Inlägg från: Anonym (Valter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Valter)

Orolig, söker Subutexbehandling - LARO

Hej ! Kan ni peppa mig, eller ge mig råd?

Glad

Jag är för närvarande på LVM och jag söker just nu LARO (Subutex).
    Dessutom söker jag lägenhet/stödboende/familjehem i samma kommun.

Detta gör jag i en del av landet där jag inte vistats alls mycket förr.
    Jag känner ingen där och jag tänkte satsa allt, verkligen allt, på att ordna till mitt liv.

Jag är 27 år gammal.

Men det känns oroligt.
    Jag har varit blandmissbrukare och det finns mycket som tyder på det. Men det är opiater jag är beroende utav, och därmed skulle det fungera ypperligt med Subutex, det vet jag. Men de har ett krav på att man inte får vara blandmissbrukare. Jag har - med handen på hjärtat - verkligen tänkt att inte använda droger alls mer. Detta är jag oerhört motiverat inställd till, o jag har tänkt börja studera eller arbeta efter alla bitar fallit på plats.

Dessutom föreligger det inget blandmissbruk nu, under 6 månader (LVM:et) kommer jag att vara drogfri, ju.

Jag har sökt till fyra mottagningar samtidigt, men ännu inte blivit kallad till läkarbedömning på någon utav dem.

Har ni några råd till mig? Vore mycket tacksam för det.
    Tack
  • Svar på tråden Orolig, söker Subutexbehandling - LARO
  • Anonym (Valter)

.-.

• Anonym (Valter)
    Anonym (pop) skrev 2015-08-17 18:34:42 följande:

Vad har du ingen planering med din socialsekreterare efter LVM:et?

Alltså, här kommer den historian. 

Jag fick en helt ny soc.sekr. direkt när jag fick LVM:et på mig. Jag har talat med denne två gånger i telefon någonsin. Varav den andra gången så bad hon mig att "inte hålla på och planera en massa, då du inte är i ett planeringsskede ännu".
    Skrikandes

Snart har halva LVM:et gått. Detta har i snitt kostat cirka 300 000 kr, och allt jag har tillåtits göra hittills är att sitta och gå upp i vikt på en låst avdelning. Titta på film. Väl spenderade pengar tycker jag! 

Hen kommer hit om en vecka för att planera saker med mig, men jag har fortfarande min plan färdig redan. Käftar hon emot så kommer jag stå på mig och ta alla vägar i min makt för att fullfölja mina planer och drömmar.
    Anonym (Med.) skrev 2015-08-17 18:48:45 följande:

Hur länge och hur mkt opiater har du tagit? Vad tar du mer och hur mkt? Överdoser?

Dokumentationen sträcker sig säkert över 5 år bak i tiden för Opiater. Många långa perioder av dagligt intag. Olika opiater, t.ex. Oxynorm. Allt. Jag har tagit Heroin. Men i huvudsak är det Buprenorfin/Subutex som jag använt, för att jag har varit rädd om mig, rädd för överdoser. Men sådana har jag lyckats ta också. (Heroin).. Problemet är att jag har vid fler än ett tillfälle lyckats vakna till innan ambulansjäveln hunnit fram och stuckit därifrån. Detta för att jag inte velat få LVM på mig. . . Tyst
    -Lycka till med att dra den historien för läkarna!! Liksom

Anonym (Peppapig) skrev 2015-08-18 00:42:34 följande:
    Grymt starkt jobbat! Fortsätt i den andan o ligg på till läkarna, jag har jobbat på sprutbytet Malmö där det ibland kom någon som har samma motivation som du men inte gett sig med läkarkontakten.
    Många gånger tittar läkarna på hur motiverad du e inte alltid på vilka olika droger man missbrukat.

Kämpa på o jag lovar jag håller tummar o tår för dig

Tack så mycket! Jag hoppas innerligt att du har rätt i vad du säger..

Jag är så orolig för att inte komma in i LARO-behandling nu, så jag drömmer ofta mardrömmar om hur mitt liv då kan komma att se ut istället.

• Anonym (Valter)
    Anonym (Med.) skrev 2015-08-18 11:19:49 följande:

Blev du avgiftad inför LVM?

