Inlägg från: Milleman |Visa alla inlägg
  • Milleman

BF april 2016

MeMon skrev 2015-10-09 17:09:54 följande:

13+5 idag och morgonen började med rosa/bruna flytningar och har fortsatt under dagen. På kub för 1,5 vecka sen så såg allt bra ut men mitt förra ma började på precis samma sätt. Usch, vilken ångest... Försöker intala mig att det är vanligt men inte lätt..

Åk in och kolla det! För din skull! Hoppas allt är bra!
  • Milleman
    chma skrev 2015-10-10 01:21:07 följande:
    Ja jag kände att det första samtalet var ganska onödigt. Skönt att du slapp det. Nee i min stad erbjuder de inte heller kub men har bokat tid i gbg och betalar själv för att göra det. Allt för att lugna mig själv då jag övertänker det mesta. Men denna glukosbelastningen, är det något alla måste göra oxh när isåfall? Haha jag förstår att du gärna slipper.
    Nej det beror på var i Sverige du bor. Alla mina vänner i Skåne har gjort det men i Göteborg, där jag bor nu, vet jag bara att man gör det vid misstanke om graviditetsdiabetes.
    Det är märkligt att det ser olika ut i vården beroende på var man bor. Det borde finnas en standard.
    Samma gäller ultraljud. I Göteborg erbjuds bara RUL medan i Skåne (?) får man ett senare med.
  • Milleman
    Paro skrev 2015-10-10 09:33:09 följande:

Hej tjejer!

Jag var på KUB förra veckan. Allt såg bra ut, det var mycket rörelser i magen :) Siffrorna vi fick var bra men inte lika bra som förra gången. BF räknades om från 11 till 16 april. Jag tycker veckorna nu och fram till dess att man börjar känna rörelser är jättejobbiga! Frågar mig själv varje dag om jag verkligen kan vara gravid och då blir jag glad åt det ständiga och hatade halsbrännan jag dras med, alla blodsockerfall och illamående ;)
    Vi fick tid för RUL i nov. Hur tänker ni kring att ta reda på könet? :)

Vi vill veta kön. Tig reda på det med sonen. Då var det mest jag som ville veta, jag mådde så dåligt och behövde mer info för att knyta an lite mer kände jag.
    Denna gång tänkte jag först att det vore kul med överraskning men nu vill min man veta och jag är inte emot det så kan de se vore det kul :)
    Jag ska även börja sy alla bebiskläder och är inte så förtjust i de typiska neutrala färgerna och vi har haft en pojk som varken klätt i eller velat ha rosa så vore kul att få sy lite rosa och kanske klänningar :)
    Men en pojk vore ju smidigt då våra sparade ytterkläder är mer "pojkfärger". Dvs mycket marinblått och grönt. Vi har sparat väldigt lite vardagskläder. Och grejor över huvudtaget. Vi trodde inte att det skulle bli fler barn :)
  • Milleman
    becka1989 skrev 2015-10-11 16:33:23 följande:

Gah jag som trodde jag var på bättringsvägen men idag är det som när jag blev sjukskriven spyr hela tiden får behålla det jag äter i max 2timmar sen måste jag spy :( Vill bara må bättre nu och slippa alla tabletterna kunna njuta istället för att må så dåligt. Säkert spytt 6gånger sen 9 imorse får inte imig något mer än fruktsoppa och frukt lite cola med

Nu vet jag inte hur du hade det i början så detta kanske är en dum fråga.
    Men du kan inte ha åkt på magsjuka?
    Jag trodde mitt illamående gått rakt åt h-vete när jag en dag börja spy av minsta lilla tesked vatten.
    När jag spytt hela dagen kom min man in och bara "alltså, är inte detta magsjuka??"
    Och jo visst måste det ha varit det. Hade ätit räkor dagen innan på buffé och mest troligt blivit dålig av de. Dagen efter kunde jag försiktigt äta igen och har inte spytt sen dess.
    Krya på dig! Försök få i dig en tesked vätskeersättning var 5e minut.
  • Milleman
    becka1989 skrev 2015-10-11 20:42:24 följande:
    Är troligen gravid illamående efter att fått i mig lite kyckling och bröd och min tablett har jag mått bra sen 17 så blir nog att fortsätta med tabletterna ett tag till och kanske inte sluta med alla direkt utan kanske börjar med längre mellan rum först.

Usch med magsjuka det måste nästan vara ännu jobbigare med magsjukan och graviditet
    Ja nä försök inte sluta tvärt. Jag tog två om dagen tills jag faktiskt glömde den andra tabletten en dag och insåg att det funkade. Så nu tar jag morgontabletten och avvaktar med den andra tills jag känner om det behövs.

