• Ask

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Shit jävla pommes frites. Går snart in i v 39 är I NT E redo. Trodde väl aldrig att jag skulle skriva detta men det går alldeles för fort nu!! Trots att jag inte älskar att vara gravid har det den här gången (bortsett från kanske v 15-25 eller nåt) gått fruktansvärt fort. Det borde ju kännas enbart bra men jag ÄR verkligen inte redo. Har haft nån slags känningar i flera dygn nu så det känns verkligen att det inte är långt kvar men jag tror det kommer att bli chockartat att det hux flux kommer ut en bebis. 

Status nu på slutet:

Trött, andfådd, inåtvänd, sammandragningar så fort jag rör mig, förbannad på min sambo och vill helst slippa vara i samma rum som honom (detta har varit oförändrat hela graviditeten), törstig, sugen på kolhydrater och snask och allmänt irriterad och låg. Oroar mig för hur i hela friden jag ska orka med sömnbrist och amning och förbannar mig själv för att jag är så helvetes plikttrogen att jag fortfarande jobbar fast jag borde vara hemma och SOVA. Idioti. Har dessutom haft en period då jag toknojat över att det kanske är en pojke. Har varit helt säker på tjej hela tiden men enligt TUL kommer barnets födslovikt att vara 3600 g och med tanke på hur pytteliten min första (tjej) var insåg jag plötsligt att det här kanske är en pojke. Nojandet har mattats av en aning men det känns fortfarande läskigt att det kan komma ut en med snopp. 

Ang påstridiga svärföräldrar och andra. Fattar inte att ni står ut. Gör inte det! Jag tycker VERKLIGEN att man får markera genom att säga åt människor att nu får de faktiskt backa lite. 

• Ask

Sex förresten, hahahahaha. Inte en chans. Kan iofs vara riktigt sugen men inte på att ligga med barnets far som retar gallfeber på mig med hur han låter, äter, rör sig osv. Tror f ö det är ömsesidigt för han kommer inte med några direkta inviter... Jag känner nu att jag kommer att ha svårt att någonsin förlåta honom för hur ointresserad han varit av ALLT som rör den här graviditeten. Tror han (pliktskyldigt) har sagt EN gång att jag är fin (och jag är faktiskt ganska fin) och NOLL gånger att jag gör det bra som bakar hans bebis i min kropp. 

• Ask

En annan knäpp grej jag varit med om under båda graviditeterna: Jag tror att jag är kär i någon annan än min partner. Förra grav drömde jag hela tiden om ett ex och var även i vaket tillstånd säker på att jag ville ha tillbaka honom. Den här graviditeten är det en kollega jag suktar efter i hemlighet. Drömde om honom inatt (IGEN) och tänkte när jag vaknade att honom måste jag bara hångla med när ungen kommit ut. Vad i hela friden handlar detta om? Nån som känner igen?

Till dig här ovanför, idag har jag haft en jättebra dag och känt mig som en bra förälder. Häromdagen kände jag precis som du. Kopplar det starkt till hur mycket sömn jag fått på natten. Hoppas det känns bättre för dig imorgon!

• Ask

f

mliten skrev 2016-02-06 17:52:56 följande:

Haha. Sexdrömmar har jag haft massor under grav. men knappt sex alls med sambon. Knäppt.

Men nu är jag så leeeeeeesssssss!!!! V38 nu och jag har fått snittkontrakt och planerad igångsättning efter samtal med Aurora. Iaf nått. Så gruvligt sjukt trött, tung och LESS!

Vad innebär snittkontrakt?
  • Ask
    Elenic skrev 2016-02-06 09:59:59 följande:

Precis samma här! Har stor sexlust men vill absolut inte ligga med in make. Honom vill jag ju typ slå i ansiktet varje gång jag ser honom... (Usch, det har verkligen varit det värsta med den här graviditeten.)

