Inlägg från: Anonym (TACK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TACK)

Jag HATAR verkligen att vara gravid

Elenic skrev 2016-01-11 13:06:38 följande:

Jag får panik! Vecka 31 idag, alltså 10-12 veckor kvar av detta elände. Och min foglossning är nu så överjävlig att jag har ont HELA tiden. Jag kan inte sova hur trött jag än är för att det gör så ont. Ligga gör ont, sitta gör ont, stå gör ont. Och tröttheten gör att jag känner mig konstant bakfull, illamående, orkelös. Känner mig som världens sämsta mamma som inte orkar hitta på något kul alls. Vill inte jobba, har helt tappat lusten till allt. Vill bara att det ska vara över, NU. (Alltså, skulle typ förtidsbörd hota skulle jag inte se det som ett hot just nu, snarare en välsignelse, och det är ju sjukt hemskt att tänka så när det inte vore så bra för bebisen...)

Det enda på den positiva sidan är att det känns som att manshatarhormonerna gått över en smula och jag faktiskt står ut med maken igen och det känns inte som en evig förbannelse att få barn med honom om några månader.

Däremot så har han ju grymt svårt att fatta hur ont det här gör och hur handikappande det är. (Typ, ber man om massage så "får han ont i tummarna" efter tre minuter - då har jag lust att skrika nåt om att jag har för fan ont HELA TIDEN och kan inte göra nåt åt det... Men jag är för väluppfostrad för det. ;) ) Han gör ändå sitt bästa med att ta hand om allt det praktiska.

Oj vilken igenkänningsfaktor jag kände här! Detta är dock mitt första barn, men är också i vecka 31. Har spytt två gånger imorse och nu är det på g igen + ett härligt blodsockerfall som inte vill ge sig.. Är så JÄVLA trött på att vara gravid. Förstår inte folk som säger "det kommer att gå så fort!!", alltså nej, för mig känns det som att juli var för tre år sedan och att jag befunnit mig i vecka 31 i ett halvår. Längtar så mycket till förlossningen, det får göra hur ont det vill bara jag slipper detta elände tillslut. Vill bara bli mig själv igen, men med dessa hormoner har man ingen tillåtelse att ens vara glad :(
  • Anonym (TACK)
    Anonym (Fyfan) skrev 2016-01-30 00:39:24 följande:

Är det bara mig som inte haft sex sedan barnet blev till? (20 veckor)

Jag har n o l l lust.

Och ful som en gris känner jag mig :(

Förstår dig! Vi hade sex några få ynka gånger de veckorna, men aldrig utan att jag spydde rakt ut efteråt.... Ingen lust alls. Det blev lättare från vecka 30 ungefär men fortfarande svårt :( längtar tills detta är över.......
  • Anonym (TACK)

Alltså detta är mitt första barn... Är det bara jag som har så fruktansvärt hypade svärföräldrar? Som beter sig som om det är deras barn som väntas komma? Bland annat köpt kassar med barnkläder som är citat "tvättade och klara"? Jag trodde typ man fick nått plagg som gåva när barnet var ute, detta känns bara hysteriskt. Livrädd över hur det blir när ungen är ute......

• Anonym (TACK)

Just det är väl inte problemet, bara ett exempel.. Får liksom ingen space. Jobbigt att hantera andras överdrivna glädje när jag själv mår skit. Ska ha om en månad så allt är redan handlat och klart, blir bara irriterad när de beter som om det är deras barn... Hormonerna gör mig hundra gånger värre också. Fy haha

• Anonym (TACK)
    Zofster skrev 2016-02-01 12:48:40 följande:

Förstår att det är jobbigt, självklart sätt gränser om du inte står ut (men gör det snyggt i så fall). Engagerade svärisar/föräldrar kommer ju om några månader/när ni är redo vara nyckeln till lite ensamtid/partid eller ett par timmars ostörd sömn 

Ja det är ju faktiskt sant :).. Är nog väldigt osäker i rollen som mamma nu också, det är ju ändå första gången. Minsta lilla pik gör mig vansinnig haha.
  • Anonym (TACK)

Nu börjar det närma sig för några av oss i alla fall! Vecka 36+1 idag. Går och försöker känna efter "var det där början på en värk tro????" Haha, vill verkligen föda nu nu nu så man kan bli sig själv igen!!

• Anonym (TACK)
    Anonym (kräkfia) skrev 2016-02-22 12:37:33 följande:

Vill bara berätta att för drygt en vecka sedan så kom vår lilla tjej (ÄNTLIGEN!) självklart gick jag över tiden med nästan 2 veckor. De sista veckorna så hade mitt mående fysisk stabiliserat sig, inget illamående, ingen yrsel, bara foglossning. Dock så var de sista veckorna av väntan fruktansvärda för mitt psyke. Jag grät massor varje dag för att hon inte ville komma ut, att min kropp inte ens klarade av att sätta igång förlossningen själv. Men det gjorde den till sist, och jag slapp bli igångsatt. Nu så här efteråt med vår lilla tjej i famnen så känns månaderna av illamående och skit som ett grått töcken som inte överhuvudtaget känns relevant.

Jag vet att ni mår skit, men det tog iaf för mig slut så fort lillan kom ut, så kämpa på, det finns ljus på andra sidan tunneln!

Åh grattis!! Jag längtar så mycket tills min lilla också kommer ut!
  • Anonym (TACK)
    Elenic skrev 2016-02-24 14:07:45 följande:

Samma här! 36+2 för mig idag så vi är rätt lika. Har också börjat leta tecken och längta, men inser samtidigt att jag nog bör ställa in mig på att det kanske I värsta fall är nästan 6 veckor kvar...

