Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

Någon som sätter igång i maj 2016?

stellanocte skrev 2016-04-07 08:24:23 följande:

Åh, ett tidigt ultraljud skulle vi också vilja göra. Är det möjligt att få göra det om man betalar för det? Antar att det annars krävs speciella omständigheter för att få göra ett tidigt ultraljud?

Finns vissa ställen man kan betala för att få det. Man får det inte utan orsak. Jag jobbar på ett ställe där vi jobbar tätt med gynläkare plus att vi har ultraljudapparat så jag gjorde ultraljud på jobbet när vi hade en ledig tid. Gjorde några stycken. Hade en gynläkare som tog mig under sina vingar lite och kollade av läget rätt ofta. Då vi gjorde v8, v10, v11 och sen kub v 13 och sen rutinen
  • hurtänktedunu
    stellanocte skrev 2016-04-07 11:29:57 följande:

Det måste ha varit underbart att få den möjligheten. I det länet vi bor i erbjuds man tyvärr inget KUB-test om man är under 35. Som jag förstod det (har inte kollat upp detta närmare) så är det inte heller möjligt att betala för ett KUB-test inom landstinget. Jag vet inte hur det ser ut privat men en vän till mig var tvungen att åka till närmaste stora län (cirka 15 mil) och betala runt 1500 för ett KUB-test. Låter ju fantastiskt  

Ja det var helt fantastiskt. Vi bodde i Sörmland på den tiden och där erbjuder dom som sagt inte utan vi åkte till Stockholm och betalade 1600. Däremot har jag fått för mig att man får göra det kostnadsfritt i andra län om ens eget inte erbjuder.
  • hurtänktedunu
    Bebissugen123 skrev 2016-04-07 17:41:12 följande:

Hej!

Får man hoppa in här?
    Min fästman har äntligen gått med på att börja försöka i maj:)
    Vi har kört avbrutet i ett år nu sedan jag slutade med ppiller och mensen har varit som en klocka! Tills nu när jag är på bim+5 med neg gravtest:( hoppas inte att det skall bli oregelbundet nu när vi äntligen skall börja försöka..

absolut. välkommen. :D
  • hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-07 21:40:49 följande:
    Gratis krävs det nog speciella omständigheter. Jag fick göra ett ultraljud i v. 14 tror jag det var, för att jag fick dropp pga illamåendet. Det görs alltid som rutin sa de. 
    hurtänktedunu skrev 2016-04-07 08:44:53 följande:
    Finns vissa ställen man kan betala för att få det. Man får det inte utan orsak. Jag jobbar på ett ställe där vi jobbar tätt med gynläkare plus att vi har ultraljudapparat så jag gjorde ultraljud på jobbet när vi hade en ledig tid. Gjorde några stycken. Hade en gynläkare som tog mig under sina vingar lite och kollade av läget rätt ofta. Då vi gjorde v8, v10, v11 och sen kub v 13 och sen rutinen
    Vilken förmån du hade! Så skönt att kunna ta en titt ibland så att allt ser bra ut. :) Här erbjuds man tyvärr inte heller KUB under 35. Gjorde inte KUB-test med dottern men funderar faktiskt på att betala och göra det med nästa. Men kanske bara går privat då? Får kolla upp detta :) Kanske inte ens går att göra i närheten. 

Tycker för övrigt det är irriterande att man erbjuds olika vård beroende på vart man bor. Tycker att allt är väldigt begränsat där jag bor.. Har hört vissa ställen där man till och med får tillväxt-ultraljud om man vill. Funderade faktiskt på att göra det förra gången också just för att få ett hum om man kommer få en liten eller stor bebis haha :P 
    ja verkligen. jag hade verklige tur. :D

tycker också det är jätte konstigt att det är olika i olika landsting. helt galet. alla landsting omkring sörmland erbjuder men inte sörmland. helt sjukt.

Haha ja det där med tillväxtultraljud. jag visste att jag skulle få en liten bebis. vi får bara små bebisar i släkten så. nu lyckades jag få den minsta dock om vi bortser från mina systrar som var tvilligar och 1 månad tidiga men dom gills inte riktigt.
    Vår dotter vägde 2880g när hon kom ut. 2582g när vi åkte hem. En väldigt liten sak.
  • hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-07 21:53:44 följande:
    Ja jag tror du har rätt i det :) 
    jag hoppas i alla fall att jag har rätt i det ;)
  • hurtänktedunu

Pratade med min man igår och frågade om vi inte skulle skjuta upp det 1-2 år för att spara upp en större buffert. typ så där 200'. hans kommentar på det var bara "varför? vi behöver inte 200'. Vad ska vi med det till liksom?"
    sen tyckte han absolut att vi skulle köra och att vi inte hade något argument att inte göra och sen att vi var redo både praktis och emotionellt.
    Det var alltså ett test för att kolla av honom lite och se om han var helt säker nu. Jag vill ju inte köra om inte han är helt 100 liksom.
    Men ja det verkar ju verkligen som att han är all in nu så att säga. Känns faktiskt väldigt bra. Så ja nu räknar vi ner. 35 dagar to go.