Ja
  • Anonym (Valter)
    klyban skrev 2015-08-18 16:27:36 följande:

Har du så stora problem, att du tror att du ska börja att ta opiater/opioider igen?
    Har du väl fått ur det i kroppen, så borde du kunna klara dig?

Har du något psykiskt i botten?
    Om det är så, vad gör dom för hjälpa dig med dessa?

Detta är mitt fjärde LVM. Jag orkar inte leva som missbrukare mer.

Jag har ADHD och Aspergers. Detta får jag ingen som helst hjälp med.
    Läkaren på LVM:hemmet jag är på nu är väldigt emot mediciner över lag, typ.
    Anonym (..) skrev 2015-08-18 19:14:08 följande:

Du borde försöka kontakta en bra beroendemottagning, du behöver ju hjälp. Kan du undvika att nämna blandmissbruket och bara nämna opiaterna istället, kanske? 
    Vet många som lever helt normala liv efter de får subutex. Lycka till! 

Tack. Jag har ju kontaktat fler olika mottagningar. Väntar på att det ska rulla igång nu.. Men jag kan inte undgå att nämna blandmissbruket, för de ser tydligt i mina journaler att jag ljuger då. Obestämd fuck

Förhoppningsvis går det bra. Jag har redan fått ta en runda (ett halvår) i svängen igen, före detta LVM, för att jag blev nekad då. Men det var i en annan del av landet än denna gång. Det kan faktiskt gå vägen, men jag är ju orolig.
  • Anonym (Valter)
    klyban skrev 2015-08-19 17:21:15 följande:

Det är så jävla typiskt, vår jävla missbrukarvård i ett nötskal.
    Man tycker man borde greppa att många missbrukare har redan en psykisk diagnos eller en misstänkt så dan i botten.
    Redan före drogdebuten.

Hoppas du hittar en läkare som tar ditt problem på allvar.
    Och ser till och hjälper till med dina grundläggande problem.
    Då tror jag resten också kommer falla på plats allteftersom, så du återtar kontrollen över ditt liv.

Tack för att du har den åsikt som du har! Om man nu ens kan tacka för något sådant. Solig  För jag håller med dig.

Samma läkare har redan testat hur sin nolltollerans inom sitt område, fungerar på mig. Det har ju inte fungerat. Men ändå ska han tvunget vidhålla precis samma förhållningssätt. Det finns nästan inte en enda läkare som jag träffat i mitt liv som, efter att de identifierat mig som missbrukare, har försökt att hjälpa mig. Detta misstänker jag bero på att de tror att jag försöker manipulera fram narkotika utav dem. Så har fallet också varit ifrån början, för typ tio år sedan.
    Men de har utgått ifrån att jag inte under några omständigheter ska få annat än all världens antihistaminer mediciner utskrivet mot de problem som jag beskriver. (Antihistaminer = allergi-medicin)

Fast jag har pratat med andra som haft det motsatta problemet, att deras läkare vart för pigga på att skriva ut saker. Det är inte bättre det heller.

Allt jag vill är att må bra och kunna prestera bra under press. (Skola)

Ingen läkare har ens testat hur det skulle se ut om de lät mig få prova att få ha t.ex. Lyrica i kombination med Ritalin. (Lyrica mot ångest främst social sådan, Ritalin för koncentrationsförmågan). Det är väl inte heller så att de tar någon skada utav att bara låta mig få testa hur det skulle funka.

Jag har slösat bort tre år på behandlingshem, som alla haft nolltollerans som gemensam nämnare inom detta område också.

Det är inte undra-på att jag blivit så anti mot läkare i största allmänhet och istället gjort ändlösa försök till att självmedicinera mig, utan framgång eftersom det alltid spårat ur totalt.

Jag kommer uppdatera i denna tråd om hur det går för mig framöver. Än så länge är det 3 & en halv månad kvar på detta LVM. Jag ska göra allt i min makt för att det ska gå bra.
  • Anonym (Valter)
    Drottningen70 skrev 2015-08-19 17:49:19 följande:

Alla opiatmissbrukare blandnissbrukar så det är inget problem. Huvudsaken är ju att du int fortsätter efter insättning på sub, och att du är helt ren på andra substanser i samband med insättning. Att du inte fått svar ännu beror nog på att det inte varit någon konferans under sommaren och att de har den första nu i slutet av augusti. Men hur menar du att du sökt till olika mottagningar? Du har väl blivit remitterad av någon beroendemottagning?