Är också grymt besviken på hans beteende. Det är ju hans första barn och jag hade räknat med att 1, Bli behandlad som en prinsessa och väldigt bortskämd 2, Att han skulle gå in med hull och hår och shoppa på sig massor av bebisprylar och läsa varenda bok som finns. Men nej. Snarare har han väl jobbat mer än någonsin, brytt sig mindre om mig än någonsin (mest troligt pga att jag inte bryr mig om honom eller gullar och duttar med honom utan istället är småsur hela tiden..). Börjar faktiskt tveka kring om jag öht vill ha med honom på förlossningen...

Slå i ansiktet, hahaha. Ja vilka jävla förväntningar man har. Jag kommer vilken dag som helst att låta grodorna hoppa och säga att det är jag ensam som tagit mig igenom den här graviditeten. STOLT Örjan över det men också galet förbannad på hans slappa ointresserade attityd. De måste vara korkade på nåt sätt. Känner också precis som du, att jag lika gärna kan föda ensam också.
  • Ask

Örjan? Vem fan är det. Ingen jag haft sexdrömmar om i alla fall. ÄR JAG, skulle det stå. Damn you auto correct.

• Ask

[quote=76311199][quote-nick]Elenic skrev 2016-02-06 23:12:59 följande:[/quote-nick]

Önskar att jag kunde sätta ord på mina känslor på något som iaf liknar ett konstruktivt sätt. Problemet är väl att det skulle bli en total meltdown om jag började. Min make är bra på massor, men att få kritik är inte en av hans styrkor. Är rätt säker på att det skulle bli pajkastning en masse om jag öppnade munnen kring detta. Han tycker nämligen att jag inte släpper in honom, att jag drar mig undan etc. Och det stämmer ju, jag gör ju det för att inte säga allt jag tänker!! (Eller slå honom i ansiktet. ;) ) Att jag inte säger något är liksom en bra grej givet läget... Hoppas att allt det här löser sig självt när graviditeten är över och jag är mer hormonnormal igen....

[/

Jag fick till det rätt bra alldeles nyss. Han ynkade över att han är förkyld, jag tittade på honom, höjde på ögonbrynen och sa "jaha, och jag har varit gravid i snart 40 veckor". Sen lämnade jag rummet. Konstruktivt. Njä, inte särskilt men härligt bitchigt.

• Ask
    Elenic skrev 2016-02-19 16:39:56 följande:

Ask - Hur går det för dig? Har du sluppit ur graviditeten och mår bra på andra sidan nu?

Hej. Jo jag är "klar" och ute på andra sidan. Har länge tänkt berätta ordentligt men hittar liksom inte tiden. Återkommer så snart jag kan men kan säga redan nu att rosaskimrande är det inte. Brottas mycket med mina egna och det större barnets känslor kring den här livsförändringen och nya familjemedlemmen. Kan inte påstå att jag tokälskar den här första bebistiden. Mycket hormoner i omlopp och känslor av att vara låst. Som sagt, återkommer.
  • Ask
    mindedness skrev 2016-03-04 16:05:42 följande:

usch jag lider verkligen med er alla! Jag har haft några bra veckor där jag började tänka att " nu känns det ju rätt bra ändå!". Tji fick jag. Vaknar upp av värk i kroppen på nätterna när jag väl lyckats somna. Har sjukt mycket krypningar i benen på nätterna. Igår somnade jag inte förrän vid två pga av detta.. Har ont i hela kroppen men såfort jag lägger mig börjar det klia. Någon som känner igen detta som har bra tips på hur man kan lindra det? Blir tokdeppig av det här...

Magnesium! Hade samma krypningar. Höll i sig hela graviditeten. Fick aldrig tummen ur för att köpa magnesium men har hört andra säga att det funkar.
  • Ask
    Elenic skrev 2016-03-23 18:33:54 följande:

Grattis, underbart!! Hoppas att allt känns ljusare.

Själv är jag på BF+3 och tycker att det nog kunde vara nog nu..

Hej alla. Ända sen min bebis kom har jag tänkt att jag i lugn och ro ska avlägga lite rapport här men lugn och ro inträffar aldrig så nu blir det några rader från mobilen och säkert formulerat därefter.

