Inlägg från: Putte11 |Visa alla inlägg
  • Putte11

Hur lät invandringsdebatten för 20 år sen?

Haha, 87 procent röstar inte på SD och de börjar ändå lipa för att de inte får bestämma.

• Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 19:36:51 följande:

Så här:

tinyurl.com/pwcjq9m

Inte mycket har hänt. Man blir fortfarande kallad för främlingsfientlig och rasist när man talar sanning. Pk i ett nötskal. Kräks 

Och korrekt - inte mycket har hänt. I de invandringskritiska partierna sitter det fortfarande en massa pajasar. Att lyfta fram Vivianne F är kanske inte det jag skulle gjort om jag ville stärka min tes. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 21:46:17 följande:
    1994 var det fortfarande bankkris i Sverige. Det är klart att ekonomin är bättre i dag än den var då.
    Om du har missat det, så har det varit en rätt rejäl finanskris även på senare tid. Men - vi har uppenbarligen klarat oss rätt bra ändå. Så domedagsprofetiorna håller inte riktigt. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 21:53:00 följande:
    Krisen 2008 var mer global och drabbade inte Sverige lika hårt som övriga världen. Det var en vindpust i jämförelse med bankkrisen på 90-talet.
    Just att vi klarade oss relativt bättre än övriga världen var ju lite av poängen. Och att det är en global kris är inget problem? Vet att SD vill isolera sig och pilla naveln med sina inskränkta vänner, men nu funkar ju inte riktigt världen så sedan rätt många år. Så - det har varit en global kris, men vi har klarat oss relativt väl. Slump?
  • Putte11
    SchaefferBoy skrev 2015-08-06 21:58:06 följande:
    Kalla någon kretin? Det var moget och väldigt proffessionellt i en diskussion. Du har en fantastisk standard du. En sk stjärnstandard.

Jaja du får se du. Ta inte mitt ord för det. Ditt kommer till dig i alla fall.
    Haha - i avsaknad av argument, så litar vi på ditt ord om karma....? Solig
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 22:02:39 följande:
    Du är väl som alla andra SD-motståndare och tror att SD vill isolera Sverige från omvärlden men det är ju bara er våta dröm.

Jag svarade på FDFMGA´s inlägg varför svenskarnas ekonomi är bättre i dag än den var 1994.
    Nejdå, jag vet mycket väl att SD-anhängare vill kunna åka till Thailand och Grekland på semester och att de som kan betala för sig ska kunna få komma hit. 

Ja - du svarade med att säga att det hade varit en global kris - men att Sverige av någon anledning inte hade drabbats så hårt som övriga världen. Och jag menar att det kanske inte är slump att det blir så. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 22:46:43 följande:
    Precis. Sverige ligger på ena sidan skalan och muslimska länder på den andra sidan skalan. Och du påstår då att SD inte delar den svenska sidans värderingar. Hur får du ihop det?
    SD ligger på en annan skala, som 87% av de röstberättigade inte befinner sig på. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 22:46:43 följande:
    Min definition av islamisering är att moskéer byggs och det införs särrättigheter för muslimer. I dag byggs det moskéer runt om i Sverige som finansieras av diktaturen Saudiarabien och det införs enskilda badtider för muslimer. Nu börjar muslimer i Sverige även få räntefria banklån. Vad kallar du det här?
    Varför är det så skrämmande för SD-själarna att det byggs moskéer? Vad är det för räntefria banklån som riktas till muslimer specifikt? Vem finansierar?
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:04:21 följande:
    Läs på om Saudiarabien och wahhabism, samt att svenska moskéer lockar unga muslimer att bli IS-krigare. Detta är ingen hemlighet - det står till och med i massmedia.
    Haha, står det t o m i massmedia?

Men - nu är det ju inte byggnaderna som loggar till att bli IS-krigare. Man ska absolut göra allt som går för att förhindra IS-rekrytering, men det har ju inte med ett bygge att göra. 
  • Putte11
    FDFMGA skrev 2015-08-06 23:05:35 följande:
    samtiden.nu/1955/extrema-svenskar-och-extrema-liberaler/

Här kan du läsa hur ditt partiorgan gråter över svenskarnas inställning.

Jag ska se om jag hittar en artikel där man mer fokuserar på svenskarnas brist på nationalism.

Men visst, jag hade förväntat mig att du skulle komma med den anmärkning du gjorde nu redan igår.