Denna graviditet är jag otroligt sugen på salt. Pommes, chips, nötter osv. Men inte sötsugen. Förutom lite choklad.
  • Milleman

Och nu spyr jag igen. Är det nått symptom vi ska ha här i denna grupp?
    Och sonen kom upp med tät andning (astma). Tur mannen är ledig idag och kan ta hand om oss :)

• Milleman
    chma skrev 2015-10-12 10:16:17 följande:
    Haha jag tyckte du gjorde rätt i att ge efter för osten. Man får ju unna sig lite iaf.

De är så jobbigt när man känner av smärtan så. Jag känner mig så himla klen. Men jag ringde iaf 1177 igår förhör börjat få ont i ljumskarna också. Och hon tyckte jag skulle ta upp det med min bm och även börja använda stödbälte för de kan hjälpa massor. Såg även att en tjej här tipsade om ett. Så blir nog att beställa ett sånt bälte. Dok hoppas jag man kan dölja det lite då jag inte har gått ut med att jag är gravid till så många :D du ska nog också kanske testa det. Speciellt om du felbelastar nu pga foten.

Hurra för 23 kg också. Jätte duktigt. Tycker man blir lite skadad efter sån stor viktnedgång. Alltså jag väger mig fortfarande varje dag och har lite panik för graviditeten trots att jag vet att man ska gå upp och allt sånt. Är nog bara rädd för att gå upp för mkt i vikt. Men försöker inbilla mig att man går fort ner det igen :p
    Lite svårt är det att dölja bältet. Det måste sitta utanpå kläder (mitt iaf, skaver annars) och det låter jäkligt mycket när man rättar till/tar av det. Men det är ju viktigare att vi slipper ha ont än kan dölja det :)
    Jag har bälte, kryckor, tens och citodon mot fogarna. Och såklart sitta/gå rätt. Aldrig benen i kors. Inte sitta skräddare (vilket jag ändå gör just nu, dumma mig)
  • Milleman
    becka1989 skrev 2015-10-12 13:46:29 följande:
    Åh okej, väntar du pojke ;)

Tog första som vanligt kl 7 och den andra tog jag vid 1 då börja jag känna av illamående igen.

Jag har fått dille på tuttifrutti i tablettask haha äter typ en om dagen såå gott men är det enda jag äter oxå. Förut var det piggelin glass men det var i börjar och sen har det varit lakrits någon vecka.

Provat chips och sånt men nope funkar inte.

Köpte naturgodis i helgen typ 200g är ju så dyrt och det var faktiskt gott och går inte att äta så mycket av.
    Jag läste också nått om salt och pojke. Ska bli spännande att se. Däremot skiljer denna graviditet sig väldigt mycket från förra på andra grejor så det talar ju för flicka då jag fick pojke sist!
    Är så spänd att få veta så jag kan börja sy kläder :D

Jag har inte haft en speciell craving, varken nu eller förra gången utan det har pendlat hela tiden.

Min farmor berättade att när hon var gravid med min pappa (för 55 år sedan) så hade hon craving på apelsiner, hon kunde äta kilovis. Så hon skickade min farfar till affären för att köpa mer. Han kom hem med 3 apelsiner. Och på den tiden var affären stängd på söndagar så de skulle inte kunna köpa nya förrän nån dag senare. Hon hade fått spel på honom :P
    Det kan inte vara lätt att leva med en gravid kvinna inte ;)
  • Milleman
    chma skrev 2015-10-13 09:00:43 följande:
    Åh fy vilka jobbiga foglossning ar du har. Mitt är inte så farligt som ditt. Har du varit gravid tidigare? Ne det är ju sant att det viktigaste är att inte ha ont. Ska beställa mig ett bälte. Fungerar inte när jag jobbar för får så otroligt ont i ryggen, använde en varm vetekudde igår. Och det var så skönt efter jobbpass ett men känner mig fortfarande helt öm idag. Så får använda den idag också. Åh det är inte lätt att ändra alla sina vanor helt plötsligt :/ jag hoppas det går bra för dig och att smärtan snart släpper.
    Ja jag har en son som är 4,5 år. Med honom kom foglossningen i v 6 typ och från v 8 var jag heltidssjukskriven till förlossningen.
    Blev inte av med foglossningen helt mellan graviditeterna och kommer nog aldrig bli av med det helt.

Idag har varit en superjobbig dag för ryggen. Fått sätta mig ner och så hela tiden. Jobbar på förskola. Ska hem och vila nu för att åka tillbaka på möte ikväll. Om jag ens kommer ner för trappan. Vi bor på tredje våningen utan hiss.
  • Milleman

Ligger i sängen på rygg och min mage ser ut som en bula nedanför naveln :D nu har den ploppat ut.
    Jag kan inte förstå hur snabbt detta går. Vilken skillnad mot sist då jag var heltidssjukskriven till nu då jag jobbar 50% och har en 4-åring :)
    Men igår var fogarna allt annat än bra, jag hoppas det lättar lite igen för så illa kan jag inte ha det resten av tiden. Men idag blir det vab med lillen som har svårt att andas. Så jag får vila höfterna lite.

Svar på tråden BF april 2016