• Serah

Majbebisar 2015

Vår lille har inte fått eget rum än. Han sover fortfarande hos oss. Vi försöker då och då få honom att sova i egen säng. Jag har lite svårt med det hehe. Tryggheten att ha honom nära är så härligt. Men kring ett år borde vi få honom att flytta till egen säng och så småningom hans rum.

Tanken är att han ska få dela med syskonet som är på väg. De äldre delar run redan nu (lite tidigt tyckte jag men maken hade lite bråttom).

Ni som reser får ha det så trevligt! :) och ni ansta som stannar hemma får ha det trevligt ni också ;)

• Serah

Hur står det till med alla? Ni kansle har fullt upp med lov osv? Hoppas bara ni är friska :)

Har en liten fråga. Vi var på 10 mån kollen igår. Han kunde knappt hälften av det BVC tanten frågade om. Han kan inte slå klossar mot varandra, verkar inte förstå innebörden av det vi säger, går inte längs med möbler (ställer sig upp på knä, ibland ställer han sig), säger direkt inga ljud som påminner om riktiga ord (om inte baba, papapa osv räknas). Känner ibland att man får sån prestationsångest av att gå på BVC. Man börjar ju fundera om lillen är sen, och hur dåligt det är.

Klarar era småttingar allt det där?

• Serah
    pco skrev 2016-03-07 20:20:44 följande:

Jag förstår hur du tänker. Min lilla ställer sig inte alls upp, hon bara sätter sig o när man höjer henne i händerna framför för att hon ska ta ett par steg till mig så lutar hon sig bara o gnäller. Men är detta något hon ska kunna på 10mån kollen?

Det med att slå med klossar, om du ger något annat gör han det då?., för min lilla började med att slå ihop hennes nappar o sen med allt annat o sen klappa händerna. Hon har lixom tagit det i olika steg.

Vad menar de med pinceppgreppet??är det på något speciellt sätt de ska börja plocka? För min lilla plockar maten bara så med handen.

Stå gör han emot saker, men går gör han inte.

Som det låter på min BVC sköterska så låter det som om de ska kunna det.. :/

Pincettgreppet har vi faktiskt övat på nu i veckan. Köpte några majs- och morotsringar som är små och bra att öva på. Så ibland blir det ett pincettgrepp, där man tar små saker med pekfingret och tummen.

Men slå klossar eller annat mot varandra är fortfarande klurigt. Han tar en sak och kastar bort den om han får en till sak framför sig. Ska prova nappar :)

Men så känner jag att barn lägger olika stort fokus på vissa saker att lära. Min lilla kille verkar ta det soft med att lära sig gå tex eller klappa händer. Jag själv försöker visa honom när jag klappar händer, men nä haha han skrattar bara :) lite framsteg gör han ju, men i sin egna lilla takt.

Låter som ni haft det superbra blicka! :) kul att få tid med lite eget också.

Måste bara säga att jag hade så mysigt med minsta idag. Min man försökte få honom att somna vid 9, han provade att lägga lillen i spjälsängen och sen i vår sång för han vägrade somna där. Efter det gav han upp och lät mig ta över. Lillen bara busade och var glad. Men när jag lade mig bredvid lillen och började sjunga så låg han på sin kudde, satte sig halvt upp och tryckte huvudet mot min bröstkorg upp mot halsen och somnade så, det tog kanske max en minut allt det. Och det var så mysigt!! Mitt hjärta smälte rejält då :)
  • Serah
    pco skrev 2016-03-08 22:19:21 följande:

Ahaa okej, ja det kan då inte min lilla än, får väl se vad de säger.

Ja, det är bara att öva o öva så kommer det så småningom om, alla lör sig i olika takt.

Här älskar lillan de små mjuka torkade frukterna, kanske är bra pill om något är lite godare? :)

Ja övning är det för fullt! :) igår slog han faktiskt två saker mot varandra!

