama). Puh nu får vi hålla koll på henne och alla sladdar...

• malle88
    Blicka skrev 2016-01-15 09:36:21 följande:

Jag o sambon har nu pratat o vi har sagt att jag tar medicinen o ammar tidig morgon o vid läggdags o försöker fasa ut övriga mål så jag får chans att bli frisk. Då bör riskerna att lillan får i sig medicinen vara liten då effekten inte ska sitta i mer än 12 timmar. Är nog det bästa för jag kan inte gå omkring o inte må bra. Då blir det inte bra för någon i slutändan! Jag hoppas detta blir bra för oss alla. Men det är så svårt.

Jag hoppas du har rätt malle att nätterna blir bättre o bättre allt eftersom! Idag blir det dåligt med vila då även mellan är hemma...

Låter väl bra, om du tar tabletterna direkt efter amningen så borde hon ju få minimalt med mediciner i sig.

Men det måste vara jättesvårt. Har ingen aning om hur jag skulle göra :/
    Blicka skrev 2016-01-16 04:53:11 följande:

Lillan har skött sig fint i natt, vaknat till ngn enstaka kort gång. Ingen amning. Nu vaken sen strax efter kl 4 o vi ser om hon kan somna om utan en amningsslurk. Ger det en stund till. Nu gosar hon med sambon o är inte ledsen utan mer bara vaken! Så hungrig är hon inte utan mer lite för pigg för att somna om men morgon är det inte riktigt ännu...

Vad bra! synd bara att ni måste vara vakna båda två.
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-01-15 20:45:53 följande:

Här är vi sjuka igen :( Lillan har 39,4 graders feber och fastän hon fått alvedon var 5:e timme sen igår kväll sjunker inte tempen....

Vad jobbigt :( men prova som Blicka sa. Tabletterna påverkar olika organ så det är ingen fara att ta dem samtidigt så länge hon tål dem och ni ger rätt dos. Ipren dämpar ju ev. inflammation också :)
  • malle88

Hur går det med amningen Blicka? Lider med er med er jobbiga astma :(

Hoppas hon blir bättre av antibiotikan Tjej78 och att det går fort med odlingen.

Lillan sover fortfarande i sitt babynest i spjälsängen med fötterna stickande ut. Annars går det inte att lägga ner henne. Måste nog hitta en en lösning på det snart...

Jag är ju en riktig horder vad gäller barnkläder. Köper alltid 1-3 storlekar för stort på rean så jag tror vi har allt vi behöver i både storlek 74 och 80 nu :P senast köpte jag overall och regnkläder till hösten ;)

• malle88
    Tjej78 skrev 2016-01-19 20:33:48 följande:

En fråga, hur länge orkar era vara vakna? Min lilla orkar max 3 men visar trötthet redan efter 2 timmar och då kvittar det om det är full aktivitet eller vi bara slappar här hemma. Sen hur många resp hur länge vilar dom på dagen? När lägger dom sig för natten och hur länge har dom varit vakna då sen den sista vilan? Blev visst mer än en fråga... :)

Normalt vaknar hon sex, somnar om vid sju och sover till 8-8.30 (jätteuppskattat av föräldrarna ;) ). Sover ca 20 min vid 12 och cirka en timme mellan 15-16. Somnar för natten vid 19.30, vanligtvis efter lång kamp.

Hon sover lika länge oavsett vad vi gjort, däremot sover hon djupare om vi t ex varit på öppna förskolan :)
  • malle88

Det märks att det är en jobbig period för lillan nu. Hon har inte tålamod att äta, att sova är rena karusellen, leker själv typ en sekund innan hon tröttnar, hon kryper iväg och upptäcker att jag är för långt borta och blir rädd. Hoppas det går över, så hon mår bättre snart.

Hur har ni de? :)

• malle88
    Tjej78 skrev 2016-01-19 18:17:37 följande:

Ja, när hon var 3 månader fick hon sin första njurbäckeninflammation. Då var vi inlagda i 4 dagar och hon fick penicillinet intravenöst. Har man haft det en gång kan man lätt få det igen och tydligen ännu lättare när man sitter på kalla golv och leker.....

Funkade antibiotikan för henne?
  • malle88
    Blicka skrev 2016-01-22 06:56:53 följande:

Tjej78 - lillan vaknade kl tre som vanligt men somnade om på en kvart i natt! Tjoho! Höll däremot låda mellan 5.40-6.10 istället innan hon somnade igen. Erbjöd bröstet imorse men det ville hon inte ha så nu är vi nere på amning innan läggdags verkar det som! Hur har er natt varit?

Vad skönt för er! Och för dig som kan ta dina mediciner och bli frisk igen :)

Jag vet inte vad vi ska göra med våra nätter, men nåt måste vi göra. Hon vaknar hela tiden, precis hela tiden. Jag hinner inte somna innan hon vaknar. Tänkte dra ner på nattamningen efter denna närhetsfasen men kanske får prova ändå. Om vi orkar ^^
  • malle88

Lillan har upptäckt hundarnas vattenskål. Finns det något roligare? De senaste dagarna har det badat både tofflor, strumpor och leksaker där. Även bokhyllan är väldigt intressant. Hon kryper riktigt fort :)

Sen till nåt helt annat. När kan de börja äta själva? Lillan vill gärna ta skeden själv men det blir inte så bra :)

• malle88

Första dagen på jobbet igår, gick galant både där och hemma. Jag smet iväg igår när hon hade roligt med pappa. Sen hade hon bara gråtit när pappan skulle lägga henne. Fast det kändes att jag verkligen behövde amma när jag kom hem, så fick väcka henne

Svar på tråden Majbebisar 2015