pco skrev 2016-03-07 20:20:44 följande:
Jag förstår hur du tänker. Min lilla ställer sig inte alls upp, hon bara sätter sig o när man höjer henne i händerna framför för att hon ska ta ett par steg till mig så lutar hon sig bara o gnäller. Men är detta något hon ska kunna på 10mån kollen?
Det med att slå med klossar, om du ger något annat gör han det då?., för min lilla började med att slå ihop hennes nappar o sen med allt annat o sen klappa händerna. Hon har lixom tagit det i olika steg.
Vad menar de med pinceppgreppet??är det på något speciellt sätt de ska börja plocka? För min lilla plockar maten bara så med handen.
Stå gör han emot saker, men går gör han inte.
Som det låter på min BVC sköterska så låter det som om de ska kunna det.. :/
Pincettgreppet har vi faktiskt övat på nu i veckan. Köpte några majs- och morotsringar som är små och bra att öva på. Så ibland blir det ett pincettgrepp, där man tar små saker med pekfingret och tummen.
Men slå klossar eller annat mot varandra är fortfarande klurigt. Han tar en sak och kastar bort den om han får en till sak framför sig. Ska prova nappar :)
Men så känner jag att barn lägger olika stort fokus på vissa saker att lära. Min lilla kille verkar ta det soft med att lära sig gå tex eller klappa händer. Jag själv försöker visa honom när jag klappar händer, men nä haha han skrattar bara :) lite framsteg gör han ju, men i sin egna lilla takt.
Låter som ni haft det superbra blicka! :) kul att få tid med lite eget också.
Måste bara säga att jag hade så mysigt med minsta idag. Min man försökte få honom att somna vid 9, han provade att lägga lillen i spjälsängen och sen i vår sång för han vägrade somna där. Efter det gav han upp och lät mig ta över. Lillen bara busade och var glad. Men när jag lade mig bredvid lillen och började sjunga så låg han på sin kudde, satte sig halvt upp och tryckte huvudet mot min bröstkorg upp mot halsen och somnade så, det tog kanske max en minut allt det. Och det var så mysigt!! Mitt hjärta smälte rejält då :)