Draugloth skrev 2015-08-05 16:24:02 följande:
Som någon skrev ovan - alla som försöker skaffa barn vill ju och tänker på det, och ca 80% av dem lyckas inom 1 år. Så det kan inte vara det som spelar någon roll!
Tack för hjälpen att inte krossas av skuldberget. Min bästa vän fick barn igår, och när jag såg bilden på dem bröt jag ihop totalt och grät (fastän jag är glad för deras skull såklart). Hjälper inte direkt att ha mens... Sedan kom svärmor och sa att det är vanligt att det tar tid när man är för "ivrig", och det gjorde bara saker värre. Ska bli så skönt att få provsvar nästa vecka så vi får veta vad vi kan göra åt problemet...
Jag hann visst skriva svar samtidigt som du skrev...!
Precis -
alla (med undantag för de som inte planerar att bli med barn)
vill ha barn väldigt väldigt mycket om man väl bestämt sig för det och det verkar inte hindra någon av dem ;)
Jag tror att du är i värsta fasen av skulden och sorgearbetet. Det är ungefär nu du faktiskt inser att det är ett problem och har påbörjat en krävande och känslomässigt utmattande utredning. Du vet inte om det någonsin blir ett barn och försöker ställa in dig på det värsta samtidigt som du försöker lita på och hoppas på de behandlingar ni kan få efter detta. Det är fruktansvärt tungt, jag vet det.
Men med tiden lär man sig små knep för att göra att vardagen går runt. Man skapar sig ett liv där barn inte är grundpelaren för lycka, utan snarare högsta jackpotten. Man längtar och vill, men lär sig också att ta det lite lugnare. Ibland slår sorgen till i full kraft, men man lär sig att det går över och att man överlever dipparna.
Vården är duktiga. Jag och min man hade i princip ingen chans alls på egen hand, men har blivit gravida två gånger av fyra återföranden (varav ett MF) - vi som aldrig ens plussat på egen hand.
Det blir bättre, jag lovar. Det blir sämre också ibland, men man kan leva med det också.
Ett tips är att förekomma "välviljande" närstående. Tala om för dem att de inte gör dig gladare med att säga till dig att ta det lugnare eller att det kommer när det kommer etc. Be dem att antingen bara lyssna på din sorg eller låta det vara fullständigt. Jag har aldrig bett någon att låta bli ett ämne jag tycker är känsligt förr, jag brukar inte be om något alls, men just med detta har jag faktiskt gjort det. Och det hjälper enormt.