Mjuka torra frukter har jag inte testat. Var får man tag på de?
  • Serah

Här kan det också vara krångel med nattning. Han är för nyfiken eller nåt för att komma till ro. Vi (jag just nu) ligger intill hobom och sjunger till han somnat. Men han skulle behöva lära sig sova i sin egna säng :/ det går trögt med det

Nu senaste tiden vaknar han en gång om natten för att äta lite (vill jobba bort det) och sen är det skrik. Inte så ofta men oftare än innan. Fick halvsitta i soffan med hobom sova des på mig för att han skulle bli nöjd och somna om.

Malle: att ligga på mage nu är nog ingen fara. Det har min kille gjort ett par gånger nu. Tänkte som du, men eftersom de kan rulla så borde det vara ok

• Serah
    summa21 skrev 2016-03-09 10:06:23 följande:

Hej! Undrar om jag får vara med i tråden. Vi har en liten tjej som precis blivit tio månader. Jag kan känna mig lite smått orolig för henne och undrar om någon känner igen sig. Hon ät otroligt aktiv och klarar I stort sett inte av att vara stilla. Sömnen har alltid varit svår och hon har alltid varit spänd i famnen. Svårt att komma till ro. Hon härmas inte och det är svårt att få hennes uppmärksamhet en längre stund. När jag läser om era barn tycker jag att hon låter annorlunda men kanske någon kan relatera lite? Motoriskt är hon tidig, gått sen hon var åtta månader och även finmotoriskt duktig. Hon blir glad av att se oss och är blyg inför främmande.

Välkommen! :)

Jag tycker det låter helt normalt. Tror bara din tjej fokuserat på det motoriska först. Det andra kommer snart ska du se! Häftigt att hon kunde gå redan vid 8 mån, det är inte illa det! :)

Att hon är aktiv är väl bara pga nyfikenhet? Det finns mycket att upptäcka för våra små.

Det är iaf mina tankar, ingen expert tyvärr ;)
  • Serah
    summa21 skrev 2016-03-09 11:03:28 följande:

Tack för ditt svar! Hoppas att det är som du säger. Alltid jobbigt när man oroar sig för sina små. Nyfiken är hon verkligen ????

Visst oroar man sig! Min man tycker jag är knäpp ibland för allt jag oroar mig för.

Det med spänd i sömnen vet jag dock inget om, hon har inte ont eller så? Har hon alltid spänt sig eller har det kommit nu?

Är det nån av era barn som använder långfingreta istället för pekfingret? Min lille använder det nästan hela tiden. Förutom när han ska plocka upp små saker att stoppa i munnen :p

Men tex trycka på knappar, känna osv gör han med långfingret :/
  • Serah
    pco skrev 2016-03-09 22:41:08 följande:

Jag tror din lille bara har fått för sig att använda långfingret istället för pekfingret, ibland får de för sig vissa saker bara o det rättar till sig med tiden :)

Så kan det ju vara :)
    pco skrev 2016-03-10 08:42:04 följande:

Jag hade oxå tänkt sätta på henne fleeceoverall men damen vill vara så mkt på marken och vi fick fodrade byxor från mina syster barn just i hennes storlek så det fick bli så.

När tänker ni sätta på vårskor o överdragsbyxor o så?

Förresten, någon frågade om den torkade frukten. Det är torkade fruktstänger.

Samt att det finns torkade fruktpuré som är mjuka o smälter i mun (dock långsamt) men de heter 'smutties' passion fruit, mango och banan. Det är små papperspåsar med en apa på o så står det 'chunky melty bubbly bites'

Det är typ bara detta hon äter hon gillar inte russin o inte majskrokar elr sånna med olika former o aa allt som finns, endast dessa funkar :/

Tack för tipsen! Får kolla upp dom :)

Ang ytterkläder så har vi fortfarande vinteroverallen. Det är fortfarande lite för kallt att endast ha fleeceoverall. Men bäst ändå att köpa på sig så man har när det börjar bli varmare.

Vi är inte heller ute och leker på det sättet än.
  • Serah

Har ni nåt tips på hur man slutar amma på natten? Just namnad han bara en gång och ibland känns det ändå inte som det hjälper honom att somna. Hur gjorde ni när ni slutade amma nattetid?

Svar på tråden Majbebisar 2015