-
Min lilla somnar alltid när vi lämnar på dagis och vilar då mellan 30-60 min beroende på om vi ska iväg på nått. Sen vilar hon 12-14 om vi är iväg eller 14-15.15 om hon vilat 60 min på förmiddagen. Ska kanske ändra till 30 min på fm och sen 12-14 varje dag och se om det blir nån skillnad.Blicka skrev 2016-03-18 09:24:56 följande:Sover första luren vid 8.30-9, o i veckan har det nog blivit en timme - en o en halv då. Sen sover hon igen vid 12.30-13.00 till inte senare än 14.00. Kväll vid 19-19.30. Funderar på att lurarna inte får bli mer än en timme vardera.
-
Vi var också på 10-månaders kontroll idag, 74cm och 9740g :)
Allt bra förutom att jag är dunderförkyld, håller tummarna för att jag inte ska smitta barnen. -
Eftersom vi ska till mormor och morfar på påskafton, till farmor och farfar på påskdagen och till mina gudföräldrar på annandag påsk kommer barnen säkert överösas med både presenter och annat gott så av oss får inte lillan nått och storasyster ska för första gången få ett Kinderägg till fredagsmys.
Ang att bli tagen för givet, egentid och hjälpa till med matning, nattning, blöjbyte mm är jag vad jag läst av er andra lyckligt lottad. Min sambo hjälper till 100% här hemma, det är alltid han som matar lillan till middag ( jag har ju gjort det hela dagen! ). Vi nattar alltid tillsammans, jag tar alla nätter och han tar alla morgnar. Matlagning tar föräldraledig hand om på vardagarna och på helgerna hjälps vi åt. Jag tränar 2 gånger i veckan men de är först kl 20 så jag hinner vara med och natta, han springer 2 gånger i veckan och det gör han efter 20 så han kan va med och natta. Tjejträff har jag en gång i månaden och då tar han hand om allt, han jobbar kväll 2 gånger i månaden och då tar jag allt. Visst kan han också säga nått dumt när han kommer hem och han har nog ingen aning om hur mycket jag fixar, plockar och gör här hemma men det kommer han väl på nu när han ska va pappaledig, jag ska nämligen börja jobba nästa fredag. Jag har sagt att jag förväntar mig att han gör allt som jag gjort och enl honom är det inga problem....jag tror han kommer få en riktig aha-upplevelse :) -
Ja, det ska bli så intressant att se hur det går ;) Nä han var inte hemma med storasyster och det ångrar han så därför delar vi på ledigheten denna gången.malle88 skrev 2016-03-24 06:44:13 följande:Så skönt att ni delar på allt så naturligt :) jag ska inte klaga jättemycket. Han gör mycket med hus, städ och bilar och så.
När jag började jobba ringde han och bad mig köpa med mat för han hade inte hunnit äta. Då var klockan tio på kvällen! Sedan dess har jag iallafall fått betydligt större förståelse för att jag inte hinner eller orkar göra saker :) spännande att se hur han får det :) var han hemma med storasyster? -
Det känns okej men helt galet att det redan gått 11 månader, jag började min ledighet 1 maj 2015. Jag hade helst velat byta arbetsgivare men de jobben jag sökt har inte gett nått resultat. Jag trivs där jag är så ingen fara att gå tillbaka men jag är lite trött på att jobba på byrå, hade gärna kommit på att större företag med en ekonomiavdelning istället.Blicka skrev 2016-03-24 09:40:04 följande:
Tjej78 - ja hur känns det att börja jobba?