• hurtänktedunu

Nu är vi inne på näst sista mensen. Efter nästa mens så kör vi. Så spännande. Och det roliga är att jag fått många pikar senaste dagarna om att vi borde skaffa fler. inte på ett dåligt sätt utan på ett trevligt sätt.
    så ja även om jag är orolig för allt och inget så känns det som att jag måste släppa kontrollen lite och bara köra. Annars kommer det aldrig bli några barn.
    Vi hoppas på ett lika lätt barn nästa gång så får vi se hur det går. och denna månad kommer gå så galet snabbt. tiden flyger verkligen förbi helt ärligt.

• hurtänktedunu
    Aprildimma skrev 2016-04-11 22:08:42 följande:
    Vad lustigt! Då verkar er omgivning också vara redo för en till ;) 

Men jag känner precis likadant egentligen, jag måste verkligen släppa kontrollen! Jag vet att jag egentligen jättegärna vill ha en till. Och allt som jag tänker ska vara jobbigt försvinner inte bara för att man väntar.. Det skjuts bara upp hehe. 

Just nu är dottern dock i en mycket intensiv fas, är helt slut varje dag känns det som haha. Underbara trotsåldern :D Så ibland undrar jag hur vi ska orka, men det kommer att gå! 

Men ska bli så underbart med hus så nu känner jag att bara vi flyttar så löser sig allt :) Var ju lite osäkert där ett tag men det löste sig med att vi fick ner priset. Så nu är det vårt! 
    åh men grattis till huset nu. :D vad härligt. Nu föll sista pusselbiten på plats inför bebis då. när flyttar ni in?

Ja men det är väl så. lika bra att köra på medan man ändå är inne i det. Ja dom är underbara. vi har faktiskt inte fått någon trotsålder än tack gode gud. och hon har blivit jätte lätt att lägga vilket var ett krav från min mans sida om vi skulle skaffa en till. men bara för det så börjar hon väl trots lagom till nästa bebis kommer skulle jag tro. bara för att liksom.

Ja det kanske är så. svärmor är nog dock inte redo för en till haha. men det får vara. hon får gilla läget. hon skulle nog önska att vi väntade typ 3 år till.

Ja hon var en väldigt liten tjej. men man kan ju aldrig veta. men som sagt vi har aldrig fått stora barn i vår familj så jag gissade på en liten.
    hon är ju snart 2 och har strl 74/80 i kläder så hon följer det än.
    hade strl 44 i 2månader och sedan strl 50 till hon var 4 månader så. haha. vi hann använda allt i alla fall.

Haha ja men lite så jag kände. lika bra att veta att man är på samma sida och det var vi ju verkligen så det var skönt.
    Ja gud det skulle jag inte vilja. men jag är förvånad över att det gick så lätt. känns som min man är lätt att manipulera till det man vill.

Jag har blivit lite smått galen. Vi använde ju tygblöjor till dottern så nu har jag redan börjat köpa nya små blöjor till bebis. Känner mig lite galen. Men dom är ju så fina och söta så jag dör ju lite.

• hurtänktedunu
    Bebissugen123 skrev 2016-04-11 23:00:30 följande:
    Tack!:)

Mensen kom tyvärr på bim+6 :(
    Hur känns det när du har äl? Jag brukar aldrig känna men jag använder natural cycles och skall även börja med ältest nu efter denna mensen för att ha extra koll när vi väl börjar:)

Ja man blir ju trött om det skall strula när man skall börja liksom..
    Nu var inte frågan till mig men tänkte att jag kanske kunde svara ändå. jag känner min ägglossning jätte tydligt. Jag får ont på en speciell punkt på den sidan det släpper. det gör riktigt ont ibland. och sen så känner jag det när jag sätter mig ned. antar att tarmarna rör sig uppåt när man sätter sig för då gör det också ont. bara precis då. släpper på en gång. Är som att hela äggledaren blir öm liksom.
  • hurtänktedunu
    Bebissugen123 skrev 2016-04-12 08:27:05 följande:

Hur stort bor alla här?:)
    Vi har precis köpt en tvåa men hade väl egentligen velat ha en trea men det är så dyrt där vi bor:(
    Men någon här kanske har erfarenhet av att bo ganska litet med barn och vet om det funkar?

Vi bor i villa på landet. Så 120 kvm och 1500 kvm tomt bor vi på.
    Vi bor faktiskt billigare i hus än i lägenhet.

klart det fungerar att bo litet med barn. Dom tar inte så mycket plats. mest deras saker som gör det. sen beror det ju på hur känsliga ni är för att bo trångt. man kan ju inte gå undan från skrik lika lätt om 1 vuxen vill sova liksom. Men självklart går det. Finns barnfamiljer som helt klart bor mindre.
Svar på tråden Någon som sätter igång i maj 2016?