• Blicka

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-10-02 06:39:39 följande:
    pco skrev 2015-10-01 14:47:21 följande:

Jag rekommenderar chicco liteway som resevagn den är lätt o smidig, har 5 olika ligg o sitt lägen. Kostar 1295kr dock vet jag inte om den går o vända den mot dig. Men den kan användas direkt från födseln o uppåt och den har vunnit bäst i test. Jag har flera vänner som haft den som resevagn som har varit i den åldern våra småttingar är i så den har visst funkat kanon :) bara ett litet tips.

Okej.. Du måste säga sen om du rekommenderar det stället :) härligt med resa!

Tack ska kika på dessa. Chiccon hade jag valt bort just för att den inte går att vända men ska kolla igen. Såg att fotstödet gick att fälla upp på nåt sätt så de liksom ligger i en kokong...
    Nedre delen av sittytan kan fällas upp lite. Prova med bebis i innan ni köper! Det är mitt tips
  • Blicka
    pco skrev 2015-10-01 22:56:41 följande:

Tjejer, märker ni av separations ångesten hos er lilla som kommer vid 5mån?
    Vår lilla har vart krånglig o lägga senaste veckan, har aldrig haft problem på etta sätt, på dagen går det bra men så fort kvällen kryper sig närmare så kan jag inte lägga i från mig henne, nu ikväll tog det dryga 2,5h o lägga. Självklart ska hon få vara hos oss där hon känner sig trygg men vore skönt om hon kom till ro lite tidigare. Hur går det för er? O hur gör ni?
    I lördags vände hon sig helt första gången o sen i tisdags gör hon det hela tiden, så duktig hon är, dock har hon endast två gånger lyckats vända sig tillbaka, så det gäller o passa hela tiden så hon inte ligger med ansiktet ned, är rädd att hon ska göra det på natten. Än sålänge har hn inte det utan bara på sidan, men jag vaknar typ hundra gånger om natten för att kolla henne, hur gör ni?

Lite oroligare vid sömn om lillan varit vaken länge. Vaknar dessutom mer på natten än för några veckor sedan. Men annars ganska sig själv! Tycker det hjälper att fokusera på framstegen i dessa faser istället för oron. Då känns det mkt roligare
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-10-03 04:58:12 följande:

Utveckling och framsteg i all ära men att göra morgon kl 2 är inte ok alls :( efter 2,5 timme har hon somnat om och här ligger jag nu klarvaken och stirrar...

Usch förstår att det inte är roligt... Min lilla var klarvaken 4.30 men hon pratade lite i sängen o somnade sen om till nu. Hade hoppats på lite sovmorgon, lördag o allt men icke! Alla tre barn vakna - piggare än till vardags då de måste väckas för att komma upp!
  • Blicka

Jättekul med flera barn så länge det inte bara är bråk... Sova får man väl göra ngn annan tid i livet

Kul att du kikat lite på vagn. Hoppas du hittar en bra. Såg igår att på vårt lokala maxi fanns chiccon. Ett tips.

Vad mysigt med musik. Min mellan älskar musik o dansar ofta. Äldsta har inte alls det intresset! Så olika barnen kan vara.

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-10-05 16:35:51 följande:

Hej!
    Ett tag sedan jag skrev men jag har läst vad ni andra pratar om nästan varje dag :)
    Hur har de fått för er som börjat ge era små smakportioner? Min vill inte ha nått annat än ersättning och är idag 4 1/2 månad. Försökte med lite gröt innan idag, nått som storasyster slukade men nä, vägra öppna munnen bara hon såg skeden :( Får väl avvakta nån vecka till....
    Resa låter underbart, för vår del blir det till Jämtland i vår där min bror och hans familj bor sen blir det Teneriffa ihop med vänner som har barn i samma ålder som vi i december nästa år.
    En fråga, hur mycket gör ni ihop hela familjen på eftermiddagar och helger? Jag tycker att vi gör för lite tillsammans medan min sambo tycker vi gör tillräckligt tillsammans...
    Nu blir det 10 minuter vila innan middagen skall påbörjas :)

Min lilla får små smaksensationer när vi äter typ slick på fingret mm. Det gillar hon. Annars tar vi det lugnt med maten.

Ang familjetid har vi sagt att minst en dag i månaden ska vi göra en aktivitet typ museum eller annat som passar alla. Lämna alla måsten o bara vara med varandra, annars spenderas mkt tid till måsten typ handling/ärenden o barnens egna aktiviteter.
  • Blicka
    pco skrev 2015-10-06 10:09:36 följande:
    Här började vi med smakar kring 4mån då hon verkade vara intresserad en tig ett tag innan hon började tycka om sin mat, majs o potatis funka bäst, sen blev hon förskyld ett tag med hosta som följd så hon åt dåligt en period o då sa de på barnmedicin att ge henne mkt vatten o frukt puréer så hon får i sig nåt. Hade provat både fruktpuré samt gröt o hon tyckte inte alls om det, men gav det lite här oxh lite där då hon va dålig o mkt vatten och då började hon tycka om det, så sen gick det fort ed gröten, så nu har vi bytt ut 7.30 målet från flaska ers. Till gröt och frukt puré. Problemet är att hon dissar mat igen, hon kniper med munnen o vänder bort huvet,någon tsk går bra.
    Jag ville att hon skulle tycka om mat före godheterna men ja det blev tvärt om och nu är det svårt att få i henne mat.
    Jag ger henne någon tsk mat till middagen när vi äter för att hon ska få smaka varje dag iaf.
    Såhär ser vår dag ut nu.
    08 1dl gröt och fruktpuré och vatten
    11 210ml ers.
    14 210ml ers.
    17 ev. Smakis mat samt 210 ers.
    Annars får hin smakiis vid 18 när vi äter middag
    19.45 210ml ers.
    Sen kan hon få lite banan under dagen som vi skrapar från o majskrok om vi fikar elr så.
    + att hon smakar även lite på det ibland som vi äter beroende på vad det är, typ ägg tycker lite om oxå som hon kan få smaka från mig på morgonen när hon ätit sin gröt.

Vet inte hur jag ska vända detta så hon börjar tycka om SIN mat ?
    Min man tycker att hon ska få lite fruktpuré även om hon bara ätit 2 tsk från sin mat men det tycker inte jag för då lär hon sig ju att hon får nåt gott istället, elr? Men o andra sidan får ju ersättning istället om hon inte ätit mat för hon måste ju få i sig ordentligt och det har hon kanske oxå lärt sig?

Hur gör ni andra? Hur tänker ni?
    Stressa inte fram ngt med maten. Fortsätt med att erbjuda. Ge sen sånt som gillas! Mat ska vara kul - så tänker jag. Tids nog kommer "riktig" mat att gillas också
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-10-07 08:49:44 följande:

Hur gör ni med vatten? Ska de börja dricka det snart? Jag tycker det är lite onödigt när hon behöver näringen av ersättningen men min mamma och svärmor håller på att tjata öronen av mig. (Svärmor tror även hon kommer bli tjock, kan en bebis ens bli det?). Jag ska höra på bvc nästa veckan men hur har ni andra gjort?

Började med vatten först när maten var introducerad. Vatten mättar ju men är ju ingen näring... Ang vikt - inget jag skulle oroa mig för, men kolla med BVC. När de börjar röra sig smalnar de av!
  • Blicka

S1528 - Mina barn har aldrig ätit välling så ingen erfarenhet alls. Gröt har varit det som gått ner, får se hur lillan gör!

Malle88 - kul med sittandet! Upptäckte igår att min lilla drar fram knäna o rumpa upp i magläge. Går undan det här!

• Blicka

Tjej78 - snart kommer rullningen! Kul!

Serah - min lilla rullar inte jättemkt heller. Andra saker tränas istället. Lite inställningen att det där kan jag, nu vill jag prova annat!

• Blicka

Lillan har nu sovit två hela nätter utan uppvak! Otroligt dock inte jag då mellanbarnet vaknat båda nätterna istället. Vad är oddsen?! Varför inte låta mamma sova?

Svar på tråden Majbebisar 2015