• pco

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2016-01-10 21:18:16 följande:

Hoppas medicinerna hjälper Blicka!

Håller tummarna för dig Serah!

Här rör det fort nu, fortfarande baklänges men ändå, vill hon nånstans vänder hon dig bara om ^^ Hon älskar att man sjunger för henne och gör både prutt och pussljud med munnen, klappar händerna med :) favoritleksaker är kontakter :o jätteotäckt. Hon behöver inte längre puremat utan äter bitar nu :)

Kampen om att sova i egen säng ligger på is igen, jag får försöka stå ut ett tag till nu när hon behöver närheten. Hon har äntligen lättat på mammigheten och hänger nu lite med pappa. Ett stort plus! Han lyckades för första gången nånsin söva henne igår :)

Samma här, lillan äter inte alls puré mat, det va ett tag sen, känns verkligen att de växer fort. Samma när jag rensar hennes garderob, känns så dystert på nåt sätt att att min lilla har blivit så stor så snabbt. Vill bara stoppa tiden ibland. Men ändå så är det så kul att se de växa och deras nya påhitt :)

Åh härligt att pappa lyckades igår :)

Här är lillan oxå mest mammig men funkar med pappa oxå, dock har det gått i omgångar med nattning o flaska på kvällen för honom, när hon är trött inför kvällen så är det bara jag som duger, gosa på kvällen går bra hos pappa men att äta flaska o komma till ro inför natten går inte hos honom tyvärr.
  • pco

Jag lagar mat till henne, hon äter all mat som vi äter, förutom om vi typ skulle grilla o så, då kan hon få en burkmat men hon äter inte det så bra, hon har aldrig gillat det direkt, det var inte förrens hon fick hemlagat som hon började äta mat.
    Jag typ små mosar hennes mat som idag tex gjorde jag korvstroganoff och ris, så några korvbitar la jag framför henne o annars mosar jag till korven lite, samma med kyckling o så. Gröna äter o morötter gillas kokta o även färska hallon får hon vid frukost elr mellis, även babybel ost, lätt o ta med så kan hon pilla lite med den :)
    Vi har lagt om vår mat hemma så äter mest grytor med mkt sås som hon kan äta. Favoriten är nog lax i ugn med Abbas sås och potatis även flygande Jacob :)
    Det enda är att ibland gör jag till henne vid sidan av utan salt elr så får hon äta som oss men då får vi salta efteråt :) ger varje dag någon hon kan äta o pilla lite med själv :)
    Dock gör jag inte egen gröt, kanske ska provas :) bra tips!

• pco

Jag tänker att hon kan äta allt för det medta innehåller lite salt men saltar aldrig själv och det sa BVC att man kunde göra. Det är ju inga stora mängder de får i sig, samma med mjölkprodukter typ grädde i sås osv det är oxå okej för det blir inte så mkt bara man inte ger typ ren mjölk elr så.
    O lite smör på macka får hon oxå då hon älskar macka, hon vräker i sig en hel nästa varje dag vid frukost med gröt oxå, beror Dock på hur mkt gröt hon ätit innan samt hallon ibland o även ägg :p lillan äter allt möjligt :)

• pco
    Serah skrev 2016-01-11 11:56:59 följande:

Kom på en fråga. Hur är era bebisars magar? Min lille har trögt och stånkigt att bajsa. Det kommer små klumpar då och då.

Han dricker bara vatten vid måltiderna och ammas endast under natten och ev vid nån av mellanmålen på dagen. Men det verkar inte räcka som vätska. Plommonpure brukar han få i gröt men det verkar inte hjälpa så mycket. Har ni nå tips?