Första veckan efter bebis var född var jag hög på hormoner och lullull, sen kraschlandning. Jag är så galet tvåbarnschockad. Mår ärligt talat inte skitbra. Älskar inte att amma för att det gör mig så låst och brottas med samvetet eftersom jag vet att ersättning (och att kunna dela på matandet) skulle göra mig mer harmonisk. Dessutom påverkas jag nog även av dessa hormoner som nån påpekade förut. Nätterna är akitjobbiga med uppvak varannan timme. Sömnbristen gör mig till ett monster så jag går fortfarande omkring och hatar min sambo och vill göra slut. Mitt hjärta blöder för min treåring som helt uppenbart är ledsen och förvirrad över att inte riktigt greppa varför morsan inte är tillgänglig jämt (eller nästan aldrig). Nä, första bebistiden är mest en kamp enligt mig. Ledsen att inte kunna komma med nåt hejigt inlägg om hur himla toppen allt blev när bebis var född. Nån av er andra som fött och känner likadant? Tar tacksamt emot tips också på hur man får bebisar att sova bättre på nätterna och lite input kring när tillvaron faktiskt lättar för det har jag förträngt/glömt sen förra gången.

Stor kram till er allihopa. Vi krigar på bra. Det ska man ändå komma ihåg.
  • Ask
    Anonym (Deprimerad) skrev 2016-04-08 14:53:43 följande:

Jag gav mina barn ersättning och ammade. Gav ersättning på kvällen och då sov de lite bättre. Kommer göra likadant nu. Få se om det fungerar lika bra denna gång. Tänker inte låta amningen stressa mig som med första barnet. Om amningen inte fungerar och du mår dåligt så sluta amma. Nu finns det jättebra ersättningar och du kan amma lite då och då. Tänk inte på vad andra tycker. Du och din bebis ska må bra.

Det är inte dans på rosor med en liten. Man kan få depression och det är jobbigt. Jag fick det med mitt första. En väldigt allvarlig depression. Det tar ett tag innan allt fungerar och när man lär känna sitt barn och rutinerna flyter på.

Kämpa på

TACK!!!! Kämpar som ett djur. Bebisen gnäller och skriker all vaken tid och kan inte ligga nöjd ens en kvart. Oerhört påfrestande. Känner inte alls nån bultande kärlek för barnet. Inte ens nära faktiskt. Har bett om kuratorhjälp på BVC. Eftersom jag var så oerhört negativt påverkad och deppig av gravidhormonerna är jag vaksam som en hök på hur jag mår även nu och tvekar inte inför att söka all hjälp som finns. Längtar till den där tremånaderdgränsen, för visst är det då allt blir lite lättare? Har förträngt. Har faktiskt haft stunder då jag undrat hur i helvete vi tänkte med ett barn till.
  • Ask
    Anonym (Tess) skrev 2016-04-30 21:38:52 följande:

Gravid i v.9

Mår så fruktansvärt illa hela jävla tiden! Kan inte sova och kräks då och då när som helst

Hade magsjuka i början av veckan och kräktes helt sjukt mycket i ett dygn..

Tror jag fått magkatarr eller nåt, den svullnar och krampar så fort jag äter nåt

Gått ner i vikt och visst jag är överviktig men känns fortfarande inge bra

Äcklas av allt och vill inte äta, är samtidigt hungrig hela tiden och måste äta för att inte kräkas (värre iaf) blir mätt på ingenting

Får härlig diarre då och då också.. en gång hann jag inte...!?

Har ett barn på 2år, kräktes och mådde skit hela den graviditeten, tredje gången jag är gravid nu och jag hatar det! Funderar dagligen på om de verkligen är värt det.. känner mig så otacksam och värdelös och livrädd för att få uppleva en lika traumatisk förlossning igen och få förlossningsdepression, igen.. (utan hjälp..)

Har ingen att prata med heller :( vill inte lägga mer på sambon och mina systrar fattar inte..

Du är varken otacksam eller värdelös. Man FÅR tycka att det är förjävligt att vara gravid och det tycker jag att sambos och systrar ska acceptera. Ställ alla krav du kan på mödravården för att du ska slippa en till traumatisk förlossning och be dem redan innan vara vaksamma på om du blir deppig efteråt. Hejar på dig!
Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid