• summa21

Majbebisar 2015

Hej! Undrar om jag får vara med i tråden. Vi har en liten tjej som precis blivit tio månader. Jag kan känna mig lite smått orolig för henne och undrar om någon känner igen sig. Hon ät otroligt aktiv och klarar I stort sett inte av att vara stilla. Sömnen har alltid varit svår och hon har alltid varit spänd i famnen. Svårt att komma till ro. Hon härmas inte och det är svårt att få hennes uppmärksamhet en längre stund. När jag läser om era barn tycker jag att hon låter annorlunda men kanske någon kan relatera lite? Motoriskt är hon tidig, gått sen hon var åtta månader och även finmotoriskt duktig. Hon blir glad av att se oss och är blyg inför främmande.

• summa21
    Serah skrev 2016-03-09 10:18:57 följande:

Välkommen! :)

Jag tycker det låter helt normalt. Tror bara din tjej fokuserat på det motoriska först. Det andra kommer snart ska du se! Häftigt att hon kunde gå redan vid 8 mån, det är inte illa det! :)

Att hon är aktiv är väl bara pga nyfikenhet? Det finns mycket att upptäcka för våra små.

Det är iaf mina tankar, ingen expert tyvärr ;)

Tack för ditt svar! Hoppas att det är som du säger. Alltid jobbigt när man oroar sig för sina små. Nyfiken är hon verkligen ????
  • summa21

Ja visst är det lätt att oroa sig. Jag oroar mig också mycket mer än min man. Dock har storebror högfungerande autism så jag har svårt att inte fundera i de banorna. Spänd har hon varit sen dag ett.

Men jag ska absolut försöka njuta av tiden???? pratar din lilla något blicka?

Apropå sova på mage så gör vår det ofta. Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara några problem när de är så stora och rörliga.

• summa21

Tack igen för era svar. Känns skönt att ni ändå tycker att det låter normalt. Sen får vi ju se hur det blir.

Tycker också det är lite knepigt med kläder ute. Vi har fortfarande vinteroverall. Men den är lite klumpig så när det har varit lite varmare har vi kört med extra tjock kofta och dubbla byxor. Men då har hon inre suttit ner. Har funderat på om det är värt att skaffa skaloverall.

• summa21

Hej. Ser att det är fler som vill sluta med amningen. Jag har en kronisk sjukdom och vill gärna tests ny medicin efter att ha slutat amma men oj vad svårt det är. Ammade storebror så länge han ville. Vår lilla ammar fortfarande mycket och vi får kämpa med att få henne mätt på vanlig mat. Har ni något tips?

Annars ska vi på tiomånaderskontroll idag. Funderar på att ta upp mina funderingar kring autism.

• summa21
    Blicka skrev 2016-03-16 11:39:13 följande:

Jag slutade amma i samband med att jag skulle lägga till ny astmamedicin o det gick smärtfritt. Lillan har visserligen alltid varit glad i mat o då ammade vi fm, em o läggning. På två veckor hade jag fasat ut.

Hur mkt ammar ni nu? Har ni ersatt några mål så att de bara består av mat? När jag trappade ner amningen med mina barn hade jag full frukost, lunch, middag o kvällsmål innan läggdags o ammade fm o em. Sen var de amningsmålen lätta att byta ut mot frukt eller annat mellanmål. Byt ut ett mål i taget är mitt tips.

Lycka till på kontrollen idag! Uppdatera gärna.

Tack!

Jag skäms nästan för att säga det men vi är glada om vi får henne mätt på vanlig mat en gång om dagen. Hon vägrar puré så hon plockar själv medan vi försöker mata under tiden. Vi har havreringar med frystorkade bär i som hon har fått smaka. När vi ger henne mat tittar hon åt det stället vi brukar ha dem och skriker. Hon smakar det mesta men slutar så snabbt. Vi måste nog bli lite tuffare med att inte erbjuda amning sen men tycker det är svårt när hon blir så ledsen och försöker klättra upp på mig.

Jag tog inte upp mina tankar på BVC eftersom det inte var vår vanliga sköterska. Kändes knepigt att göra det då. Och de var så positiva och tyckte allt var så bra. Och det kändes ju också skönt att höra även om våra misstankar ändå finns där. Vi har tid till bvc-psykolog i april så vi tar det då.

Har ni varit på tiomånaderskontroll?
  • summa21

Blicka: egentligen plockar hon i det mesta vi ger henne som tex bönbitar men även där tröttnar hon rätt snabbt.gröt äter hon inte men turkisk yoghurt med bär låter som något vi borde testa, tack! Ikväll fick vi i henne lite linsstroganoff.

Serah: vad tufft det låter. Har din man varit föräldraledig själv? Med vår första klagade inte min man direkt men jag upplevde att han inte riktigt förstod förrän han själv blev föräldraledig. Vi tycker båda att det är svårt att laga mat med den lilla. Hon ska i så fall upp och titta och gallskriker om hon inte får pilla.

Tjej 78: vår lilla slåss också men inte så hårt. Eller kanske snarare så att hon bankar lite. Tror ju att det kommer gå över men problemet är väl egentligen när hon gör det mot storebror. Det är löst och men han upplever ju son att hon vill vara dum mot honom.

• summa21

Blicka: avokado har jag testatmen tyvärr ingen hit. Har även mixat med banan och försökt med henne och storebror men det har slutat med att jag har fått äts upp det själv. Jag tyckte i alla fall att det var gott ? men nyss åt hon för första gången ur barnmatsburk. Min man hade köpt en för ettåringar och det gick mycket bättre.

Uppdatera gärna hur det går med napparna? Vi måste få den store att sluta men han är i stort sett fixerad vid dem. Gråter hysteriskt.

Serah: vad skönt att ni har pratat. Om han blir fl sen får han nog en rejäl aha-upplevelse. Dregla gör inte vår lilla men storebror gjorde väldigt mycket.

Tjej78: ja tyvärr har vår son också slagit tillbaka och puttat ner henne. Oftast blir det dock hysteriska tjut. Han är känslig och blir väldigt stressad av lillasyster.

• summa21

Serah, förstår att det inte är så lätt att ändra nu men låter klokt att han kommer vara hemma en del med nästa. Det är nig väldigt svårt att föreställa sig hur det är när man inte själv har varit hemma.

Jag har förresten också varit väldigt orolig under mina graviditeter.

Vår tjej har egentligen ätit bäst av våra egna grytor och soppor. Brukar plocka ut bitar från maten med. BVC sa att det inte var så farligt med saltet även om vi såklart inte ska överdriva det. Tycker det kändes skönt att bm inte tog det så hårt. Vad äter din nu när det inte går med burkmat?

Hoppas det går bra utan nappen ikväll, blicka!

Svar på tråden Majbebisar 2015