Tycker verkligen att det ska bli kul att sambon är hemma. Se hur hans relation till flickorna blir, hur/om den förändras. Se hur han får allt att gå runt och se/höra om det blir en aha-upplevelse. Samtidigt intressant för mig, hur kommer jag känna när jag jobbar hela dagarna och bara får typ 2,5 timme med barnen?! -
Måste fråga hur mycket mat du proppat i henne? Jag tror också att min lilla hade sovit hela natten utan 23-målet om hon ätit mer på dagen men har ännu inte lyckats..... Du får återkomma imorgon så vi får höra hur denna natt har varit :)malle88 skrev 2016-03-24 06:53:23 följande:
Hur mår du nu Blicka? Har det läkt? Vad skönt att det gick så bra för mellan att sluta med nappen. I helgen händer nog så mycket annat så han glömmer det :)
Inatt sov lillan hela natten. 19.30-05.30 :D då hade jag verkligen proppat i henne mat hela dagen. Ska jag göra idag med :)
Hon har fortfarande ont i munnen och är jättedålig i magen. Hur länge kan det ta innan tänderna kommer? Tycker så synd om henne :(
Idag får hon jordgubbar och leverpastejsmörgås till frukost. Gröten har hon ratat på morgonen
-
Hur får du in tre mellanmål och vad serverade du då? Jag vill att min lilla ska äta mer gröt men nu verkar det som om hon inte vill ha gröt överhuvudtaget :( Hon har iofs en framtand som bryter igenom just nu så kanske därför.....malle88 skrev 2016-03-25 06:42:10 följande:Inatt vaknade hon kl 3 och drack vatten men lyckades inte få i henne lika mycket mat igår heller. När hon sov hela natten hade hon ätit 1,5 portioner gröt morgon + kväll, tre mellanmål och två barnmatsburkar. Dessutom hade vi först varit på ÖF och sedan hos en kompis så hon var jättetrött :) Egentligen handlar det väl om att vänja av dem med att vakna för att äta. Är ändå nöjd med att ha gått från tre uppvak/natt till ett :)
-
Banan är så lätt att ha med, lätt att ge och perfekt mellanmål som mättar men min lilla vägrar äta det. Vi har försökt sen hon va 4 månader och det går helt enkelt inte :( Det mellanmålet du ger kl 13 har inte vi för då sover hon och eftersom min äter välling morgon och kväll brukar jag ge gröt till mellis vid 15 men just nu vägrar hon det med :( Idag blev det våfflor till mellis :)malle88 skrev 2016-03-25 19:18:28 följande:Ja du,
06.30 gröt+smörgås
9.30 banan
11.30 lunch
13.00 frukt/smörgås
15.00 smörgås/frukt
17.00 middag
19.00 gröt +smörgås (om hon vill)
Vi äter väldigt ofta :D -
Nån fler som har problem med nattningen nu när vi ändrat till sommartid?
Här gör vi stora framsteg, lillan ställer sig upp mot allt hela tiden och går längs allt som finns. Hon ställer sig upp mot briovagnen och tar en tur utan problem, byter till sin stol eller pall som glider lätt över hela köksgolvet och sen längs köksskåpen bort mot briovagnen igen :) Har även här två tänder på gång, framtänderna uppe. Verkar ha lite ont för det äts mindre men humöret är ändå uppe. -
Idag försökte vi verkligen att få rätt på det och båda somna kvart i åtta, normalt somnar de mellan kvart över sju och halv åtta så på rätt väg i alla fall :)pco skrev 2016-03-29 20:52:55 följande:Så kul, din går oxå :) vad duktiga de är :) längtar jag oxå :)
Ja här märks det rejält, somnar oftast inte förrens ca 20.30 o vaknar vid 07-07.30
O brukar annars sova lite innan 20 o vakna vid 06.30
Hur gör ni med nattningen nu för tiden?
Har de börjat dova i egna rum?
Ja, våra tjejer sover i egna rum, lillan på 10 månader och storasyster på 3 1/2 år. Vi kör välling och bokläsning i soffan sen går en in med lillan och sitter där tills hon somnar, buffar lite och sjunger, brukar ta ca 10 min. Den andra tar storasyster, borstar tänder och sen är det favoritsången, drakens sovasång med prinsessans rockband (bok med cd-skiva), har hon inte somnat under den lämnar vi henne så somnar hon själv på några minuter. Under tiden sitter vi i soffan utanför, tv-rummet i hallen på ovanvåningen och tittar på nyheterna och dricker kvällskaffe.