Inlägg från: Anonym (FEL!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FEL!)

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (mor) skrev 2015-08-16 13:00:58 följande:

Inget barn tas från mamman utan MKT goda grunder. Jag vill inte att ngn osäker och känslig mamma ens ska tänka den tanken och kanske bli rädd!!!! Hade datorn och FL funnits när jag var gravid första gången så skulle jag blivit rädd av en tråd som denna.

Det är precis tvärtom anser jag!

Jag hoppas verkligen att alla som har eller ska ha barn läser denna tråd.

Detta så dom är försiktiga och aldrig någonsin får för sig att söka "hjälp" hos soc.

Se till att ha ett bra kontaktnät och håll myndigheter som soc långt borta!
  • Anonym (FEL!)
    Flygfotogen skrev 2015-08-16 13:56:30 följande:

Att människor tar åt sig är inte speciellt konstigt när märkliga och för dem främmande individer kallar dem för nedlåtande saker såsom "soctant". Skärpning.

Tycker du samma om personalen i skolmatsalen som ju kallas "mattant"?
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 14:19:35 följande:

Sitter människor på nätet och beklagar sig över att deras barn som varit omhändertagna i åratal åker på semester med sitt familjehem, har egen dator, får märkeskläder osv. och menar på att om den biologiska familjen fick den påstådda summan av sådär 30 000 kr i månaden som familjehemmet får så skulle barnen bo hemma men nu har de ju blivit bortskämda och det är orättvist att barnet kan göra saker som de som biofamilj aldrig skulle ha råd med.

En väns barn bor i familjehem.

Det barnet har aldrig åkt på semester, fått märkeskläder (kläder handlas på Ullared), mobil, dator eller ens busskort av familjehemmet.

Barnets biomamma betalar mobil + abonnemang, ny dator + internet, märkeskläder, skor och semesterresor åker barnet på men aldrig med fam.hemmet!

De hutlösa summor detta fam hem håvar in varje månad går oavkortat till deras familj, INGET till de stackars ungarna!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 14:48:24 följande:

Ersättning till familjehem är ju bara ca 5000-6000 kr per månad samt kostnadsersättning på kring 4000 kr som ska gå till mat, kläder osv. för barnet så en vanlig lågavlönad familj som är familjehem kan ju inte ha dyra vanor med en massa resor, en höginkomsttagarfamilj som är familjehem kan ju kosta på det placerade barnet betydligt mer och få extrapengar för att även det placerade barnet ska kunna följa med på semesterresor som övriga familjen ska åka på.

Det är alltså inte lönsamt att vara familjehem med tanke på att ersättningen som beskattas är till för att kompensera för att kunna gå ned i arbetstid, kunna ta tjänstledigt för möten, för att hjälpa till vid umgänge och allt annat som rör barnet det går ju inte att ta vab för dessa saker.

Just den familjen bör vara grymt högavlönade då de nyss köpt nytt hus, byggt nytt ridhus, köper nya hästar och bilar ofta m.m.

De PLACERADE ungarna som de lever gott på får ingenting! På 1 år har de haft ETT möte hemma hos dom!

Du har verkligen ingen koll på någonting och borde därav inte yttra dig mer om sånt du inte vet!

De skulle inte ha råd med något om de inte tjänade massor på ungar dom tar dit!

Dessutom borde DOM bli av med sina egna barn och absolut inte ta hand om andras. Men soc låter fam hem komma undan med saker som ett bio hem aldrig hade gjort. Märkligt ..,
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 15:28:21 följande:

Har familjen ridhus hästar osv. så är de ju företagare precis som en lantbrukare och då är det företaget som står för kostnader för detta och det är inte samma sak som att familjen har det gått ställt, tror du att lantbrukare som bygger ny ladugård och köper ena massa maskiner äger detta privat?

Du tror att för att någon är företagare så kan de ta ut en jättelön?

Ha ha... Skämtar du nu?

Så om jag köper en hund, 2 kattungar och bygger en hundkoja samt klätterträd så är jag plötsligt företagare ??

Hur registrerar jag det företaget?
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-16 16:39:02 följande:

Du måste väl rimligtvis se skillnad mellan ridhus och hundkoja och hästar och sällskapsdjur?

Det är dessutom så att den omkostnadsersättning familjehemmet får är till för att täcka det placerade barnets alla kostnader och den ersättning är fastställd arvodet är beskattningsbart och ej pensionsgrundande.

Om en familj har det bra ställt är det då fel att placera ett barn där vars föräldrar lever på försörjningsstöd.

Men suck vad trög. Jag menar att ridhus och hästar är privat och ingen företagsverksamhet!

Det är fel att utnyttja små barn för att själva leva i lyx!

Men jag släpper detta nu då det är helt ot och jag hoppas ts bebis kommer hem!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Ålderspolisen) skrev 2015-08-16 17:15:20 följande:

Utan övrigt intresse i er lilla diskussion så har du og missförstått vad ett ridhus är, det är alltså inte samma sak som ridklubb eller ridskola utan en byggnad där man kan rida inomhus och det har absolut ingenting med företagande att göra utan bara stt man har en häst och kanske tycker det är lite kallt att rida utomhus året runt.

Ha ha....ja fattade personen ifråga inte ens den salen?! Jösses!

Lycka till med allt imorgon och framöver ts!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 19:27:27 följande:

Sista gången jag förklarar:

SOC STÄLLER INGA DIAGNOSER!

Och det var DET, just det, som jag satte mig emot från början m

Det är verkligen helt sinnessjukt att soc skriver om sina ihopdiktade diagnoser i utredningar som sedan tas för sanningar i diverse rättegångar.

Helt utan läkar journal eller annat "bevis".

Soctanter bör kunna dömas med inget mindre än långa fängelsestraff som påföljd!

Då först kanske de åtminstone FÖRSÖKER hålla sig till sanningen i utredningar?!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:

Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/

Det är mycket illa att uttala sig så oempatiskt och vidrigt om en klient - MEN - det är vanligt när det gäller Soctanter att strunta i sekretess.

Jag kan ALLT om de klienter som kommer till oss eftersom jag hör snacket under lunchen varje dag!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-20 13:40:48 följande:

Du menar att 4 veckor på utredningshem inte är en insats? Tror du på fullt allvar att socialtjänsten tar ett omedelbart LVU med polishandräckning på ett utredningshem om utredningshemmet har gjort en övervägande positiv bedömning?

Ja jag VET att det görs!!!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-20 17:53:29 följande:

Du vet att socialtjänsten kommer med polis och omhändertar månadsgamla bebisar på utredningshem trots att utredningshemmet är positiva till föräldraskapet som de utrett under 4 veckor? Nog väger utredningshemmets iakttagelser under 4 veckor betydligt mer än vad en förlossningsklinik sett under några dygn i direkt anslutning till förlossning. 

Jag vet att en enskild soc sekreterares åsikt väger tyngre än utredningshemmens positivitet till föräldrar och då hämtas barn med polis!
  • Anonym (FEL!)
    Anonym (Insikt) skrev 2015-08-21 08:14:11 följande:

Och inom två veckor lämnas barnet tillbaka eftersom ett sånt fall inte skulle ge fortsatt LVU.

Nej fortsatt lvu trots att utredningshemmens vittnade i rätten till föräldrarnas fördel och gick emot soc!

Soc makt är oövervinnelig om man har otur!
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund