• Joni

Första barnet 2016 (Stockholm)

Nu är en annan redan i vecka 29 och har börjat få en enligt mig enorm kula med en väldigt aktiv kille inne. Någon mer som känner mycket rörelser och sparkar?

Hur tänker ni andra med sovplats? Samsovning? Stor fristående spjälsäng eller liten spjälsäng som står mot sängen? Funderar på att skaffa ett babynest för att ha en och samma sovplats för lillen oavsett om det är i vår säng eller i spjälsäng :)

• Joni
    Nils-Eric skrev 2015-10-27 14:36:11 följande:
    29! Vad härligt. Jag gick in i vecka 19 idag. Känner än så länge inga rörelser. När kände du rörelser första gången? Hur mår du annars?

Jag har babynest och tänker ha en vagga bredvid sängen till en början. Hoppas att han ska kunna sova där men det får man ju se Tänker att vi ska kunna flytta honom med babynestet
    Vad länge vi har haft igång den tråden, kommer ihåg när du bara var några veckor gången och supernervös. Skönt att vara i vecka 19 oxh snart dags för RUL då va? :)

Det var så diffust i början så det var svårt att förstå att det var den bebisen. Men jag kände inget före vecka 21 kanske, har moderkakan i framvägg så det tar lite längre tid då. Annars mår jag hyfsat bra fortfarande, börjar känna mig lite tung och obekväm bara.. Men det kommer ju att bli värre! :)

Lite min tanke också, vad har du för babynest?
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-10-27 14:41:28 följande:

Shoppade ett set Newbie kläder på Kappahl idag. De har 25 % på alla barnkläder. Jag kunde inte låta bli!

Bara älskar deras kläder förresten, har samlat på mig några plagg nu och nästan allt är därifrån :)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-10-27 15:21:05 följande:
    Kläderna är SÅ fina och verkar vara bra kvalité (kostar också därefter). Tycker dock det finns mer roligt till flickor!

Ja det var längesen. Jag är dock fortfarande orolig. Känner mig än så länge inte gravid! Nu börjar magen komma (bara de senaste dagarna) men har inte känt några rörelser än.

Vet inte än var jag har moderkakan.

När är nu bf för dig?

Jag har RUL nästa fredag. Dock har jag ett privat UL bokat imorgon bara för att... Min 30 årspresent till mig själv Ska bli mysigt att se honom!
    Det finns nästan alltid mer saker för tjejer känns det som, men newbies pojkkläder är ju så mysiga. Har köpt parfymfritt tvättmedel så jag ska väl snart tvätta upp allt jag köpt :)

Jag hade ju mage nästan hela tiden men det var ju främst för att jag var svullen (och lite rund sen innan). Snart kommer det nästan explodera för dig tror jag, det kommer sparkar och mage så det inre kommer att vara en tvekan om saken. Det är helt underbart! Dock kommer en ny oro då.. När
    Jag inte känt sparkar på några timmar blir jag ängslig.. Men kan buffa på honom nu så till slut sparkar han eller buffar runt själv :)

Trevlig present till dig själv, mysigt att få se honom i morgon :) jag ska göra ett tillväxtultraljud om 1,5 vecka för att se att han växer som han ska.. Längtar tills dess :)

Har bf 17 januari, det har flyttats lite så jag är inte 100% men har för mig att det var då. När har du bf?
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-10-27 15:37:53 följande:
    Ja så är det. Men jag tycker det finns mycket fint till pojkar också Men utbudet är helt klart större till flickor.

Tillväxtultraljud? Det har jag inte hört om! Gör du det privat? Vad kul!

Ja det är den perfekta presenten. Vill liksom inte ha något till mig själv. Han är allt jag någonsin drömt om.

Jag längtar så efter buffar. Låter så mysigt Förstår dock att man blir orolig. Men det är väl att vara mamma?

Jag har bf 28 mars. Blev flyttad vid Kub!
    Nä det görs när man som jag har hull på magen. Det är svårare att mäta magen då så man gör ett extra ultraljud för att kolla att det stämmer med mätningarna av magen :) jag blir ju inte ledsen över att få ett till ultraljud, ska bli spännande att se nu när han är så stor!

