• pco

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2016-03-09 09:50:46 följande:
    Jag försöker att hon ska somna i sin egen säng för då är det också tryggare att vakna där. Jag tar alltid upp henne om hon gråter/ledsen men om hon bara kinkar stryker jag över ryggen och så. Bär henne tills hon slutar gråta och lägger ner henne. Har hon somnat så väcker jag henne lite så hon ser var hon är. Tycker det verkar som det funkar allt oftare hon bara noterar var hon är och somnar om :)

Dock har hon allt oftare börjat lägga sig på mage, men det borde väl vara ok nu när hon kan vända sig själv? :/
    Ja jag tänker oxå så, vill att hon ska vara trygg i sin säng oxå.
    Men hon somnar inte hos mig så längre utan bara ålar sig o vill ner o blir ledsen för det o lägger jag ner henne så blir hon ledsen för det, hon vet nig inte riktigt vad hon själv vill.
    Dock nu ikväll så strök jag på henne o så höll hon på lite, jag la mig ner i min säng som står tätt mot min o låtsades sova, som att DDT låter som om jag sover o så bara la hon sig ned o somna. Får väl se om det var en engångsgrej.
    Det va ett bra tips att väcka henne lite om hon skulle somna hos mig (vilket ho gjort enstaka gånger för ett tag sen. Men lägger jag brevid henne i vår säng så somnar hon men flyttar jag över så vaknar hon o blir jätte ledsen.

Min lilla har nu sovit på mage länge, kände oxå mig otrygg då i början o vakna flera gånger per natt för o kolla henne. Men jag tänker att nu är de så stora o kan vända åt båda hållen så blir det jobbigt för de så vänder de sig tillbaka. O om inte annat så vaknar de o säger till :) men jag vet, jätte jobbigt i början.
  • pco
    summa21 skrev 2016-03-09 10:06:23 följande:

Hej! Undrar om jag får vara med i tråden. Vi har en liten tjej som precis blivit tio månader. Jag kan känna mig lite smått orolig för henne och undrar om någon känner igen sig. Hon ät otroligt aktiv och klarar I stort sett inte av att vara stilla. Sömnen har alltid varit svår och hon har alltid varit spänd i famnen. Svårt att komma till ro. Hon härmas inte och det är svårt att få hennes uppmärksamhet en längre stund. När jag läser om era barn tycker jag att hon låter annorlunda men kanske någon kan relatera lite? Motoriskt är hon tidig, gått sen hon var åtta månader och även finmotoriskt duktig. Hon blir glad av att se oss och är blyg inför främmande.

Hej o välkommen :)
    Var inte orolig, det kommer mer med tiden. När vi gick hos sg när lillan var mindre så sa hon att oftast så är man mer driven frammåt (utveckar det först) o sen tar det andra elr tvärt om. Min lilla har börjat säga saker, pekar o klappar osv men hon har aldrig haft drivkraften frammåt, hon har inte ens börjat ställa sig upp. Har en annan kompis där dottern är 9v äldre än våra o hon gick oxå vid 8mån o börja krypa tidigt o så men hennes forfarande inte säger något o härmas inte direkt heller o vet inte vart lampan än är osv.
    Så vad jag har fått förklarat för mig är de små oftast åt det ena elr andra hållet först. O ibland lär de dig något men slutar för att koncentrera sig på något annat senare.
    Så oroa dig inte, det kommer, o är fullt normalt. :)
  • pco
    Serah skrev 2016-03-09 11:20:29 följande:
    Visst oroar man sig! Min man tycker jag är knäpp ibland för allt jag oroar mig för.

Det med spänd i sömnen vet jag dock inget om, hon har inte ont eller så? Har hon alltid spänt sig eller har det kommit nu?

Är det nån av era barn som använder långfingreta istället för pekfingret? Min lille använder det nästan hela tiden. Förutom när han ska plocka upp små saker att stoppa i munnen :p

Men tex trycka på knappar, känna osv gör han med långfingret :/
    Jag tror din lille bara har fått för sig att använda långfingret istället för pekfingret, ibland får de för sig vissa saker bara o det rättar till sig med tiden :)
  • pco
    Blicka skrev 2016-03-09 19:01:17 följande:

I em fick lillan premiärkrypa på barmark! Galonisar på o även galonhandskar. Kul men jobbigt skulle hon nog säga själv! Imorgon ska jag köpa galontossor till fötterna då stövlar känns för klumpigt. Hon har väntat på att leka ute som bröderna o bara blivit arg i vagnen när hon sett dom springa runt.

