Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

BF april 2016

Hej! Här är ännu en med jobbig historia i bagaget. Hade ett MA för 3 månader sedan i vecka 13, fick chockbeskedet på KUB att fostret dött två veckor tidigare. Blev inlagd på sjukhuset och blödde ut den pyttelilla minibebisen, var rejält knäckt psykiskt men ville bli gravid fort igen, vilket jag nu är i mitten på v 6. Tänkte inte skriva här egentligen då jag inte vågar ta åt mig av graviditeten och glädjas men det känns skönt (om än fruktansvärt tråkigt såklart) att det finns fler här med liknande erfarenheter vilket gav mig modet att haka på så kanske vi kan peppa varandra. Ska gå på ett tidigt ultraljud vilket jag är livrädd för men kommer ändå inte kunna slappna av någorlunda förrän KUB är över om allt går bra så långt.

• ellami

Jag mår sämre än när jag väntade ettan och även sämre än förra graviditeten som inte gick vägen. Illamående konstant och kan inte få i mig något alls. Knappt ätit något på flera dagar. Har dessutom jävulska smärtor i matmagen titt som tätt, alltså högre upp ovanför naveln så att jag börjar misstänka magkatarr trots att jag aldrig haft det innan. Någon som har erfarenhet? Vet inte vad jag ska göra riktigt.

Själv ska jag på VUL nästa vecka i v 8, har försökt ringa min bm men då hon är på semester väntar jag tills jag varit på vulet och sett att allt är okej.

• ellami

Jag är också jätteorolig för MA igen :( har dessutom molvärk som sitter i ryggen ibland och då är jag hundra på att jag kommer blöda närsomhelst... Sen tänker jag att jag började ju inte blöda sist heller, min kropp fattar inte sådant, beskedet får jag på nästa ultraljud. Hur ska man någonsin slappna av? Det enda jag kan tänka på är ultraljudet. Jag vet inte vad jag tar mig till om allt inte är som det ska.

Ang tidigt vul: jag bokade utan problem hos gyn. Sa bara att jag vill boka ultraljud och hon frågade om jag var gravid och föreslog sen ett datum. Trodde inte heller det skulle gå så lätt. Patientavgift och frikort gäller.

• ellami
    squib skrev 2015-08-14 21:35:07 följande:

Hej allihopa,

jag har lusläst denna tråd flera gånger men nu kände jag att det var dags att hoppa in själv.

BF 5/4, andra barnet. Vår dotter är nyss fyllda tre så hon kommer vara 3,5 när bulan kommer.

För övrigt mår jag bra, glömmer nästan bort att jag är gravid från och till.

Jag är 28 år och studerar till sjuksköterska. Någon annan som studerar? Jag undrar hur man ska bära sig åt när man har bf mitt i en termin.

Jag har en vän som fick barn vid ungefär samma tidpunkt och studerade. Hon gick klart den terminen, hade typ nån tenta kvar så den gjorde hon medan pappan var med barnet utanför, hon fick gå ut för att amma. Sen tog hon inget mer uppehåll, hon fortsatte studierna med bebisen till hösten. gick på det obligatoriska, pluggade när han sov eller någon tog hand om honom, tentade som vanligt osv. Men oavsett om du tar uppehåll i ett år är det inte hela världen, allt löser sig :) beror ju på vad man får för bebis också.
  • ellami
    MissSE skrev 2015-08-15 10:06:10 följande:
    Jag har en son född 6e juli i fjol och min bf är 3 april, kul med fler dom får tätt mellan barnen :)
    Har också en ettåring jag :) skulle haft 17 mån mellan barnen om förra grav gått vägen så nu hoppas jag på att det faktiskt blir 22 mån mellan.
  • ellami

Jag har vul imorgon.. Så nervös. Någon mer som har haft eller ska ha i dagarna? Känner mig dock relativt lugn nu när jag mår såhär illa (vid mitt MA försvann symptomen). Mår illa ständigt, dag som natt.. Blir lite lättare när jag kräks sen sätter det igång igen. Kan inte äta något heller, känner avsmak för precis allt, och äter jag lite slutar det ändå ofta med att jag kräks upp allt till slut. Vågen visar -2 kg på bara en vecka. Fler som mår såhär kasst?? Försöker dock att inte gå runt och klaga, längtat har man ju :) lite svårt att må såhär med en vild ettåring hemma bara.. Gäller att stå ut!

