• Serah

Majbebisar 2015

pco skrev 2016-03-23 14:47:04 följande:

Jag tycker lillan förstår rätt mkt ändå, vet var lampan o de närmsta är typ mamma pappa moster kusiner(2st) mormor o morfar samt farfar men inte farmor hehe.

Pekar på boll o stjärnan o katten i böcker. Håller fram tv kontrollen mot tv när vi säger det. Klappa händer o vinka hej o hejdå

När jag säger 'åh får mamma gosa din ninis' tar hon den o sätter den vid min kind. Osv

Dock har hon inte rest sig upp än, bara på knäna o ena foten i golvet men inte mer.

Går era med grejer elr?

Oj så mycket er lilla kan! :D kul att läsa hur olika det är.

Hon verkar ha tagit språk och förståelse i första hand och tar nog alldeles snart vid det motoriska.

Min lille förstår endel. Säger man kom så kommer han ålandes i rasande fart haha. Ställer sig mot möbler för att nå allt där uppe för han vill smaka på det. Hittar han papper blir han överlycklig. River och biter i det och lipar med en min som visar att det är äckligt och jag ska plocka bort pappret från tungan :p

Räcker mig saker (oftast, inte när det är saker han verkligen vill ha, som de saker han inte får använda) om jag säger tack tack.

Säger maaa när han sitter vid bordet och vill ha mat, kan säga mamma och pappa men väldigt sällan. Titta har han börjat säga nu också och dä låter det som ibland med.

Han lär sig lite här och där.
  • Serah

Läste att det hade gått bra utan napp för din mellersta blicka! Vad roligt! Även om det var lite jobbigt första natten. Det kan jag tänka mig att det måste vara för hobom då han alltid haft napp. Har han fått sin timmerbil än?

• Serah

Och det där med att man blir tagen för givet känner jag ibland igen. Just nu är det nästan så att jag knappt hinner eller orkar göra nåt hemma. Sover med lillen vissa dagar för jag är så trött. Så hinner inte städa och tvätta som jag borde. Vilket jag känner vibbar av att han inte gillar.

Att ta hand om lillen kan vara blandat. Vissa dagar säger han bara hej till honom, sen sätter han sig med nåt av de projekt han håller på med. Så får jag ta allt med barnen. Kan kännas väldigt tungt. Och jag får också säga att han ska mata lillen om jag gör maten samtidigt och han sitter vid bordet och meckar. Då kan han ju lika bra mata och mecka efter maten. Så slipper jag stressa ihjäl mig. Brukar ibland bara lämpa av lillen i famnen på honom när jag måste göra nåt och lillen inte är på humör att sitta och leka själv. Det blir lite mutter men han tar iaf lillen hehe.

Så har vi delat upp oss nu några helger så jag fått tagit nån av de äldre barnen och åkt iväg på lite skoj, typ bio och annat :) då har han varit med lillen.

Min lille är också väldigt mammig. Och det är ju inte så konstigt om jag gör det mesta med honom. Speciellt när maken knappt visar sig under hela dagen. Vissa dagar går det iaf bra för honom att natta lillen. Och det är skönt. Då kan jag rå om de äldre lite :)

• Serah
    Blicka skrev 2016-03-23 22:12:18 följande:

Serah - en timmerbil har han fått o är mäkta stolt! Ingen gråt alls ikväll utan bara ett konstaterande från honom att han slutat med napp men att lillan har napp. Så kanske det värsta är över nu?!

Åh jag kan förstå att han är stolt!! :D

Hoppas det värsta är över nu ja :)
  • Serah

Pco: usch då. Låter lite otäckt. Hoppas ni får svar på vad det beror på. Och att de är snabba på att kolla upp. Inget roligt att gå och oroa sig för :(

Vi har inte firat nån påsk i år. Vi drabbades av magsjuka. Så att köpa påskgodis och massa mat kändes inte lockande direkt med allt som kom upp här och där... Hua. Som tur är var det bara de äldre barnen men det höll i sig länge. Våra planer på att äta middag hos mina föräldrar fick vi skjuta upp. Nu ligger dessutom maken helt däckad i förkylning med hög feber.

Lillen gör så mycket små roliga framsteg. Så sött när han tar efter det man gör. Som sköljer tandborsten under vattnet, försöker (ibland) torka munnen med handduken när jag nattar honom för han kräks ibland upp lite välling, då försöker han även torka nappen med. Så gosar han med ett gosedjur han har, ger den till mig för att gosa och pussa :) tror de äldre syskonen tycker det är roligare nu. För det leks mycket tittut och jagar på yngstas nivå :) så härligt att se

• Serah
    Tjej78 skrev 2016-04-02 21:19:18 följande:

Första dagen på jobb gick bra, allt var sig likt. Tog en mjukstart, var bara på plats i 5 timmar, allvaret börjar på riktigt på måndag. Kändes konstigt i bilen när jag körde in, kändes liksom som om jag glömt nått :) Mysigt att få komma hem sen och mysa med flickorna.