Ja verkligen! Går in i vecka 38 imorgon så NU är det dags för henne att lämna livmoderhotellet känner jag! Ja jag ställer också in mig på att gå över... Barnmorskan sa att senast möjliga dag blir 31 mars för då har det gått 42 veckor... Ber till Gud att slippa stå ut så länge till!!
  • Anonym (TACK)
    Elenic skrev 2016-02-24 17:30:23 följande:

Jag har själv siktat in mig på 3:e april som är min absolut sista vräkningsdag. Var ändå skönt att när jag var och klippte mig idag, och bokade ny klipptid 13:e april, att veta att då är jag GARANTERAT inte gravid längre.

Haha men vad sjukt!!!! Jag bokade också klipptid idag haha! Ja, underbar känsla!

Som förstagångsföderska är det enda man får höra att det gör ont.. Men jag känner bara att låt det göra hur ont det vill för sen är det över! Förstå känslan att kunna böja sig med och knyta skorna..... Livet
  • Anonym (TACK)

Usch inga roliga dagar... Har sedan i lördags mått SKIT. Sjukdomskänsla, svullen överallt och känner mig så himla bakfull. Är det vanligt mot slutet ni som gjort detta förr? Står inte ut..... Bf 16 mars...

• Anonym (TACK)
    Anonym (Kii) skrev 2016-02-28 15:35:24 följande:

Svullen är vanligt. Är du svullen om fötterna/benen hjälper stödstrumpor. Ta på dom direkt på morgonen.

I början av graviditeten kände jag mig konstant åksjuk. Postafen morgon och kväll hjälpte mig. Blev väldigt trött de första dagarna men det blev bättre.

Jo jag vet allt det där, ätit lergigan sen vecka 10 (38 nu..) det är mest sjukdomskänslan och hängigheten jag inte känner igen, som influensa utan halsont och förkylning typ. Och svullnaden gör mig bara mer arg på situationen för det gör ju förbaskat ont i fingrarna :( usch står inte ut med att vara gravid längre..
  • Anonym (TACK)
    Anonym (v.9) skrev 2016-02-28 16:52:01 följande:

Kan vara värt att kolla blodtryck och urin. Bara för att utesluta havandeskapsförgiftning (googla symtom så ser du om mer passar in eller ej).

Ringde förlossningen igår men hon menade att det inte var någon fara så länge jag inte hade den allvarligare formen av havandeskapsförgiftning, som inkluderar huvudvärk och allt det. Men kändes lite konstigt med tanke på att det står på alla sidor att man ska "kontakta läkare om svullnaden inte går ner över natten" vilket den inte gör.. Får se om jag får ringa igen helt enkelt.
  • Anonym (TACK)
    Anonym (v.9) skrev 2016-02-28 18:11:10 följande:

Det enda positiva om det nu skulle vara lätt havandeskapsförgiftning är ju att det är mycket möjligt att förlossningen startar tidigare. Iaf nu när du gått tiden ut är ju det bra.

Men en grej som gör mig förbannad nuförtiden är att sjukvården har så små resurser att iaf jag känner mig besvärlig och vill inte störa om det inte skulle vara riktigt riktigt illa. Har haft ont och massor med sammandragningar hela helgen (är i v. 27) men tänker att jag väntar till måndag, för det är nog ingen fara, det är ju inte urakut iaf å sedan så ligger jag och oroar mig istället. Tänk om man inte behövde känna så..? Vad skönt det skulle vara! Tänk vad härligt om det hade funnits nog med personal att även ta de halvkonstiga/halvfarliga sakerna på allvar och kolla upp de med. Men men, imorgon kollar jag förhoppningsvis upp tappen och hoppas att det inte hänt något.

Känner igen mig så väl i det! Dock har jag aldrig upplevt nonchalans när jag ringt till förlossningen, men däremot när jag ringt till mvc.. Dit vägrar jag ringa numera och sambon får ringa åt mig om det är något. Jag hade liknande i vecka 26, hade sammandragningar hela dagen och typ som mensvärk. Kände mig också jobbig som ringde och "störde" dom på förlossningen en lördagkväll, men jag blev faktiskt väldigt bra bemött den gången. Det visade sig att jag hade en urinvägsinfektion som triggade igång sammandragningarna. Men jag minns så väl att jag kände mig jobbig när jag ringde.. Det är verkligen hemskt att man ska behöva känna så.. Men som sagt, när jag ringt förlossningen har jag aldrig upplevt den där arroganta stilen. Så kanske du skulle ringa och prata lite med dem? Höra vad de har att säga och om de kanske har några råd.

Här om veckan la jag faktiskt in ett klagomål efter ett samtal med mvc... Skulle du bli illa bemött i telefonen om du skulle ringa nu kan jag rekommendera att lägga in en åsikt. För att bidra till att försöka göra detta problem bättre tänker jag.
  • Anonym (TACK)

Två dagar kvar till bf... Ber till Gud att hon behagar att komma ut inom den tidsramen! Är så svullen, stor, klumpig och orörlig så jag vill gråta. Foglossning, halsbränna, för högt blodtryck... Låt det vara över snart! Det får göra HUR ont det vill, för nu är jag trött på detta. MEN: jag har sedan en vecka tillbaka slutat med både lergigan och lergigan Comp. Första positiva denna graviditet, utom barnet då!

• Anonym (TACK)

Äntligen är hon född vår lilla tös. Helvetesgraviditeten gjorde nytta trots allt

Svar på tråden Jag HATAR verkligen att vara gravid