• pco

Majbebisar 2015

malle88 skrev 2015-11-17 19:46:23 följande:

Gjorde sötpotatis- och päronpure idag. En dunderhit :)

Va kul :D
    Visst är det kul o laga mat till de :) här gillas bara hemlagat hehe men det är ju inte så konstigt då burkmat är fööör puréat för min lilla + att det smakar ju inget, knappt några kryddor i så förstår att hemlagat är godast :p
  • pco
    malle88 skrev 2015-11-18 11:09:11 följande:
    Min verkar inte ha några preferenser, allt kan ätas :D men det är kul att laga, roligare än laga vuxenmat :) mest gillar hon äpplekompott med kanel och skorpor med smör. Då skriker hon för det går för långsamt. Annars får hon samma mat som oss men lagad utan salt och med extra fett.
    Vad äter ni för något som hon också kan äta? Känner att vi måste lägga om vår kost, så är så nyfiken på vad andra lagar hemma som även de små kan äta?
    Äppelkompott med kanel lät gott vad är det? :) fmjust det, skorpor kanske är bra ja, vi äter inte det själva så brukar inte köpa hem sånt men kanske får provas :) men det blir inte för mjukt så de kan ' bita av' bitar? O får de äta smör? :) det har jag inte tänkt på ens :p perfekt ju, ska provas här oxå :)
  • pco

Här är lillan inne i någon gnäll period o har förhöjdtemp så vi får se vart det bär. Mot sjuka elr tänder :/

Såhär äter lillan i dagsläget

07.30-08 gröt drygt 1dl samt lite efterrätt
    11.00 lunch 7-8 bitar hemmagjord mat samt lite efterrätt
    14.00 mellanmål 210ml ers. Oftast då hon är trött, beror då på om vi är hemma o hur hon sovit innan.
    16-30-17 7-8 bitar av hemmagjord mat samt lite efterrätt
    19-19.30 200ml välling

Här om dagen åt hon äppelkompotten som någon här rekommenderade, var super bra tips :) tack!

• pco
    malle88 skrev 2015-11-22 09:23:19 följande:
    Det var så lite, kul att hon gillade det :)

Är det 1 dl pulver eller färdig gröt? Lillan får 2 msk pulver så isåfall borde jag nog öka på :)

Jag har inte riktigt förstått grejen med efterrätt, finns det nån särskild anledning till de ska ha? Nån som vet? :)
    På den förra gröten som var från 4 elr 5 mån skulle man ta 1dl vatten o 4msk pulver som hon fick som smakis o ibland åt hon upp o ibland inte. Nu tar jag drygt 1dl vatten för hon har börjat vilka ha någon mer sked vid gröten. Och på pkt står det 3/4dl pulver så nästan 1dl där oxå. Men jag går inte efter det utan tar som sagt 1dl vatten o sen häller jag i pulvret medans jag rör om tills konsistensen blir sån som jag vet att hon vill ha den. :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-22 08:31:56 följande:
    Hoppas det inte blir feber för er med. Lillan sovit ok i natt trots feber, känns lite varm nu också.

Roligt att det går så bra med maten!
    Här håller sig lillan än till förhöjd temp men får se.
    Åh hoppas att denna natt oxå blir ok så det inte blir värre o att hon tillfrisknar snabbt. Är hon okej oxå elr? Hur går det med suppar? Blir hon ledsen när hon får det?
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-23 06:58:58 följande:
    37.7 var det igår kväll, natten har varit bra men hon somnade först 22.30. Gnälligt har det varit o hon gnuggar sig i munnen rätt så frenetiskt. Får se hur dagen blir. Vi ger inga suppar utan flytande alvedon som sprutas in mot kinden med doseringsspruta. Funkar fint! Gjort så med alla våra barn, suppar har vi aldrig använt. Hon protesterar inte.

Vad skönt att det inte blivit värre för er.
    Hur har det gått för er? Min lilla ligger mellan 37.6-37,9 här är det fortfarande gnäll, dock går det ändå ganska bra på dagen.,
    Kände oxå något vasst i munnen idag :)
    Hon fick en supp nu ikväll o somnade sedan bra :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-11-25 08:14:08 följande:

Lillan är feberfri sedan i måndags, men inga små tänder här inte!

Roligt att du känt att tänderna kommer! En milstolpe även det.

Idag lämnar sambon de stora på skola/fsk. Lyx att slippa gå ut i regnet!

Va skönt att hon äntligen är feberfri.
    Här är lillan nu dunderförkylf, 38,3 i feber o super hostig :( o äter inte mkt o dricker inte mkt heller :(
  • pco

Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
    Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.

• pco

Här är även min lilla lite krasslig för 3dje månaden i rad nästan. Har vart även vid 4mån, 6mån o nu 7mån suuuuck! Stackars min plutt. Plus att hon har förskylningsastma så det är jobbigt för alla, mest för lillan själv såklart :(

• pco
    malle88 skrev 2015-12-15 22:38:40 följande:

Hur sover era på dagen nu? Ny sover hon efter frukost och på eftermiddagen ca en timme. brukqr försöka lägga henne vid tretiden, hon vill helst sova vid fem istället men då är hon vaken jättesent. Nu somnar hon vid 20-21 och det känns ju ok :)

Min sover exakt samma som dig. Först ca 2h efter hon vaknat på morgonen 1h o sen vid 15 tiden ca 1h, kan någongång sova 1.5h men sällan.
    Värt är om man ska åka hem typ från stan från kl 13.30 o frammåt o får sig en powernap så sovs det inte mer o då är hon svintrött vid 17 men det går inte o lägga henne då för då sover hon inte förrens ca 22 tiden. ..annars somnar hon vid 19.30 för natten och vaknar mellan 07-08
    Dock har hon börjat vakna även mellan 04-05 men tar över henne i våran säng då så somnar hon om efter ett tag.
Svar på tråden Majbebisar 2015