Vad spännande att börja jobba igen! Fast mig skrämmer det mer haha. Skulle sakna min lille så mycket! Vilket jag förstår att du också gjort. Man sitter ju typ ihop med det lilla barnet. Och det är väl mest en själv som ska vänja sig stå själv utan barnet, än tvärtom. Barnet trivs ju lika gott med sin pappa som sin mamma :)

Intressant med nattningsrutiner! Vi har typ inga. Eller ja, sitter med de äldre barnen när de ser på typ Bolibompa och ger lillen välling. Sen mys i säng innan han somnar. Och då lyfts han i sin säng.

Förra veckan ramlade han ner från vår säng efter att ha vilat där på em. Var nog jag som tog mer skada än lillen.

Fick tyvärr reda på en tråkig och jobbig nyhet i veckan (som jag tyvärr misstänkt). Jag har fått missfall (kallar man ens det så när det är så sent i graviditeten?) skulle varit i v 19 nu men åkte till bm efter tjat(!) om att höra hjärtljud. Väl där hör hon inga och jag får åka till gyn akuten där två läkare bekräftar att barnet i magen är dött :( är så otroligt ledsen och nere just nu. Troligtvis dog det i v 16. Vilket jag känt på mig. Men eftersom det bara varit en känsla så har ingen i vården velat ta in mig på koll och privata har varit fullbokade. Känns hemskt rentutsagt och jag måste vänta ända till torsdag på att få (föda!! :(( ) ut barnet. Känner mig så nere och utan ork eller nåt. Tur att jag har mina barn annars skulle jag gå och deppa ner mig ännu mer. Barnen får mig iaf på andra tankar i allt detta
  • Serah

Hej på er!

Här är det upp och ner med känslorna. Tror det börjar bli lite bättre, trots ett bakslag i helgen som var.

Kul att läsa om alla era små's framsteg! Det händer så mycket nu så man hinner ju knappt med känner jag!

Ni som är sjuka får krya på er!

Pco: jag känner liknande med frukost. Har gjort mannagrynsgröt till frukost men det verkar min lille ha tröttnat på. Havregurt är ingen favorit och har idétorka när det gäller vad mer man kan ge >.<

Lillen här har lärt sig massor! Säger titta, titta där, ä dä? Har kommit nån enstaka gång också :) så vinkas det för fullt. Skaffade en billig gåvagn som han fick testa och då gick han massor. Men att hålla i händerna och gå är totalstopp. Han ska själv. Och envis är han.

Snart är det ju våra småttingars månad!! Tänk att det snart gått ett år sen vi fick dom!

• Serah

Blicka: håller med de andra. Låter som det är slem och snor. Min mellersta brukade ha så när han varit sjuk.

Malle88: åh fy vad tråkigt att det blev så. Klart du ska bestämma vad ni vill ha på lillans kalas. Men jag förstår att det är tröttsamt med tjat. De borde acceptera erat val i vad lillan ska äta. Tids nog kommer hon ära kakor osv, varför stressa och börja så tidigt.. Om de äldre ändå kunde förstå det.

Vi ska ha en liten tårta till lillen men det är det enda sockriga han kommer få. Sen blir det frukt för hans del. Bullar vill jag inte ge förrän han blir lite äldre. Och godis ska vi försöka hålla borta från honom så länge det går.

Pco: det kanske vore nåt att prova. Tack för tipset.

Och tack. Kul att vara tillbaka härinne :)

• Serah

Blicka: nä vad tråkigt :( kanske var för det bättre då om mellersta inte könner sig helt hundra heller. Så blir det nog roligare när han har mer energi till kalaset :)

Och roligt att höra om din lilla! Här har det börjat lite smått att släppa, rekordet är fem sekunder utan att hålla i sig just nu, sakta men säkert :)

Pco: usch så jobbigt ni måste ha det :( vad säger sjukvården? Har kanske missat att läsa men har ni testat mot mjölkprotein? Eller nån annan allergi?

Här har lillen varit väldigt trött av sig och han kräks lite efter varje mål, något som han gjorde förut som mindre men så slutade det. Bu efter några månaders uppehåll har det börjat igen. Ett lätt blodprov visade att han hade något förhöjda njurvärden, uttorkad sa de på vc. Så nu har han fått ta massor ned prover för att utesluta saker. Svar kommer nästa vecka. Annars är det full fart på honom :)

• Serah

Summa21: nä, BVC hade funderingar på diabetes innan njurproverna kom. De verkar inte vilja spekulera alltför mycket, iaf inte för en orolig förälder :p

Läkaren jag pratade med sa att om proverna inte visade nåt så skulle vi gå vidare för han är inte sig själv. Så det känns tryggt att veta.

