• Sioo

min man förstår inte vad som krävs

jag och min man gjorde en utredning för 1,5 år sedan som visade att allt såg toppen ut. Det skulle inte bli några problem att få barn för oss. Men de tyckte vi skulle komma tillbaka efter sommaren om jag inte blivit gravid. Nu blev jag gravid i maj men fick missfall vid midsommar. Jag ville försöka igen så snabbt vi kunde men min man har sedan dess inte riktigt velat ha sex. Det senaste året kan jag säkert räkna antalet gånget på mina händer. Han förstår inte riktigt vad som krävs för att jag ska bli gravid igen. Händer det så händer det säger han. Men har man inte sex så händer ingenting säger jag. Han verkar tro att storken ska komma. Problemet är ju inte bara att jag inte blir gravid för att vi inte har sex, jag saknar närheten, sexet. 
    Någon mer som har det som vi? Hur har ni andra kommit förbi detta?

• Svar på tråden min man förstår inte vad som krävs
  • Trippelmamma76

Han förstår nog egentligen..,? Men kanske att han är mer tagen än vad du förstått av missfallet? Kanske att han inte orkar med fler "misslyckanden" och skyddar sig genom att inte anstränga sig för mycket. Vad tror du? Du skulle ju kunna fråga honom om det kan ligga något i det...

• UndrandeSökare

Varför gjorde ni en utredning för 1.5 år sen?
    Var det en missfallsutredning eller
    har ni haft problem med att ägget inte fäster?

Fråga din partner rakt ut om han vill ha barn eller ej.
    Har han ångrat sig nu efter missfallet?
    Kanske han såg hur jobbigt du fick det när du fick missfall
    och han vill inte riskera det igen?
    Han kanske blev chockad av missfallet och mår dåligt över situationen nu?
    Ni måste sätta er ner och prata ut.
    Kanske ni tillsammans eller var för sig ska gå till någon kurator?
    Om ni känner att det behövs .

Vill ni båda ha barn så måste man ju ha sex åtminstone
    vid ägglossningen och gärna några dagar innan också.

Använder du ägglossningsstickor? Om inte, så köp det på Apoteket så kan du ta reda på när du har ägglossning och ni kan maximera chanserna.

Ett missfall kan man få, men om ni får 3st så tycker jag ni
    ska kontakta vården för en missfallsutredning.

Lycka till.

• Sioo
    UndrandeSökare skrev 2015-07-28 14:29:07 följande:

Använder du ägglossningsstickor? Om inte, så köp det på Apoteket så kan du ta reda på när du har ägglossning och ni kan maximera chanserna.

Lycka till.

Vi gjorde en utredning därför att vi inte blivit gravida på ett bra tag och då min man är snart 50 och 15 år äldre än mig. Han har sedan många år barn sedan tidigare. 

Han säger att han vill ha barn med mig. Men det kanske är som ni säger, att han tycker det var jobbigt med missfallet. Vi har inte pratat så mycket om det. Han blir mest sur och irriterad och säger att jag tjatar när det kommer på tal. Så jobbigt, för för jag vill inte tjata jag vill bara pratat om hur han känner, hur jag känner och hur vi ska göra... 

Och ja jag vet att man måste ha sex, det är det jag försöker få honom att förstå. Att vi måste ha sex för att kunna åtminstone försöka få barn. Barn kommer inte med storken. Han menar på att barn kommer när de kommer om man kan få barn. Han känner ingen stress. Och jag är väldigt stressad av situationen. Känner inte att jag kan vänta längre. 
  • Sioo
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-28 14:00:45 följande:

Han förstår nog egentligen..,? Men kanske att han är mer tagen än vad du förstått av missfallet? Kanske att han inte orkar med fler "misslyckanden" och skyddar sig genom att inte anstränga sig för mycket. Vad tror du? Du skulle ju kunna fråga honom om det kan ligga något i det...

Jo det kan kanske ligga något i det men jag vet inte hur jag ska få honom att prata om det. Han blir mest sur och irriterad. Det senaste året har varit ett rent helvete när det gäller vårt samliv och det verkar inte bli bättre nu... Han vill liksom inte prata om det. Inte alls. 
  • UndrandeSökare

Det KAN ju vara så att han känner sig deprimerad
    eller misslyckad över missfallet.
    Vissa män klarar inte av misslyckanden så bra.

ELLER så kan det ju vara så som du sa  - att han har barn sen tidigare,
    och då känner han ju helt enkelt inte lika stort behov som dig att få ett barn.
    Han kanske egentligen är nöjd med som det är? (även om han inte vill erkänna det för dig, därför blir han sur när du vill prata om det).
    Vissa män tycker egentligen innerst inne att det känns jobbigt att starta om
    med blöjbyten och vakna nätter när de redan har lämnat den perioden.

