Anonym (Jupp) skrev 2015-08-16 13:23:13 följande:
Som grädde på moset ringde en släkting upp mig idag och skällde ut mig för att jag inte ville ta emot flera kassar med deras avlagda babykläder. Tydligen var det en personlig förolämpning mot dem att jag inte ville ha deras urtvättade kläder (flera med konstiga fläckar kvar) till vad som sannolikt kommer att bli mitt enda barn. Att jag försökte förklara att jag tyckte att de kunde ge grejerna till någon annan som faktiskt inte har råd att köpa nya kläder var ett "icke-argument" och otacksamt. Inte heller bet det på dem att jag själv växt upp med enbart begagnade kläder och nu vill ge mitt barn mer än så. De tog fortfarande illa vid sig.
Så nu får jag inte köpa kläder (att shoppa är typ min största hobby och ett stort glädjeämne för mig) till mitt eget kommande barn och därmed själv bestämma vad han ska ha för kläder utan att ha dåligt samvete gentemot dryga släktingar heller....
Dessutom stör jag mig som fasen på allt jävla daltande. Folk som aldrig annars bryr sig om hur jag mår nästan flyger på mig för att försäkra sig om min hälsa, om jag vill ha något att dricka, om jag vill ha en filt eftersom det bara är 20 grader ute, en stol att sitta på kanske? Jag är gravid, inte handikappad eller utvecklingsstörd, jag fixar själv om jag behöver, tack.
Men annars börjar jag faktiskt vänja mig vid att vara gravid, fasar lite för kommande arbetsvecka bara. Nu syns det tydligt att jag är gravid vilket det inte gjorde innan semestern så nu kommer väl alla tanter på jobbet gå i spinn över kommande bebis, de kommer säkert också att dra alla förlossningshistorier och graviditetskrämpor de själva varit med om (det gör de alltid när någon kollega är på smällen) oavsett om man orkar lyssna eller ej.
Fattar. Försök att skita i sur släkting. Varför skulle det inte räcka med ett "tack men nej tack"?! Tycker inte du ska ha ett dugg dåligt samvete. Dessutom tycker jag att man får vara precis hur rättfram som helst och t ex be folk sluta dalta, fråga, snoka osv. Förra gången mådde jag som en påse skit så när folk grattade och tjoade sa jag att "så känner inte jag" och var helt öppen med att jag hatade att vara gravid och att jag hade det skitjobbigt. De flesta blev skitbesvärade och trodde nog att det hade snurrat för mig men jag tyckte att det var skönt att stå upp för mig själv genom att säga som det var. Om man, av olika anledningar, tycker det är piss att vänta barn anser jag att vi som kvinnor bara fortsätter fälla krokben för oss själva och andra genom att spela teater och låtsas som att det känns "som för alla andra". Nä, börjar kärringarna kladda med sånt som ger dig creeps - säg åt dem!
Jag är fortfarande i chock över att allt mitt inte kaos bara ebbade ut. Vågar inte riktigt tro att det kommer att hålla i sig men hoppas kan man ju. Hoppas det dröjer ett tag till innan jag måste berätta på jobb osv för då skjuter jag kladdet framför mig. Även om jag inte mår skit just nu värnar jag ändå om min integritet och vägrar vara allmän egendom.