• Serah
    summa21 skrev 2016-04-23 07:16:04 följande:

Ja verkligen bra att de tar det på allvar. Är det stor skillnad mot hur han brukar vara? Man blir ju alltid orolig som förälder men jag tycker de brukar ha bra koll när det gäller barn och särskilt små.

Inte så mycket kanske. Han ser mest bara trött ut. Många kommenterar hur trött han ser ut att vara och då har han ändå sovit en timme eller nåt innan. Vissa saker som gör honom glad orkar han knappt bry sig om vissa gånger (tex så älskar han gula bussar, han tjuter högt av glädje när han ser dom åka förbi när han sitter i vagnen. Nu senaste veckorna har han knappt brytt sig när han ser dom utan bara sitter som en säck i vagnen), plus att vi tyckt att han dricker mer än han brukar och kräkningarna då. Men ändå orkar han leka och vill gärna ut och busa. Men däremellan så smyger sig allt på. Svårt att förklara också :/ men t.o.m BVC sköterskan såg att han inte riktigt var sig själv i ögonen, att han såg trött ut.
  • Serah

Pco: usch vad jobbigt för er lilla :( jag tror kanske febern kom pga vätskebrist eftersom hon inte fick behålla nåt under dagen. Har du försökt att ringa vc eller nåt sjukhus nära er igen och ta upp att hon haft det så länge nu? Hon måste ju testas för allergier eller vad det nu kan vara som ligger bakom detta. Hon mår som du skriver inte bra och är man såhär liten som våra är så är det viktigare att ge vård tidigare vid tex magsjuka. Blir så ledsen och arg att vården inte tar bättre hand om er och er lilla!! Ni får krya på er!

Blicka: vad kul att kalaset blev av och att stora var nöjd! :) mår ni fortfarande dåligt? :( tråkigt att läsa och precis när ni ska åka iväg också, så typiskt :( hoppas deras feber är mildare nu. Krya på er!

Men gu vad kul att hon börjat gå!!! Heja heja!! :D jättekul!

Summa21: du tror inte hon bara är blyg då? Min lille har först nu vågat ta kontakt med andra, tidigare var han som ett klistermärke på mig och vägrade se på andra. Kanske har hon en mildare variant än sin bror, eller så kanske hon har en sån personlighet att hon är blyg? Men jag förstår dina tankar och din oro.

Här väntar vi provsvar. Tänkte ringa idag om det men vart utjagad hemifrån för att de borrar uppe på vinden för att fixa massor med rör som är i oordning. Låter så förskräckligt så jag fick ont i huvudet, tänkte då hur det kändes för lillen så det blev en tur på stan istället.

Vet inte om jag skrev det tidigare men han har börjat släppa och står i någon sekund innan han dunsar ner på rumpan :)

Finns det några mer av er där era små är uppe och går?

• Serah

Blicka: håller tummarna att det fortsätter så utan feber.

Min lille fyller den 4e :)

• Serah

Tycker lillen verkar bättre med kräkandet men jag börjar tro att detberor på magmunnen, för det kommer alltid när han ätit för mycket. Inget från vården än.

Nu har han istället blivit smittad av mellersta, så nu har han ont i halsen och feber plus hosta, såndär som man verkligen hör att det gör ont :( och inte kan vi sova under dagen heller. De borrar i betong för att laga några rör och det låter förfärligt illa. Istället blir det långa promenader. Tur stt det är fint väder iaf.

Hoppas det vänder nu pco! Men diarrén gör ju att hon förlorar vatten på det sättet. Tycker vården ska lyssna på er!

Ska påbörja bakning av tårtan ikväll hade jag tänkt :)

• Serah

Det blir ett litet firande imorgon. Det brukar ändå bara vara få som kommer, bara min mamma och svärmor. Ibland kan min pappa komma men nu har han inget körkort såndet blir inte av nu. Svärfar kommer någon dag efter, i helgen kanske.

Men det är bara bra att det blir så nu för lillen har fått krupp och hög feber vilket resulterade till noll sömn för nig under natten. Han har fått sova på mig för att komma upp i sittande sovställningen. Nu har han bara lite feber och jag hoppas den inte höjs mer nu

• Serah
    Blicka skrev 2016-05-04 12:13:31 följande:

Grattis till lillen idag Serah!

Tackar tackar :) den firas med feber men han har ändå fått i sig en liten tårtbit.
Svar på tråden Majbebisar 2015