• ellami
    Issi skrev 2015-08-18 09:18:59 följande:
    Berätta gärna om hur ditt VUL gick! Jag har tidigt UL på barnmorskegruppen på tisdag, längtar men är också hetl skräckslagen, sist jag var där fanns inget levande foster =(
    Det gick bra tackolov! Hjärtat tickade på och fostret mättes till exakt den vecka jag själv tror. Kan dock inte alls slappna av och låta mig själv vara särskilt lycklig än tyvärr :( förra gången dog fostret först i v 11. Så jag fick en ny tid om tre veckor (utan att ens behöva fråga, jätterar var hon) för att kolla att det fortfarande är en levande graviditet då. Så jag känner att jag har många veckor kvar innan jag kan börja pusta ut.. Jättejobbigt. Håller tummarna för att det går bra för dig också nästa vecka <3
  • ellami
    Sommarmalva skrev 2015-08-19 20:52:58 följande:

Här får vi bara ett ul. I v.18. Varför skiljer det sig? Varför gör de ul tidigare på vissa platser i landet? Trodde att alla bara gjorde ul i vecka 18, ifall det inte var något speciellt...

RUL erbjuds alla, oftast mellan v 17-20 sen är det faktiskt oftast inte fler ultraljud än så.

I vissa län erbjuds man KUB kring v 13 gratis, hos oss bland annat, i andra län betalar man stor summa för det eller erbjuds bara om man är över 35 år.

Sen kan vissa mvc ha en ultraljudsapparat hos sig och erbjuda tidigt vul, det har vi på min mvc hos mvc-läkaren men det är inget alla får utan vid behov o av olika skäl.

Annars tror jag de flesta som gör tidigt vul bokar det privat och bekostar själva. Mitt vul i veckan gjorde jag på en privat gynklinik och ska även göra nästa om tre veckor där. Vanlig patientavgift och frikort gäller så jag tycker det är lätt värt det för att stilla min oro.
  • ellami
    backsvala skrev 2015-08-19 22:03:53 följande:
    Fel har jag tyvärr inte i detta fall, och din BM kommer fråga dig på inskrivningen om du haft missfall och det är då man blir erbjuden ett tidigt ultraljud. Sen är det väldigt många som själva nämner sådant vid samtalet om inskrivning och därför får en tid bokad direkt. Så jo, tidigt ultraljud görs om man haft tidigare MF, MA eller vid extrem oro. Som jag skrev så beror det också på hur sent man ringer in och när man får inskrivningen :)

Att RUL görs i v.11-13 hos er är en brist som kliniken har och jag hoppas att det inte är RUL då man inte får reda på mycket alls i de veckorna, mer än att barnets hjärta slår. Vid RUL ska kön kunna berättas och i v.11-13 är det omöjligt att kunna tala om könet på barnen/barnet. Så jag tror nog att din klinik ger alla ett ultraljud i V.11-13 och att RUL sedan görs runt V.20. Vilket är väldigt lyxigt i så fall :D
    Stämmer, ingenstans i landet görs rutinultraljud i v 11-13. Fostret är då alldeles för litet för att man ska kunna titta efter allt som man kikar på vid RUL: hjärnan, hjärtat, alla organ, kön om man vill, ja allt, för att se att allt ser okej ut. I de veckorna 11-13 gör man däremot KUB.
  • ellami
    Idilia skrev 2015-08-20 16:31:49 följande:

Usch, just nu känner jag mig som världens sämsta mamma. Jag är jättetrött, har ont i rygg och höfter och mår illa. Inte direkt upplagd för att leka med en energisk tvååring. Blir alldeles för mycket tv-tittande just nu. Och det är ganska många veckor kvar tills illamåendet går över.

Känner precis likadant :( min ettåring är dessutom oerhört aktiv och full av energi, känner mig så elak som bara orkar sitta i soffan i princip. Varje förmiddag går vi iallafall ut en stund men eftermiddagarna orkar jag bara inte, men när pappa kommer går de ut igen. Men det är flera timmar om dagen som vi spenderar hemma o gör ingenting typ... tv är ju räddningen här med tyvärr :/ går ditt barn i förskola?
Svar på tråden BF april 2016