Här kan lillan oxå vara lite trög i mage i omgångar men dunkar bra med det som malle88 säger, typ päron, kiwi, mkt vatten o typ rapsolja i ers. Typ massera magen, jag brukar antingen ställa henne i mitt knä o låta henne trycka med benen och börja lite benen elr lägga på rygg o massera magen o hålla emot fötter o ben så hon lättare kan trycka ut det, antar att ducredan gör det men aa ändå :) finns även en typ av olja som man masserar in på magen som många skriver ha hjälpt, men tyvärr inte för oss.
  • pco
    Blicka skrev 2016-01-11 20:32:35 följande:
    Önskar vi kunde ha det så att vi åt samma mat men lillan äter middag kl 16 o kvällsmål med oss kl 18 då vi äter middag.
    Ja men då får ni iaf äta lite tillsammans :)
  • pco

Nä jag vet tjej78 jag försökte lägga upp en bild kring jul på lillan men fick inte heller upp någon :/

• pco

Ursch stackars små :( hoppas att de mår bättre.

Tänkte höra ang. Bok klubb för våra småttingar. Finns det någon bra?
    Elr vänta tills typ 1 års ålder?

• pco
    Blicka skrev 2016-01-17 12:53:37 följande:
    Aldrig varit med i bok-klubb, vi svämmar över av böcker ändå. ;) Brukar köpa på bokrea o ha ett litet lager. Biblioteket är också kanon så det blir lite omväxling. Goboken gör mycket reklam men har ingen uppfattning om bra eller dåligt.
    Jo det är sant bibliotek är ju bra. Vi har visserligen också mkt böcker som vi fått från min systers barn o vänner och sånt men tänkte att det vore kul o vara med i något sådant då jag själv vart det när jag var liten.
    Men kanske roligare när hon blir större, ska kolla runt lite till men har inte hittat något bra direkt än.

Hur är det med astman? Jag har själv astma så vet hur jobbigt det är o lillan har förskylningsastma så får väl se om det blir värre :/
  • pco
    Blicka skrev 2016-01-17 19:34:37 följande:
    Tack för att du frågar ang astman. Har klarat mig utan bricanyl idag men hostar o rosslar fortsatt. Jag hoppas så att det vänder snart för kul är det inte :( har aldrig känt mig begränsad av min astma förut (haft i många år), detta är första gången jag inte kan göra det jag skulle vilja o det är ingen rolig upplevelse.

Har ägnat helgen åt att rensa ur babykläder - stl 50-68 är nu gallrat o två papperskassar ska jag nu lämna in till en daglig verksamhet som försöker sälja åt mig. Jag får en viss procent av det som säljs. Får se hur det går. Blir spännande. Har även fotat babysitter o babynest för att sälja vidare. Lillan har blivit så stor!
    Ja ursch jag vet hur det känns. Haft astma sedan jag vart 3 år tom gått i skola i två omgångar på sjukan när jag vart mindre o än idag tar jag mediciner morgon o kväll samt ibland bricanyl vid behov. O lillan får samma fast det heter något annat o är mindre dos :/
    Ja ursch, när astman slår till så är det bara o ta det lugnt.
    När det är riktigt illa på mig så domnar mina händer bort o jag blir helt stel i de, men var några år sen nu tack o lov.

Ja de börjar verkligen bli stora. Jag rensar ut allt eftersom o lillan är på slutet av stl 74 o början av 80 o har börjat samla på mig i 86 så det finns när hon behöver det. Men hon hade 74 ganska länge o vet ju inte hur länge hon har 80. O aa tänker CAD man ska köpa i 86 men bara små börjat lite smått, har lite sedan mina syster barn oxå men är mest sommarkläder. Hur länge tänker ni att man använder body på de?

Skönt att du mår bättre :)
  • pco

Samma här mallan, börjar köpa lite i nästa stl som nu då lillan är på slutet av 74 o kan ha vissa i 80 o börjat lite smått i 86. Herregud så fort det går

Lillan tog sig frammåt lite smått idag i sittande läge så blir väl en rumpkrypare hehe. Sant att hon blivit duktig på att lägga sig på mage från sittande läge på ett smidigt sätt. Backar gör oxå oxå nu längre bort än innan både på mage och sittandes :p dessa ungar, så glad man blir :)

Svar på tråden Majbebisar 2015