• Anonym (SR)

Svårt att få barn..

Hej alla! Jag kände att jag behövde skriva av mig lite och kanske finns det fler i min sits som vill prata av sig och behöver stöttning, för det behöver iallafall jag.

Jag och min man har försökt att bli gravida i över 1 år nu, senast idag tog jag ett graviditets test då min mens är sen och mina bröst har blivit större men det var "såklart" negativt. Vi väntar på tid för utredning och även om jag vet med mig att vi har det svårt att bli gravida så tänds alltid ett litet hopp inom mig när jag får några "symptom" (fast det oftast är inbillning).

Mellan mig och min man är det en viss ålders skillnad och jag vet med mig att han blir lika nedstämd som jag när "vi aldrig får till det" och jag vet att det bekymrar honom, om det bara är svårt för oss eller om det nu är fel på någon utav oss.

För ett tag sen gjorde vi ett hemmatest och det visade sig att han hade väldigt få simmare, han har även när han var yngre opererat pungen och förtärt mycket alkohol och tagit droger vilket såklart kan göra att han kanske inte kan få barn.

Mina systrar har även pco vilket är ärftligt så jag är såklart orolig för att jag också ska ha det.

Men det är just den här ovetande väntan som gör det så jobbigt. Vi pratar om barn hela tiden här hemma om namn vad vi ska ha för barnvagn m.m och så går det aldrig.. Vi har till och med diskuterat olika alternativ ifall utredningen skulle visa att vi absolut inte kan bli gravida..

Hur är det med er andra? Har ni funderat på andra alternativ?

Ursäkta för ett rörigt inlägg.

Kram.

• Svar på tråden Svårt att få barn..
  • Anonym (Therese)

Hej tjejen

Här är en till som kämpar med att bli gravida. Vi har försökt i några år att bli gravida. Vi hade två missfall efter varandra 2012 plus en liten paus och sen dess har vi inte blivit gravida. Har varit på utredning och allt ser bra ut hos båda, nu väntar jag på att bli behandlad med pergotime eftersom min mens är ganska oregelbunden. Min mens kom idag igen och livet suger just nu, vissa dagar är sämre än andra..men man får väl försöka ha tålamod och bara hoppas på det bästa, jag har intalat mig själv att jag ska ha barn, på ett eller annat sätt i framtiden.

Jag vet inte hur pålitliga sådana hemmatester är men vad jag har hört ska man inte lita allt för mycket på dom.

När får ni börja er utredning? Utredningen ångrar jag inte, tvärtom...skönt att få svart på vitt fast att inga fel hittats, förutom min hoppiga mens men det finns ju fin hjälp att få idag, oavsett vilka fel man har...läkaren nämnde IVF också vilket blir vårt alternativ om inte pergotime hjälper.

kram

• FruP88

Hej
    Jag och min man började aktivt efter bröllopet att försöka utöka våran familj utan någon större framgång. Gjorde allt man kan tänka sig för att öka chansen att bli gravida, men inget hände månad efter månad. Sen fick jag problem med min mens bara 10 månader senare och i samband med att vi sökte hjälp för de började de utreda min man. Vi fick då veta att min man hade problem med ett lågt antal simmare och i oktober 2014 fick vi veta att jag har en lindrig form av pco. 
    Samtidigt som de kändes som ett slag i ansiktet så fick vi i alla fall veta varför vi inte hade blivit gravida innan. Sen i januari 2015 började vi våran ivf=provrörsbefruktning och vi väntar nu vårar första barn i januari 2016 tack vare detta.

Så vi förstår vad ni går igenom och kan idag säga att resan hit var helt klart värt de:) Även fast resan dit kan vara både fysisk och psykisk tuff. Var inte rädd att söka hjälp och prata med en neutral tredje part då de kan göra allt så mycket lättare att hantera. De hjälpte oss en hel tid att man satte sig ner tillsammans och fick tid att uttrycka alla sin känslor i ett icke dömande forum. För de är svårt för andra att förstå vad man går igenom om man själv inte har gått igenom de.
    Vi pratade även då om andra möjligheter att skaffa familj om ivfn inte hade lyckats så ge inte upp.

Hoppas att jag gett er lite hopp om vad framtiden kan ge:) och hör av dig om du behöver någon att prata med.

Svar på tråden Svårt att få barn..