Crash Man skrev 2015-08-13 22:00:08 följande:
Om du nu är så strikt emot känsloargument, varför använder du dem. Det enda du bidragit med till debatten är när du skrev att du vill påskynda det naturliga urvalet. Knappast ett rationellt argument.
Och, ja. Du degraderar människoliv om du vill att narkomaner ska dö ut, för att de är narkomaner. Och, nej, cannabis orsakar inte lidande och ekonomiska förluster.
Att samhället rent objektivt sett skulle bli bättre ifall narkomanerna försvann är inget känslobaserad åsikt utan fakta,min metod skulle dessutom endast påskynda processen som narkomanerna själva satt i rullning och således minska lidandet för alla.
Jag degraderar inga människoliv utan narkomanerna degraderar sig själva och är också själva anledning till att de troligtvis går en tidig död till mötes.
Jag är inte negativt inställd till narkomaner för att de är narkomaner,utan för att de rent objektivt sett är samhällsdestruktiva.
Jag har aldrig hävdat att Cannabis orsakakar omfattande sociala eller ekonomsika skador på samhället,läs mina tidigare inlägg.
MacLeeland skrev 2015-08-13 21:49:20 följande:
Att förstå och kunna sätta sig in i någon annans perspektiv och känslor betyder inte i sig att man själv känner dessa känslor. Man kan ta sig an dessa som ren fakta "A hatar B därför att B sparkade As hund" och se på känslorna ur ett rationellt perspektiv. Med empati så kan man till och med förstå tankar och känslor som man inte alls håller med.
Poängen med empati är dock att man ska se saker ur ting ur ett subjektivt och känslomässigt perspektiv,och att agera utifrån ett subjektivt och känslomässigt perpektiv är väldigt farligt när man ska fatta politiska beslut som påverkar hela samhället.
Crash Man skrev 2015-08-13 22:03:46 följande:
Nej, empati är förmågan att förstå och uppleva andra människors känslor. Om du vill att "knarkare" ska dö så är du oempatisk eftersom du inte förstår deras liv/situation.
Det spelar ingen roll hurvida jag "vill" att narkomanerna ska dö,i slutändan så är det inte jag som dödar dem utan de tar kål på sig själva.
Jag har lika mycket intresse att sätta in mig i en narkomans livssituation som jag har intresse att sätta mig in i en ISIL-terrorists situation;de är båda rent objektivt sett skadliga för sin omgivning och det vore därför bäst ifall de blev neutraliserade.