• Draugloth

Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?

Jag och min man har försökt få barn i snart 1,5 år. Vi håller på med en utredning, får provsvar nästa vecka. Jag är rädd att det bara är mentalt från min sida, jag längtar för mycket, tänker för mycket. Får höra från alla håll att jag bara är för stressad, om jag slutar tänka på det och bara slappnar av så ska det nog gå... Så jag undrar hur ni andra gör för att "slappna av"? Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?
  • Pimpinellan

Skit i såna där urdumma kommentarer! Det finns ingen orsak till infertilitet som heter "längta för mycket","tänka för mycket" "vilja för mycket"! 85% av alla som vill,tänker och längtar blir gravida inom ett år så vore det ett hinder skulle ju nästan ingen av dom lyckas. Och tänk på IVF,nåt mer stressande finns nog inte,men likafullt bir folk gravida. Så vad du ska göra är ingenting utöver ha sex och göra utredningen och sluta lyssna på myter.  Glad Om du ätnker efter-hur skulle avslappning funka på de vanligaste orsakerna till infertilitet som är ingen äl,dåliga spermier,fel på äggledarna? Speciellt det där med spermierna,kvinnan kan ju slappna av till dödagar,men några fler spermier ger ju inte det!

• Cyanea

Instämmer helt och fullt med Pimpinellan. Det där är rent skitsnack från folk som inte vet vad de pratar om. Människor i krigs- och svältdrabbade länder lyckas uppenbarligen bli gravida ändå, och jag tippar på att deras stress är långt värre än "jag vill så fruktansvärt gärna få barn". 

Ta hand om dig själv. Se dig själv i spegeln varje dag och säg högt att det inte ligger i dina händer. Hitta saker du tycker om att göra i ditt liv och gör massor med saker som gör dig glad. 

Min överläkare på IVF-kliniken sa precis det Pimpinellan skrev. Hon sa: I stort sett alla som går innanför vår tröskel är oerhört stressade och behandlingarna gör inte saken bättre. De flesta blir ändå gravida förr eller senare. Allt som behövs är lite hjälp och tålamod. 

Jag är ett strålande exempel på det Pimpinellan skriver om. Jag trodde att allt var mitt fel och att det berodde på bland annat det du skriver om. I slutänden hade det ingenting alls med mig att göra, utan usla spermier. Med ICSI, ett ET och 3 FET är jag nu gravid i vecka 15 efter tre års försökande med dåliga odds. 

• Draugloth

Tack. Känns verkligen skönt att få stöd från folk som varit i samma sits och verkligen förstår. Härligt att det lyckats för er, lycka till med graviditeten Cyanea!

Bara en liten fundering. Alla som blir gravida efter att de adopterat. Det sägs ju vara för att kvinnan slappnar av. Vad tror ni om det?

• Cyanea

Det tror jag är rent skitsnack. Rent krasst är det väl för att man försökt i många många år och det förr eller senare bör fungera. Det räcker ju faktiskt med ett bra ägg och en bra spermie, så försöker man i över 5 år (vilket många adoptionsprocesser tar) bör det ju hända åtminstone någon gång därefter. Det kan säkert hända även om man inte adopterar och man fortsätter att försöka. Många par slutar säkert ha sex efter ett tag för att det blir för jobbigt, så börjar de igen när det inte längre bara är för att bli med barn utan för att man vill. 

Jag tror att det är samma sak med huskurer som bisolvon m.m. Det funkar inte för att själva kuren i sig funkar, utan mest för att det råkade bli hända just då. Själv har jag haft på mig ett halsband med Fatimas hand sedan någon vecka innan vi gjorde det FET som ledde till graviditeten, och det känns lika troligt för mig att symbolen gjorde att jag blev gravid som att "slappna av" eller hålla på med huskurer ;) 

• Pimpinellan
    Draugloth skrev 2015-08-04 22:19:03 följande:
    Tack. Känns verkligen skönt att få stöd från folk som varit i samma sits och verkligen förstår. Härligt att det lyckats för er, lycka till med graviditeten Cyanea!

Bara en liten fundering. Alla som blir gravida efter att de adopterat. Det sägs ju vara för att kvinnan slappnar av. Vad tror ni om det?
    De där "alla" är ca 3-4%. Lika många som inte adopterar blir också spontant gravida efter minst 5 års försök. Slump m.a.o. eller att det bara går till slut helt enkelt eftersom personerna inte var sterila utan bara infertila. Vad skulle egentligen hända p.g.a det där "avslappnandet"? Fertiliteten styrs av hormoner och mig veterligt kan man inte styra hormoner med viljan eller tänkandet! Lägg sen på äggledarpassage,bra slemhinna,bra spermier,bra äggkvalitet-hur skulle du kunna påverka sånt?
  • Draugloth

Tanken med "slappna av" är väl framförallt att sänka sina stresshormoner (bla cortisol) som är med och påverkar alla andra hormoner. Endokrinologi är väldigt komplicerat, och alla system påverkar varandra. Men stress är också komplicerat, kan bero på jobb, relationer med människor, oreda i huset, sjukdom, etc. Inte något man bara "stänger av".

