• isblomma21

Börja flaska äldre barn?

Min dotter är snart 15 månader och vill fortfarande nästan bara amma. Hon får i sig lite av annat men hon skulle aldrig klara sig speciellt långt utan amningen, vilket gör mig ganska begränsad. Grejen är den att på tisdag måste jag iväg i 3 timmar, vilket gör att jag är tvungen att lämna henne med hennes mormor (som hon älskar och är jättetrygg med), men det oroar mig lite att hon kommer bli ledsen och hungrig när hon inte får amma när hon vill. Hon ammar ofta.. Jag tänkte testa ge henne flaska, vilket hon aldrig fått, men det tillfredsställer väl "tuttbehovet" lite samtidigt som hon får sin värdefulla bröstmjölk. Om det fungerar skulle det vara jättebra. Men jag behöver tips på vilket sorts flaska, napp osv för ett barn som aldrig fått flaska. Gärna så likt "bröstet" som möjligt. Ställde mig i affären vid alla flaskor och nappar och blev bara nollställd. Jag fattar ingenting. Olika storlekar osv.. jag behöver hjälp! Sen undrar jag om man behöver en Bröstpump eller om det går att pumpa för hand? Känns tråkigt att lägga massor pengar på något om det ändå inte fungerar.. snälla kan någon hjälpa mig!!

• Svar på tråden Börja flaska äldre barn?
  • Nyfikna72

Det brukar ju vara ganska naturligt att testa ny mat tidgare än så men alla gör ju som de vill. Det är iallafall hög tid att börja testa nåt nytt och hur det går kan ingen veta, du får prova.

• isblomma21
    Nyfikna72 skrev 2015-08-09 16:36:13 följande:

Det brukar ju vara ganska naturligt att testa ny mat tidgare än så men alla gör ju som de vill. Det är iallafall hög tid att börja testa nåt nytt och hur det går kan ingen veta, du får prova.

Låt mig vara tydligare (trots att det inte ens är det det handlar om, men detta är ju fl)

Min dotter testar ny mat hela tiden. Jag är inte oroad eller stressad, jag tvingar henne inte att äta mer än hon vill, hon äter det hon vill sen får hon amma när hon vill. Hon äter inte mycket mat, men så länge hon ammar så är det inget att oroa sig över. Hon tar det i sin takt. Hon tycker om mat, men äter bara lite. Men hon är absolut inte undernärd, tvärtom! Hon är precis så rund och go som hon ska vara, hon mår bra av det hon får och detta är inget problem. Det är inte det jag vill ha hjälp med för det är inte det som är ett problem. Hon är otroligt fäst vid amningen och ammar mer eller mindre hela tiden, det kommer inte alltid mjölk men det är närhet, trygghet, tröst. Hon mår bra av det, och jag med. Problemet är att jag för första gången ska vara ifrån henne mer än en timme och då skulle jag vilja testa ge mjölken i flaska för det skulle underlätta för min mamma om hon blir ledsen. Då vill jag ha tips på bra flaska, bra dinapp osv från de som har lite mer erfarenhet av det än vad jag har :) självklart kommer hon få mat osv som hon tycker om när jag är borta men det ersätter ju inte amningen på så sätt och där med kvarstår problemet. Men tack för ditt svar iallafall.
  • Nyfikna72

Problemet som jag ser det och nu får jag väl som vanligt hela fl kåren på mig men ju längre man ammar desto svårare är det att sluta. Det är samma sommed nappar och välling vid sängdags. Inget fel i sig men man gör faktiskt ett val som förälder också. Ett yngre barn har sällan problem att sluta med saker för det är snart bortglömt men större barn är mycket mycket mer medvetna och vet vad dom vill. Vill man amma länge så är det bra men då får man ju också förbereda sig på att det blir svårt att gå över på annan mat. Finns ju dom som flaskvägrar totalt och inte ens har testat fast föda men det är ju bara ytterligheter såklart.

• Frontline

Du ska ju bara iväg i 3 timmar och under den tiden bör väl dottern klara sig ifrån att hänga i bröstet.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • isblomma21
    Nyfikna72 skrev 2015-08-09 17:06:06 följande:

Problemet som jag ser det och nu får jag väl som vanligt hela fl kåren på mig men ju längre man ammar desto svårare är det att sluta. Det är samma sommed nappar och välling vid sängdags. Inget fel i sig men man gör faktiskt ett val som förälder också. Ett yngre barn har sällan problem att sluta med saker för det är snart bortglömt men större barn är mycket mycket mer medvetna och vet vad dom vill. Vill man amma länge så är det bra men då får man ju också förbereda sig på att det blir svårt att gå över på annan mat. Finns ju dom som flaskvägrar totalt och inte ens har testat fast föda men det är ju bara ytterligheter såklart.

Varken jag eller min dotter vill sluta så det är som sagt inget provlem. Du hakar upp dig på saker jag inte ens undrar över och inte ens har något att säga till om. Det är inte din sak att lägga dig i. VI vill amma, VI mår bra av det, hon FÅR annan mat men jag tänker INTE tvinga henne att ära mer ELLER tvinga henne att sluta amma. Punkt. Du verkar ha missuppfattat hela frågan. Min fråga är VILKEN FLASKA OCH DINAPP ÄR BRA TILL EN 15 MÅNADERS ATT ÄTA BRÖSTMJÖLK UR? Och INGET annat. Att du ens lägger dig i något jag inte ens frågar om är ju helt absurt. Mind your own business.
  • isblomma21
    Frontline skrev 2015-08-09 17:27:57 följande:

Du ska ju bara iväg i 3 timmar och under den tiden bör väl dottern klara sig ifrån att hänga i bröstet.

Heller inte något jag ville ha svar på. Om man inte kan svara ordentligt på min fråga så låt gärna bli att skriva onödiga meddelanden.
  • solros68

Jag tror att det är svårt att börja med flaska när hon är så "gammal". Hon har inte fått välling eller annan dryck i någon flaska tidigare? Vet du om du kan pumpa?

• ssa123

Det blir ju nån flaska och napp för små bebisar eftersom bröstmjölken är tunn. Att hitta rätt modell är ju oftast ett ganska långdraget testande.

Personligen tror jag inte hon kommer bli hungrig medan du är borta eftersom hon inte har dig där. Men visst man vet ju aldrig.

Sen har jag en hel del åsikter om att låta ett så stort barn små snutta dagarna i ända. Tänk på tänderna tex.

Min dotter på 15 mån äter ca fyra mål per dag plus välling vid läggdags så det blir för hennes del tre timmar minst mellan varje mål.

• ssa123

Skulle förresten nog också ta tillfället i akt att ge ersättning i flaskan.

Men som sagt en napp med minsta hålet, från 0 månader, och ganska bred bas på nappen.

• ssa123

Eller ge i pipmugg förresten! För hon dricker väl ur pipmugg till maten. Den känner hon ju igen

Svar på tråden Börja flaska äldre barn?