Drottningen70 skrev 2015-08-19 17:52:19 följande:

Man ska ju söka till det landsting man tillhör eller vistas i. Man kan inte bara söka insatser från landsting eller kommun där man inte är hemmahörande, då måste din hemkommun begära en ärendeöverflytt till den kommunen du vill flytta till.

Ok! =) Jag har ju LVM. Så det finns ingen beroendemottagning som kan remittera mig.. Tror jag. Jag har f.ö. sökt i ett annat landsting, en annan kommun.. I ansökan har jag skrivit att jag ska flytta dit snarast möjligt, före mitt LVM är över.
    De har sagt att det vart ok.. Tror jag.. 

Jag ska träffa min soc.sekr. ganska snart. Då ska vi diskutera en eventuell ärendeöverflytt, som du kallar det. Jag vet inte vad hon har tänkt fram själv, men hoppas att hon har tänkt i över huvud taget.

• Anonym (Valter)
    Drottningen70 skrev 2015-08-19 18:18:12 följande:
    Du har fått dålig information. Föt att bli antagen till Laro behöver det finnas en behandlingsplan från socialtjänsten en sk social planering. Den görs av din socialsekreterare. Den ska tillsammans med reniss från din lokala beroendemottagning upp till behandling på metadonkonferansen. Finns däremot inte minsta chans att en annan kommun övertar ditt ärende under pågående lvm för att göra denna sociala planering. Därför kan du inte heller söka Till laro i nåt random landsting som du verkar ha gjort. Måste gå via din socialsekreterare. Någon på Sis eller din socialsekreterare måste väl för bövelen ha informerst dig om detta?? Vilken kommun har placerat dig?
    Alltså jag har inte sökt i ett random landsting direkt, utan ett specifikt. Detta har jag gjort med en såkallad egenanmälan. När en sådan görs så kommer socialtjänsten att kontaktas utav LARO-mottagningarna. På så vis blir också en social planering gjord. Men du har helt rätt i att det inte är någon som har informerat mig alls om någonting kring detta.. Det jag visste här, det har jag lärt mig för ett halvår sedan, också då helt på egen hand eftersom att socialtjänsten vid det tillfället sade till mig att de inte ville hjälpa mig med ansökan. Alls.

Exakt kommun kan jag inte säga, om jag vill hålla min anonymitet säker. Men varför är det viktigt att veta?
  • Anonym (Valter)
    klyban skrev 2015-08-21 00:33:51 följande:
    Vet inte ens om det fanns någon tvivel om vad LVM var för något, och syftet med det.
    Låter som det sker förändringar, men är knappast tillräckligt.
    Det visar siffrorna med en extremt tydligt, att man inte är på rätt väg.
    Jag orkar inte citera svara på ditt andra inlägg precis nu, men gör det sen =)

Alltså, jag såg i nån dokumentär vad en minister ifrån Portugal sade om saken.
    Han sade att Portugal såg ut precis som Sverige börjar göra nu, mer och mer, innan de vände totalt på steken och avkriminaliserade alla droger samtidigt.
    Jag skulle nog tro att de ger vård till folk som vill ha istället för straff.

Detta har ju fungerat ypperligt för dem.

Här så ser vi drogmissbruk som en synd. En dödssynd typ! Och vi vänder ofta inte andra kinden till, heller.

Men de själva berusar sig med alkohol så gott de vill, och jag själv vart precis berusad utav att dricka kaffe och springa 7 kilometer. Det är inte samma sak för dem, men skulle man ta en debatt med dem om saken, med all forskning inom området så skulle de inte ha mer än sina känsloargument att komma med.

Det avskyr jag också, för övrigt, att folk aldrig kan erkänna när de har fel, om de har fel. Man skyr inga medel för att försvara sig, även om man har fel. WTF's up wit dat? Skrattande
Svar på tråden Orolig, söker Subutexbehandling - LARO