Inlägg från: thure |Visa alla inlägg
  • thure

SDs känsliga storleksökning

Efter en makalös uppgång för SD under vår och försommaren så slutade den etablerade pressen att redovisa svensk väljaropinion. Semester hävdar några men man kan ifrågasätta varför det endast redovisades 2 mätningar i juli, föregående år var de 4-5 stycken samma månad. Källa: status.st/

Nu är det snart mitten av augusti månad och fortfarande har ingen mätning redovisats av TV4, Expressen, Aftonbladet eller Metro.

Är detta ytterligare ett desperat försök att undanhålla medborgaren opassande information eller har opinionsinstituten tagit långledigt i år?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden SDs känsliga storleksökning
  • thure
    Nerfherder skrev 2015-08-14 10:38:50 följande:

Suck

Det är FORTFARANDE TRE (3) år kvar till valet...

-Suck, det var inte det frågan gällde!
    KillBill skrev 2015-08-14 10:51:46 följande:

Det är normalt att opinionsinstituten gör uppehåll under juli och till mitten/slutet av augusti. undantaget valår då det görs fler undersökningar.

I källan jag lämnade ser man följande:
    -2012 5 mätningar i juli och 6 st i augusti
    -2013 4 mätningar i juli och 6 stycken i augusti

Nu är förvisso inte augusti över ännu men mätningarna i juli var endast 2 mot det vanliga 4-5 stycken.
    -Var grundar du ditt påstående att det är vanligt med uppehåll? Du kan ju se fakta i min länk.
  • thure
    Nerfherder skrev 2015-08-14 12:30:45 följande:
    Du förstår väl ändå att opinionsmätningar spelar mest roll när det är valår?
    Jag skulle vilja påstå att valresultatet spelar mest roll när det är valår.

Att hela den etablerade pressen medvetet motarbetar SD är ingen nyhet, spelar heller ingen roll då deras taffliga försök bara gett SD ännu mera vind i seglen.
    Framgång föder framgång och det känns ganska uppenbart att media medvetet låter bli att publicera den gällande opinionen i ett sista desperat försök att dämpa deras tillväxt.

Du vill ju gärna påpeka att "det inte är val i år" så fort opinionsundersökningar kommer på tal. Tror du att det är en tillfällig formtopp vi ser hos SD och att övriga i sjupartiet kommer jobbat tillbaks det de tappat?

• thure
    Gert skrev 2015-08-16 20:40:34 följande:

Anledningen till att de har varit så få mätningar den här sommaren är för att SD håller på att bli Sveriges största parti.

Din sammanfattning är det som händer just nu och pressen försöker att dölja detta för allmänheten.

I helgen redovisades en annan mätning.
    Aftonbladet redovisade ST-Inizios webbundersökning angående den viktigaste frågan just nu, www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21246091.ab
    Undersökningen gjordes mellan den 27/7 - 3/8, det har med andra ord inte varit semesterstängt hos Aftonbladets mätinstitut.

Avsaknaden av mätningar visar tydligt att SD ökat allt för kraftigt för att pressen skall våga släppa ut dem till allmänheten.
    Jag tror att Expressen, Aftonbladet, Metro och TV4 kommer gå över till alternativa mätningar likt den Aftonbladet publicerade i helgen. Det kommer glesas ut i leden då det gäller väljaropinionen. Nästa mätning vi kan förvänta oss blir Sentio eller Sifo.
  • thure
    SpanskaFlugan skrev 2015-08-14 14:09:10 följande:

Starta ditt eget optionsinstitut om du är så missnöjd, alternativt sponsra en egen undersökning.

Det låg visst en egen undersökning här på Familjelivs hemsida, www.familjeliv.se/forum/thread/75638274-vilket-parti-sympatiserar-du-med

I skrivande stund har SD 49% av rösterna, känns dock lite missvisande. Jag tippar att en siffra strax under 30% speglar dagens opinion. Skall vi får se siffror över 40% får vi nog vänta något år till.
  • thure
    Nerfherder skrev 2015-08-17 07:22:46 följande:
    Du fattar att inte hela Sveriges befolkning svarar på den undersökningen? Det är säkert långt ifrån alla fls medlemmar som svarar heller.
    -Såja....lugn o fin, glöm inte att det är tre år till nästa val! Skrattande

41 stycken som svarat på frågan angående partitillhörighet, gissar att det är antalet personer som hänger i politiktråden. Med tanke på medias snedvridna världsbild och den bild de tillåter synas så blir forum likt detta överrepresenterat av SD-anhängare. Men jag skrev ju också att mätningen var missvisande, den borde vara runt 30% för SD.

• thure
    Flash Gordon skrev 2015-08-17 12:14:41 följande:
    United Minds har lagt ned.

Novus har sagt att de inte tänker göra någon julimätning i år.

YouGov har tidigare presenterat juli och augusti på samma gång, någon gång i augusti.

Där har du de tre som felar från juli 2014.

Sentio och Demoskop har publicerat som vanligt i juli.

.
    Visst är det tråkigt med OU-torka men du tror inte att de förändringar som finns kommer att synas i augusti istället?
    Då bör det komma några denna veckan, -skall bli spännande!

• thure
    Nerfherder skrev 2015-08-17 13:31:17 följande:
    Såja, lugn och fin, kom ihåg att det är tre år till nästa val
    -Tror att sjupartiet faller samman och utlyser nyval innan dess......lång innan dess!

Vi får väl se om det kommer nån OU denna vecka, jag tror jag håller på mina konspirationsteorier ett tag till.
  • thure
    Solidaritet skrev 2015-08-17 13:35:45 följande:

Senaste mätningen jag såg var för några veckor sedan. 
    Då hade SD halkat tillbaka kring 12.3 eller 12.6.

Det var intressant. Har du nån länk?

• thure
    Nerfherder skrev 2015-08-20 06:39:49 följande:
    Se, ingen konspiration
    Nä jag såg det!
    (Lite tråkig, konspirationsteorier är alltid roligt!)

• thure
    Nerfherder skrev 2015-08-20 07:20:06 följande:

bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2015/08/fokusera-pa-sakpolitiken-inte-pa-sd/

Företaget bakom undersökningen använder sig av självrekryterande paneler.

Expressen försöker att nedvärdera mätningen då resultatet inte stämmer in med deras världsbild!

Hoppas denna och nästkommande mätningar får Sjuklövern att vakna. Sverige står på kanten till ett stup och vi har inte tid att vänta till 2018 innan vansinnet får ett stopp!
  • thure
    Nerfherder skrev 2015-08-20 08:45:40 följande:
    Hahaha, du sa ju nyss att det inte var en konspir

ation...

-Vi är 87...80....75%....
    Hahaha...det känns surt nu va?
Svar på tråden SDs känsliga storleksökning