• Draugloth

Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?

Jag och min man har försökt få barn i snart 1,5 år. Vi håller på med en utredning, får provsvar nästa vecka. Jag är rädd att det bara är mentalt från min sida, jag längtar för mycket, tänker för mycket. Får höra från alla håll att jag bara är för stressad, om jag slutar tänka på det och bara slappnar av så ska det nog gå... Så jag undrar hur ni andra gör för att "slappna av"? Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?
  • Draugloth

Tack. Känns verkligen skönt att få stöd från folk som varit i samma sits och verkligen förstår. Härligt att det lyckats för er, lycka till med graviditeten Cyanea!

Bara en liten fundering. Alla som blir gravida efter att de adopterat. Det sägs ju vara för att kvinnan slappnar av. Vad tror ni om det?

• Draugloth

Tanken med "slappna av" är väl framförallt att sänka sina stresshormoner (bla cortisol) som är med och påverkar alla andra hormoner. Endokrinologi är väldigt komplicerat, och alla system påverkar varandra. Men stress är också komplicerat, kan bero på jobb, relationer med människor, oreda i huset, sjukdom, etc. Inte något man bara "stänger av".

• Draugloth

Som någon skrev ovan - alla som försöker skaffa barn vill ju och tänker på det, och ca 80% av dem lyckas inom 1 år. Så det kan inte vara det som spelar någon roll!

Tack för hjälpen att inte krossas av skuldberget. Min bästa vän fick barn igår, och när jag såg bilden på dem bröt jag ihop totalt och grät (fastän jag är glad för deras skull såklart). Hjälper inte direkt att ha mens... Sedan kom svärmor och sa att det är vanligt att det tar tid när man är för "ivrig", och det gjorde bara saker värre. Ska bli så skönt att få provsvar nästa vecka så vi får veta vad vi kan göra åt problemet...

• Draugloth

Tack för att du delar med dig Cyanea. Känns mycket bättre nu. Då är det inte mitt fel som är småstressad över diverse. Så härligt att det lyckades för er!

Svar på tråden Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?