Dessutom kan ju män (teoretiskt iallafall) få barn hela livet.
    Charlie Chaplin fick barn när han var över 70år.
    Alltså behöver män inte känna sig lika stressade som kvinnor när det gäller barn. Kvinnor kan ju inte få barn med egna ägg hela livet (om de inte har fryst ner sina ägg då).

Han är ju 50år och kanske egentligen är rätt nöjd med de barn han redan har, medan du som är 15 år yngre och inte har några barn och känner paniken att det ska bli försent för din del känner det på helt annat sätt.

Försök förklara detta för honom att du VERKLIGEN vill ha barn och vill han inte försöka på regelbunden basis så måste du fundera ut hur du ska göra då.
    Kan du tänka dig att leva hela livet med honom även om ni inte
    får några barn alls? eller är det otänkbart för din del?

Vill du verkligen få barn till vilket pris som helst så kanske du får lämna förhållandet och hitta nån annan som också vill ha barn lika starkt som du.

Fundera ut hur du verkligen känner och prata med honom om det.
    Frågan du måste ställa dig är - Vilket är viktigast för dig, att leva med denna man oavsett barn eller ej ? eller att få ett barn?

Kan du tänka dig att skaffa barn på egen hand genom att adoptera eller insemination?

• Sioo
    UndrandeSökare skrev 2015-07-29 11:00:33 följande:

Det KAN ju vara så att han känner sig deprimerad
    eller misslyckad över missfallet.
    Vissa män klarar inte av misslyckanden så bra.

ELLER så kan det ju vara så som du sa  - att han har barn sen tidigare,
    och då känner han ju helt enkelt inte lika stort behov som dig att få ett barn.
    Han kanske egentligen är nöjd med som det är? (även om han inte vill erkänna det för dig, därför blir han sur när du vill prata om det).
    Vissa män tycker egentligen innerst inne att det känns jobbigt att starta om
    med blöjbyten och vakna nätter när de redan har lämnat den perioden.

Dessutom kan ju män (teoretiskt iallafall) få barn hela livet.
    Charlie Chaplin fick barn när han var över 70år.
    Alltså behöver män inte känna sig lika stressade som kvinnor när det gäller barn. Kvinnor kan ju inte få barn med egna ägg hela livet (om de inte har fryst ner sina ägg då).

Han är ju 50år och kanske egentligen är rätt nöjd med de barn han redan har, medan du som är 15 år yngre och inte har några barn och känner paniken att det ska bli försent för din del känner det på helt annat sätt.

Försök förklara detta för honom att du VERKLIGEN vill ha barn och vill han inte försöka på regelbunden basis så måste du fundera ut hur du ska göra då.
    Kan du tänka dig att leva hela livet med honom även om ni inte
    får några barn alls? eller är det otänkbart för din del?

Vill du verkligen få barn till vilket pris som helst så kanske du får lämna förhållandet och hitta nån annan som också vill ha barn lika starkt som du.

Fundera ut hur du verkligen känner och prata med honom om det.
    Frågan du måste ställa dig är - Vilket är viktigast för dig, att leva med denna man oavsett barn eller ej ? eller att få ett barn?

Kan du tänka dig att skaffa barn på egen hand genom att adoptera eller insemination?

Ja du har rätt. Jag måste ju ställa frågan till mig själv. Vad är det jag inte klarar mig utan. Och om jag verkligen verkligen vill ha barn så måste mannen jag är gift med också vilja ha det lika mycket! Shit... jag tycker det är så jobbigt. 
  • Sioo
    UndrandeSökare skrev 2015-07-28 14:29:07 följande:

Lycka till.

Hej
    Vi gjorde en utredning då vi upptäckte att tiden gick och jag inte blev gravid. Det visade sig dock att det inte skulle vara några problem för oss att få barn. Vi skulle dock avvakta till efter sommaren tyckte vår gynläkare för att sedan gå vidare med IVF. Det var den våren jag blev gravid men tyvärr fick missfall. 

Äntligen lite goda nyheter! I mitten på juni ska vi tillbaka till gynläkaren för att gå vidare med IVF. Längtar! 
  • Lillan15
    Sioo skrev 2016-05-25 14:07:46 följande:
    Hej
    Vi gjorde en utredning då vi upptäckte att tiden gick och jag inte blev gravid. Det visade sig dock att det inte skulle vara några problem för oss att få barn. Vi skulle dock avvakta till efter sommaren tyckte vår gynläkare för att sedan gå vidare med IVF. Det var den våren jag blev gravid men tyvärr fick missfall. 

Äntligen lite goda nyheter! I mitten på juni ska vi tillbaka till gynläkaren för att gå vidare med IVF. Längtar! 
    Lycka till!

Vi har en dotter som vi fått med hjälp av IVF Falun.
Svar på tråden min man förstår inte vad som krävs