Det är en slags paradox att många av dem som flyr till Sverige kommer från kulturer där värderingarna skiljer sig avsevärt från svenska, men bara skenbart. Vi har ju inte en rasistisk syn på vilka vi tar emot utan bedömningarna sker på individnivå - och det är ju grundläggande för rasismen att man ser individer som representanter för kulturer, men också grundläggande för  gängse västerländsk rättsuppfattning att man inte döms för andras åsikter eller gärningar.

Däremot tycker jag att integrationen mycket mer skulle betona svenska värderingar och vad mig anbelangar anser jag att vi aldrig borde kompromissa med dessa, vara sig gentemot sverigedemokrater eller andra grupper som har etablerat subkulturer som föraktar den svenska.
    Du borde nog läsa lite annat än Samtiden och Avpixlat etc. Och integration handlar inte om att bara försvenska alla som kommer hit. Hur vill du betona och inte kompromissa med de svenska värderingarna och vad är det specifikt du tänker på som inte i övrigt täcks av svenska lagar etc.?
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:11:57 följande:
    Glömde banklånen.

Sverige kan få islamisk bank; sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6152072

SR-länk: 
    tinyurl.com/nddkkpv
    Det är ju som vilket företag som helst. De vill dock inte kalla det ränta, utan förtäcka det under andra termer, men i grunden är det ju som vilken bank som helst. Vad menar du är problemet med detta?
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:15:16 följande:
    Du kanske inte förstår om det byggs fler och fler moskéer som finansieras av wahabister - såna som vill införa sharialagar som IS - så är det än mycket stor risk att det blir fler och fler radikala islamister i Sverige. Jag kanske är paranoid men i såna fall är Mona Sahlin det också.
    Du tror inte att de kan prata med varandra även om det inte finns moskéer? Självklart ska man som sagt göra allt som går för att minimera IS-rekryteringen, men knappast genom uteblivna bygglov... Du har lyssnat på alldeles för mycket propaganda och läst alldeles för mycket Samtiden/Avpixlat etc. och glömt ta på dig de kritiska glasögonen. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:25:47 följande:
    Måste bara fråga en sak; skulle du ha något emot böneutrop i Sverige? Alltså regelbundna böneutrop varje dag.
    Jag har absolut inget emot det principmässigt. Däremot skulle man förstås få pröva det rent ljudmässigt, precis som om man skulle slå upp en kristen kyrka med kyrklockor eller någon typ av företag vars verksamhet låter mycket. Men under rätt förutsättningar så att det ljudmässigt inte blir störande, så är de varmt välkomna att utöva sin religion. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:37:02 följande:
    Hur ser du på att det rekryteras IS-krigare i svenska moskéer i dag? Du har skrivit att man ska göra allt i sin makt för att minimera IS-rekrytering, men det har ju inte funkat så bra hittills. Om man vill minimera IS-rekryteringen ska man inte bygga moskéer alls efter det är där många rekryteras - vilket vi har hört på nyheterna.
    Jag tycker det är helt oacceptabelt med det IS sysslar med och att folk frivilligt ansluter och man kan göra två miljarder saker, men man måste även väga det mot vilken effekt man tror det har och att man siktar så brett att det träffar en massa som inte har med saken att göra. Jag vill som sagt minimera rekryteringen och sitter inte inne på facit, men om man tror att ett uteblivet bygglov är rätt väg för att minimera IS-rekryteringen, då är man mer än måttligt naiv. 
  • Putte11
    FDFMGA skrev 2015-08-06 23:46:29 följande:
    Nja, nu läser jag inte Samtiden eller avpixlat. 

Men annars är det min uppfattning att Sverige länge har präglats av en överseende syn på invandrare, de är inte som vi och därför kan man heller inte ställa samma krav på dem som vi gör på oss själva. Så länge vi inte betraktar dem som kommer hit som våra jämlikar så länge kommer integrationen att fungera sämre än den skulle behöva göra.

Jag tror att det börjar hända lite på det invandringspolitiska området, i stället för en enad front mot SD distanserar de övriga partierna sig från varandra vilket i bästa fall kommer att innebära att de kan diskutera och debattera invandringens för- och nackdelar inbördes, utan att fokus hamnar på ett rasistiskt parti.

Förhoppningsvis kommer det att bli möjligt att i framtiden diskutera exempelvis språkkrav för medborgarskap, eller lämpligheten i att skattefinansierade badhus har skilda tider för män och kvinnor, det kan diskuteras hur det är för unga tjejer att växa upp i vissa förorter och av omgivningen hindras från att anpassa sig till svensk kultur.

SD:s framgångar beror inte främst på SD själva utan att övriga partier inte tar ställning för tjejen som är född i Sverige men tvingas anpassa sig till den kultur hennes föräldrar flytt i från inte till den svenska som hon själv vill bli en del av.

Det är för jävligt att de övriga partiernas flathet har inneburit att invandringsfrågan för närvarande ägs av ett rasistiskt parti.
    Haha, my mistake, när jag såg att det var samtiden, så kopplade jag till Gert. Beklagar anklagelserna.

Håller i grunden med om mycket av ovanstående och har inga som helst problem med att det ställs krav på dem som kommer hit. Istället för att som många SD:are bara begränsa inflödet rakt av, så tror jag på en stor öppenhet, men i gengäld även höga krav. 
  • Putte11
    JTA skrev 2015-08-07 11:55:12 följande:
    Vad tycker du om homofobi, antisemitism och misogyni då, Putte?

Vad tror du det är för islam som propageras i moskéerna? En reformerad liberal variant som tar avstamp i tolerans, inklusion, jämlikhet, jämställdhet, HBTQ? Eller en traditionell islam av allmän mellanöstlig karaktär? En blågul islam av sekulär typ eller den islamism som är mainstream i den muslimska världen alltsedan den muslimska väckelsen tog fart för typ tre decenniers sedan? Vad tror du? Motivera.
    Jag tycker inte om något av det, men om du tror att alla som kommer hit är av dessa åsikter, så är du ju mer än rimligt fel. Jag tycker inte att allt är rätt som alla gör bara för att jag tycker att vi kan hjälpa människor. Vi ska som sagt ställa krav - på såväl invandrare som sverigefödda. 

Ett av problemen med SD-nissar är att de ofta plockar ut enskilda exempel och tror att det är någon form av bevis för att alla är så. Precis som det går att hitta muslimer som hittar på saker de inte borde göra går det lika lätt att hitta infödda svenskar och minst lika enkelt SD-anhängare. Det betyder inte att jag drar alla över en kam för det. 
  • Putte11
    JTA skrev 2015-08-07 12:01:25 följande:
    FDFMGA skrev 2015-08-07 00:17:53 följande:
    Mm, med en bättre fungerande integration och iofs bostadsmarknad så skulle mycket vara vunnet. Alla människor vill vara behövda och delaktiga, har man den utgångspunkten som dessutom är sann så ser man till att de som kommer hit erbjuds så lite passivitet som möjligt.

Så hur hade ni tänkt att detta skulle fungera då? Med tanke på att 40 % av de syriska flyktingarna har mindre än gymnasial kompetens. Med tanke på att ca 20 % av arabisktalande invandrare enligt uppgift är analfabeter? Till exempel. Situationen är värre i andra folkgrupper.

Givet detta, vilka krav kan man ställa på dessa? Krav som gör att de kan bli nettobidragare till det svenska samhället. Som gör att de i genomsnitt inte gör Sverige till ett fattigare land. Förklara hur det skall gå till.
    Kraven man kan ställa är att de ska göra allt de rimligen kan för att skapa sig ett eget oberoende i det svenska samhället. De ska lära sig svenska, söka jobb etc., precis som även infödda svenskar ska göra. Att det kostar en del att ta mot flyktingar är inget problem för min del, men däremot ska man se till att de både för sin egen och samhällets skull kommer igång snarast möjligt. I det läget är det absolut helt ok att ställa höga krav, åtminstone om de får någon form av stöd från samhället. 
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-09 16:34:29 följande:
    Kyrkklockor och böneutrop är två helt olika saker. Alla vet hur kyrkklockor låter. De som inte vet hur böneutrop låter kan lyssna här:

tinyurl.com/nzb8pbh

Om man jämför då ljudmässigt med kyrkklockor. Man kan bo några hundra meter från en kyrka och det låter ganska högt när klockorna ringer. Om man sätter samma maxvolym för moskéer, då skulle man få höra böneutrop fem gånger om dagen om man bor några hundra meter från en moské. 

Skulle du vilja bo nära en moské som har böneutrop fem gånger om dagen om det låter lika mycket som en kyrkklocka?
    Gör ingen skillnad på böneutrop och kyrkklockor. Är det för hög volym får de sänka, men annars värderar jag inte vad jag själv tycker är ok eller ej.
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-11 19:29:49 följande:
    Det håller på att hända. SD har på bara några år gått från att vara ett 3 procentparti till ett 20 procentparti. Med tanke på dagens situation och utveckling dröjer det inte länge innan SD har makten.
    Har inte sett några 20% i ett allmänt val på riksdagsnivå. Att SD skulle få makten är lika troligt som att Carl XVI Gustaf skulle kunna uttala en normal mening på ett avslappnat sätt.
Svar på tråden Hur lät invandringsdebatten för 20 år sen?