• Pimpinellan
    Draugloth skrev 2015-08-05 13:27:16 följande:
    Tanken med "slappna av" är väl framförallt att sänka sina stresshormoner (bla cortisol) som är med och påverkar alla andra hormoner. Endokrinologi är väldigt komplicerat, och alla system påverkar varandra. Men stress är också komplicerat, kan bero på jobb, relationer med människor, oreda i huset, sjukdom, etc. Inte något man bara "stänger av".
    Jo,men då pratar vi fysisk stress och den kan självklart påverka kroppen och fertiliteten så man t.e.x inte får äl. Det märks ju också. Men alla gånger när folk pratar om avslappning i samband med att bli gravid så handlar det om psyket. De menar slappna av i psyket,sluta tänka,sluta längta,sluta vilja. Och det är för det första 100% omöjligt om man vill ha barn och dessutom kan det inte påverka!
  • Draugloth

Som någon skrev ovan - alla som försöker skaffa barn vill ju och tänker på det, och ca 80% av dem lyckas inom 1 år. Så det kan inte vara det som spelar någon roll!

Tack för hjälpen att inte krossas av skuldberget. Min bästa vän fick barn igår, och när jag såg bilden på dem bröt jag ihop totalt och grät (fastän jag är glad för deras skull såklart). Hjälper inte direkt att ha mens... Sedan kom svärmor och sa att det är vanligt att det tar tid när man är för "ivrig", och det gjorde bara saker värre. Ska bli så skönt att få provsvar nästa vecka så vi får veta vad vi kan göra åt problemet...

• Cyanea

Jag bör påpeka att jag inte fått ägglossning sedan första IVF försöket på grund av stress. Inför varje återförande har jag fått behandla med Progynon och Provera för att dels få blödning och dels en bra slemhinna (ÄL behövs ju inte vid IVF). Jag är utbränd sedan i december, så detta är något jag diskuterat mycket med min läkare (överläkaren på Sahlgrenska), inte på grund av att hon var orolig utan för att jag ville vänta om det försämrade våra chanser att lyckas det minsta lilla. Hon var stensäker på att stress inte påverkar fertiliteten mer än det som hände mig - utebliven ägglossning. Och det är ett enkelt problem för dem att fixa till. 

Så jag blev alltså gravid medan jag var utbränd (är det fortfarande), trots utebliven ägglossning. Min kropp var både fysiskt och psykiskt sönderstressad, men det var inga problem ändå. 

Du har rätt i att endokrinologin påverkar hormoner, men inte så många eller såpass mycket att det förhindrar en graviditet mer än att man behöver hjälp (i så fall) med ägglossningen. Din kropp stöter inte ut embryon på grund av stress (som störande många faktiskt tror), den klarar att bära ett barn hur illa ställt det än är. Men utan befruktning och ett friskt embryo spelar det ingen roll hur stressad eller lugn du är :) 

• Draugloth

Tack för att du delar med dig Cyanea. Känns mycket bättre nu. Då är det inte mitt fel som är småstressad över diverse. Så härligt att det lyckades för er!

• Cyanea
    Draugloth skrev 2015-08-05 16:24:02 följande:

Som någon skrev ovan - alla som försöker skaffa barn vill ju och tänker på det, och ca 80% av dem lyckas inom 1 år. Så det kan inte vara det som spelar någon roll!

Tack för hjälpen att inte krossas av skuldberget. Min bästa vän fick barn igår, och när jag såg bilden på dem bröt jag ihop totalt och grät (fastän jag är glad för deras skull såklart). Hjälper inte direkt att ha mens... Sedan kom svärmor och sa att det är vanligt att det tar tid när man är för "ivrig", och det gjorde bara saker värre. Ska bli så skönt att få provsvar nästa vecka så vi får veta vad vi kan göra åt problemet...

Jag hann visst skriva svar samtidigt som du skrev...! 

Precis - alla (med undantag för de som inte planerar att bli med barn) vill ha barn väldigt väldigt mycket om man väl bestämt sig för det och det verkar inte hindra någon av dem ;) 

Jag tror att du är i värsta fasen av skulden och sorgearbetet. Det är ungefär nu du faktiskt inser att det är ett problem och har påbörjat en krävande och känslomässigt utmattande utredning. Du vet inte om det någonsin blir ett barn och försöker ställa in dig på det värsta samtidigt som du försöker lita på och hoppas på de behandlingar ni kan få efter detta. Det är fruktansvärt tungt, jag vet det. 

Men med tiden lär man sig små knep för att göra att vardagen går runt. Man skapar sig ett liv där barn inte är grundpelaren för lycka, utan snarare högsta jackpotten. Man längtar och vill, men lär sig också att ta det lite lugnare. Ibland slår sorgen till i full kraft, men man lär sig att det går över och att man överlever dipparna. 

Vården är duktiga. Jag och min man hade i princip ingen chans alls på egen hand, men har blivit gravida två gånger av fyra återföranden (varav ett MF) - vi som aldrig ens plussat på egen hand. 

Det blir bättre, jag lovar. Det blir sämre också ibland, men man kan leva med det också. 

Ett tips är att förekomma "välviljande" närstående. Tala om för dem att de inte gör dig gladare med att säga till dig att ta det lugnare eller att det kommer när det kommer etc. Be dem att antingen bara lyssna på din sorg eller låta det vara fullständigt. Jag har aldrig bett någon att låta bli ett ämne jag tycker är känsligt förr, jag brukar inte be om något alls, men just med detta har jag faktiskt gjort det. Och det hjälper enormt.
Svar på tråden Tips på hur man slappnar av och slutar tänka och längta?