Det är så mysigt, häftigast jag har varit med om. Först kändes det som bubblor, vissa tycker det är som en sprattlande fisk.. Så känn efter något sånt :)

Oron är nog något som är fast hos en för alltid ja. Men man får försöka tänka logiskt och vara exalterad istället :)

Hur har det blivit med jobb och att bo kvar i Sthlm?
  • Joni
    junibarn19 skrev 2015-10-27 19:26:22 följande:

Jag kände första i v.18-19 har moderkakan i bakvägg :) nu känner jag honom varje dag, han rör sig som mest på kvällen/morgonen när jag är lugn, så mysigt :) är i v.24 och har bf 19/2

Någonting sa pang i v.23 och magen är nu en tydlig gravidmage (hade väldigt liten mage tills dess)

Samma för mig, fullt ös på kvällarna och morgonen när jag ligger i sängen. Särskilt om jag ligger på vänster sida, då kan jag tydligt känna en fot sparka eller vad det nu är. Både häftigt och lite obehagligt ;)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-10-28 10:14:47 följande:
    Min sambo har en provanställning som går ut när bebis föds. Får han fast så kommer vi att stanna under min mammaledighet. Så får jag se om jag får förlängt på min kommendering jag har nu (går ut 2016-12-31). Får han inte fast så kanske vi flyttar till Skåne. Högst oklart just nu vilket är det enda lilla molnet på min himmel. Men det ordnar sig oavsett! Jag har ett bra jobb. Och det är fast, det är bara min placering som kan ändras. Tack för att du frågade!

Jag låg flera minuter under hela dagen igår och kände efter. vet liksom inte vad jag ska känna efter. Har moderkakan i bakvägg så det bör kännas snart sa Doktorn idag. Hoppas hoppas hoppas! :)
    Vad härligt att allt såg bra ut på ultraljudet, nu kan du känna dig trygg och veta att det faktiskt finns en bebis därinne :) det är så häftigt att de till och med kan se in i hjärtat och hjärnan för att se att allt är okej.

Jag har också ett sånt moln men jag hoppas att det löser sig snart! Tråkigt att man ska behöva oroa sig för sånt när man är gravid och ska fp vara med om det största i livet :)

Första gången jag kände var när jag satt på kontoret framför datorn.. Antar att han blev lite ihoptryckt och ville ha lite mer plats :)
  • Joni
    Jamas skrev 2015-10-28 10:36:30 följande:

Kul att tråden fått liv igen och att alla mår så bra, det börjar långsamt men säkert kännas på riktigt det här! 

Grattis på 30-årsdagen, Nils-Eric! Och vad glad jag blir att besöket hos Dr. Stein Olsen var lyckat. Gulligt att er lille kille sög på tummen :) Själv lyckades jag inte få en tid som passade (intensiv period på jobbet just nu) så får tåla mig till vanliga RUL nästa vecka. Men vem vet, kanske kan jag unna mig ett extra-UL hos Dr. Stein mellan v.20 och v. 25 :) Undrar så vad den lilla/lille gör därinne. 

Vad mysigt att ni kände sparkarna så tidigt, Joni, Junibarn och Tessie! Det ger mig hopp om att det snart ska ske (även om jag har moderkakan i framkant tyvärr). Har studerat magen och känt efter på alla möjliga sätt, men ännu har jag inte känt något (entydigt)... denna väntan alltså :)

Ha en fin dag alla!

Jag hade ju också moderkakan i framvägg, det vi får glädjas åt istället för tidiga sparkar är ju att moderkakan blir ett litet extra skydd för bebisen. Vilken man förhoppningsvis inte ska behöva ha användning för förstås :)

Kul att så många har RUL snart, det blir verkligen mer verkligt efter det! Tyckte jag i alla fall :)
  • Joni
    camillis86 skrev 2015-10-28 10:54:43 följande:

Stort grattis på födelsedagen Nils-Eric! Fina bilder! :) Jag längtar mig tokig till RUL, men är inte förrän 25/11! (ligger ju några veckor efter er, v 15, 14+5 idag)
    Ni som har moderkakan i framvägg, när kände ni de första sparkarna?

Tjejer får jag rådfråga lite?! har blivit så himla nojig. Det är nämligen så att vi har ett spabad (jaccuzzi) hemma ute på tomten och jag har badat en del då jag tycker det är väldigt skönt för min ömma rygg, Fick dock häromdagen veta att det inte alls är bra för bebis och att jag bör undvika detta, men tror ni det kan ha hänt något redan med bebisen pga detta? hoppas ju innerligt att den inte tagit skada.... usch blir så orolig....kommer definitivt inte bada nå mer iaf!

Är det nå fler här i tråden som redan fått bristningar? Jag har tyvärr fått på mina bröst, smörjer med en olja från Decleor varje dag men är det någon annan som har nå bra tips? känns himla tråkig...

Svårt att minnas men tidigast vecka 21 :)

Hittade på 1177 att det inte finns några vetenskapliga bevis för att det är farligt utan att man som gravid är mer känslig för svamp och urinvägsinfektioner.. Vilket kan uppstå lättare i bubbelpooler där det finns bakterier. Du kan ju alltid höra med din BM men det är säkert ingen fara :)

Inga bristningar ännu så har tyvärr inga tips!
  • Joni

Vet inte om ni andra upplevt det här ännu men nu sitter man uppe klockan fyra med halsbränna deluxe och dricker mjölk. Tur att det är helg!

Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)