Åh va kul :) härligt att se de vara lite aktiva ute tycker jag :)
  • pco

Vad har ni på era små ute nu? Min lilla har fortfarande fodrade byxor o vinterjacka o vinter skor, känner att Hon rör sig inte så mkt än ute utan mest gungar, pillar lite i sanden o små kryper runt.
    Men samtidigt så mitt på dagen, som idag var det sol o 10 grader, så svårt tycker jag :/
    Blicka: din hade galonisar sa du? Vad hade hon mer på sig, något fodrat på fötterna? Något under galonisarna?
    Min lilla vill ju inte ens gå när vi håller i henne som din, så hon sitter ju mest bara på marken, så vill ju inte att hon ska bli kall lixom.

• pco

Jag hade oxå tänkt sätta på henne fleeceoverall men damen vill vara så mkt på marken och vi fick fodrade byxor från mina syster barn just i hennes storlek så det fick bli så.
    När tänker ni sätta på vårskor o överdragsbyxor o så?

Förresten, någon frågade om den torkade frukten. Det är torkade fruktstänger.
    Samt att det finns torkade fruktpuré som är mjuka o smälter i mun (dock långsamt) men de heter 'smutties' passion fruit, mango och banan. Det är små papperspåsar med en apa på o så står det 'chunky melty bubbly bites'
    Det är typ bara detta hon äter hon gillar inte russin o inte majskrokar elr sånna med olika former o aa allt som finns, endast dessa funkar :/

• pco

Oj det skulle inte stå torkad fruktpuré utan torkade fruktbitar.

O fruktstängerna är oxå mjuka o säljs i 5 pack på Ica maxi, o även torkade fruktbitarna oxå.

• pco

Va duktiga era är som börjat ta några steg. Här står vi fortfarande stilla på den fronten. Hon vill knappt ta ett steg när jag håller i henne. Hon tycker dock det är kul att stå ibland, annars drar hon upp benen o inte ens vill stå heller.
    Men det kommer väl antar jag.
    Nu har vi fått svar om förskola och hon kom in där vi ville oxå :) hur ska ni göra?
    Har ni bra tips på en billig slit o släng vagn till förskolan? Hon kommer sova ute nämligen. Vill såklart att den ska vara ombordnad, fullt liggläge och gärna för en billig slant :)

Lillan håller på att få sina två tänder där uppe nu oxå :) sylvassa som tusan hehe.

Vad tycker ni om chicco liteway förresten som resevagn? Tänker annars att man kan köpa en akta graco plus solo?
    Båda är fullt liggläge vilket är viktigt och sen får man ändå köpa till förlängd sufflett men gracon har matbricka oxå. Vad tycker ni?

• pco
    Blicka skrev 2016-03-15 20:29:35 följande:
    Vi har en chicco som resevagn o är nöjda. Ang ombonad vagn - emmaljunga/brio eller kronan kanske?
    Okej va bra :) då får det nog bli den.

Ja jag funderar oxå på dessa som dagisvagn men känner att jag då vill hitta någon som säljer för en billig peng. Elr om jag ska lämna vår Emmaljunga på förskolan, vill bara inte att hon ska ha suttit i typ lera o sånt för att sen lägga sig i denna vagnen då jag funderar på o sälja denna framöver. Tänker att hittar man en Emmaljunga som kanske har några år på nacken som någon säljer för en billig peng så vore det bäst.
    Har ni förskolevagn? Vilken isf? Det är en Emmaljunga edge som vi köpte ny när lillan kom som vi har som vardagsvagn.
  • pco
    Blicka skrev 2016-03-15 21:16:46 följande:
    Du borde ju kunna hitta en billig vagn på blocket. Kolla där!
    Jo jag har gjort det, de går åt som smör, men det löser väl sig.
    Ska er lilla börja förskola?
Svar på tråden Majbebisar 2015